Zaradi nemirov na Bližnjem vzhodu se mnogi piloti sprašujejo, ali je letenje nad tem območjem varno. Reuters se je pogovarjal z več piloti, ki so dejali, da letalske družbe od njih kljub pomislekom zahtevajo, da preletavajo konfliktna območja. Na letalska podjetja se je v tem času obrnilo tudi več sindikatov. A brez večjih uspehov. "Če agencija EASA pravi, da je varno, potem, odkrito rečeno, hvala, ampak nas ne zanima, kaj mislijo sindikati ali kakšen pilot," na to odgovarja generalni direktor Ryanaira Michael O'Leary.
Bližnji vzhod je ključni zračni koridor za letala, ki letijo v Indijo, jugovzhodno Azijo in Avstralijo. Po podatkih Eurocontrola je območje lani dnevno prečkalo 1.400 letov na poti v in iz Evrope. Predvsem z začetkom vojne v Gazi in drugih konfliktov na Bližnjem vzhodu so se začela odpirati vprašanja o tem, kako varno je leteti nad državami – tudi tistimi, ki uradno niso vpletene v vojno.
Zaradi tega je več pilotov v strahu. Eden od njih je konec septembra kljub zaostrenim razmeram moral leteti nad Irakom. Letalska družba Wizz Air je na njegovo poizvedovanje odgovorila, da je zračna pot varna in da mora uporabiti to pot. “S tem nisem bil najbolj zadovoljen,” je pod pogojem anonimnosti dejal za Reuters. Irak je le nekaj dni pozneje, ko je Iran na Izrael oktobra izstrelil rakete, nato zaprl svoj zračni prostor. “To je potrdilo moj sum,” je dejal.
Wizz Air je na vprašanje Reutersa odgovoril, da je varnost posadke in potnikov njihova prednostna naloga, ki je ne bi ogrozili pod nobenim pogojem. Odločitve o tem, kje letijo, pa da temeljijo na strogih ocenah tveganja v sodelovanju s strokovnjaki za obveščevalne podatke tretjih oseb. “Naša letala in posadke bodo leteli le v zračnem prostoru, ki je ocenjen kot varen. V zvezi s tem ne bi nikoli tvegali,” so zapisali v izjavi.
Letalskim družbam pisalo več sindikatov
Reuters je pregledal devet neobjavljenih pisem štirih evropskih sindikatov, ki zastopajo pilote in posadke. V njih so izrazili zaskrbljenost zaradi varnosti letenja nad omenjenimi območji. Med junijem in avgustom so jih poslali Wizz Airu, Ryanairu, AirBalticu, Evropski komisiji in Agenciji EU za varnost v letalstvu (EASA).
“Nihče ne bi smel biti prisiljen delati v tako nevarnem okolju in noben komercialni interes ne bi smel prevladati nad varnostjo in dobrim počutjem ljudi na krovu,” je pisalo v pismu, ki ga je 26. avgusta na agencijo EASA in Evropsko komisijo naslovil romunski sindikat letalskega osebja FPU Romania.
Mircea Constantin, nekdanji član kabinskega osebja, ki zastopa FPU Romania, je dejal, da družba Wizz Air ni nikoli uradno odgovorila na to in druga podobna pisma, je pa osebju pošiljala varnostne smernice in posodobitve.
“Dejstvo, da Wizz Air pošilja elektronska sporočila, v katerih zatrjuje, da je varno, je za zaposlene nepomembno,” se glasi pismo omenjenega sindikata operativnemu direktorju Diarmuidu O’Conghaileju z dne 12. avgusta. “Polete na ta konfliktna območja, tudi če gre za reševalne misije, bi moralo opravljati vojaško osebje in letala, ne pa komercialne posadke.”
V drugih pismih je osebje letalske prevoznike pozvalo, naj zahtevajo pravico, da zavrnejo let na liniji, ki jo ocenjujejo kot nevarno. Lufthansa in KLM to dovoljujeta, ne pa tudi Wizz Air, Ryanair in AirBaltic.
Če EASA oceni, da je varno, nas ne zanima mnenje sindikatov
Pilot in član kabinskega osebja, ki zaradi strahu pred povračilnimi ukrepi nista želela biti imenovana, sta povedala, da sta od svojih delodajalcev prejela opozorila, ker nista želela leteti na bližnjevzhodnih progah.
“Če odobrimo pravico do zavrnitve, kje se potem ustavimo? Ko naslednja oseba ne bo zadovoljna pri preletu iraškega zračnega prostora, ker so tam napetosti?” je dejal predsednik uprave AirBaltic Martin Gauss.
“Če agencija EASA pravi, da je varno, potem, odkrito rečeno, hvala, ampak nas ne zanima, kaj mislijo sindikati ali kakšen pilot,” je na vprašanje odgovoril generalni direktor Ryanaira Michael O’Leary.
Od lanskega izbruha vojne v Gazi ni bilo smrtnih žrtev ali letalskih nesreč, ki bi vplivale na komercialno letalstvo in bile povezane z zaostrovanjem napetosti na Bližnjem vzhodu. Zaskrbljenost je še naprej velika zaradi napetosti med Izraelom in Iranom ter odstavitvijo dozdajšnjega sirskega predsednika Bašarja al Asada. A zračni prostor je mogoče prisilno zapreti le, če se tako odloči država.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!