
Škot je izumil t. i. turistično tablico, ki si jo lahko ljudje med obiskom tuje države nalepijo na avto ter tako voznikom domačinom dajo vedeti, da so turisti in da na cesti potrebujejo nekoliko več potrpežljivosti sovoznikov. Tablice so se razširile tako po Škotski, ki slovi po svoji nevarni cesti A9, kot po družbenem omrežju Tiktok, zahvaljujoč kateremu si tablico naročuje vse več ljudi z vsega sveta.
Škota Roberta Marshalla je vožnja po Tenerifu, ki sta jo spremljala strah in stres, spodbudila k posebni ideji. Zasnoval je nalepko, imenovano Tourist Plate (turistična tablica), ki si jo lahko turisti prilepijo na avto in s tem drugim voznikom nakažejo, da niso domačini, poroča CNN.
"Bil sem povsem na koncu z živci, vozil sem po napačni strani ceste – vsaj glede na to, na kar sem navajen," je za CNN povedal. "Nisem razumel prometnih znakov, vsi pa so mi vozili tik za odbijačem. Partnerju sem zakričal: 'Ko bi ti ljudje vsaj vedeli, da sem turist, bi me pustili pri miru.'"
V škotskem višavju, kjer ima Marshall v lasti hotel, je v zadnjih letih opazen porast hudih prometnih nesreč s turisti. V zadnjem desetletju je na cesti A9, najdaljši škotski cesti, umrlo skoraj 50 ljudi. Cesta je znana po nepredvidljivem prehajanju iz enopasovnic v večpasovne avtoceste.

Lokalna policija sicer sodeluje z ameriškim veleposlaništvom pri obveščanju ameriških turistov o varnosti v prometu, je poročal BBC. Po podatkih organizacije Transport Scotland se je število nesreč, v katerih so tuji vozniki vozili po napačni strani ceste, v enem letu povečalo za 46 odstotkov.
"Imamo težave s prekomernim turizmom," je dejala pravi Laùra Hänsler, aktivistka za prometno varnost na cesti A9, ki z Marshallom sodeluje pri promociji t. i. T-ploščic. "Naša infrastruktura je na robu zmogljivosti, vse težje zmore pritisk," je dodala.
Oblasti tablic še niso uradno priznale. Transport Scotland je za CNN pojasnil, da so nacionalni standardi glede vozil, vključno z označbami na njih, v pristojnosti ministrstva za promet. A dodali so, da si lahko, če nalepka ni žaljiva, "na avto prilepite, kar želite."
Turistične tablice so hitro zaokrožile po spletu, še posebej priljubljene pa so na družbenem omrežju TikTok. Marshall pravi, da je naročila za tablice, ki stanejo 9,99 funta (12,45 evra) prejel iz vsega sveta, na primer iz ZDA, Pakistana in Indije.
V enem od videoposnetkov na Facebooku Hänsler demonstrira, kako se drugi vozniki odzivajo na T-ploščico. Na cesti A9 se je vozila okoli 15 kilometrov na uro pod omejitvijo. "Pustila sem, da so me avtomobili dohiteli, in potem se je zgodil tisti trenutek, ko so dojeli, 'Aha, to je nekaj posebnega, to nekaj pomeni,'" je povedala.
Avtomobili so se nato rutinsko umaknili in ji dali več prostora. "To je namen teh tablic. Na A9 nimaš časa za napako – hipna napaka te lahko stane življenja," je sklenila.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje