Skrivnostne motnje sistema GPS v Evropi: vplivale so na 1.600 letal

Svet 27. Mar 202411:23 1 komentar
Letališče Varšava, letalo, LOT, Poljska, letalska družba
Foto: PROFIMEDIA

Več kot 1.600 letov ob Baltskem morju je bilo prizadetih zaradi motenj navigacijskih signalov. Tam ima Rusija močna sredstva za elektronsko bojevanje.

Po podatkih, pridobljenih iz javno dostopnih obveščevalnih analiz, ki spremljajo motnje GPS sistema, so te motnje zaznali v zračnem prostoru okoli Baltskega morja, natančneje na Poljskem in na jugu Švedske, poroča Newsweek.

Motnje so vplivale na 1.614 letal, med katerimi je bilo veliko civilnih. Vmešavanje v signale globalnega sistema za določanje položaja (GPS) in širših globalnih satelitskih navigacijskih sistemov (GNSS) lahko zmede letala ali povzroči, da njihovi navigacijski sistemi napačno zaznavajo ali sporočajo trenutno lokacijo.

Ellie Cook, Newsweekova strokovnjakinja za obrambne in varnostne zadeve, v svojem članku za časnik meni, da so za povečanje motenj sistema GPS v vzhodni Evropi krivi motilci v ruski regiji Kaliningrad, eksklavi med članicama Nata Poljsko in Litvo, ki služi kot oporišče za eno od glavnih ruskih pomorskih flot.

V tej regiji naj bi imela Rusija sredstva za elektronsko bojevanje. "Ruske oborožene sile imajo širok spekter vojaške opreme, namenjene za motnje GNSS, vključno z motenjem in izkrivljanjem, na različnih razdaljah, z različnim trajanjem in intenzivnostjo," je v začetku tega meseca za Newsweek povedal litovski obrambni uradnik, piše Cook in navaja tudi druge vire, ki njeno mnenje podpirajo.

"To ni podobno ničemur, kar smo videli doslej."

General Martin Herem, ki vodi estonske obrambne sile, je konec januarja za agencijo Bloomberg povedal, da je Rusija pri uporabi elektronskega vojskovanja "precej izurjena".

Švedski podpolkovnik Joakim Paasikivi pa je isti mesec za švedske medije povedal, da meni, da je vmešavanje v sistem GPS posledica "ruskih dejavnosti vplivanja ali tako imenovanega hibridnega vojskovanja". Tudi Forbes je poročal o tem, da so neimenovani piloti v začetku leta pri preletih v bližini Baltskega morja in okoliških držav začeli izklapljati navigacijo GPS v korist drugih sistemov, kot je inercialna navigacija.

Da je do motenj prišlo, kažejo tudi objave uporabnikov družabnih omrežij, ki spremljajo lete letal oziroma se zanimajo za javno dostopne podatke navigacijskih sistemov. "Baltski motilec je deloval 47 zaporednih ur, kar je najdaljši čas delovanja doslej. Rdeče pike prikazujejo prizadeto območje," je ob objavi podatkov o letalskem prometu nad Baltikom v soboto objavil uporabnik omrežja X.

Podobne incidente so zabeležili tudi na Bližnjem vzhodu. Skupina OPS Group, ki združuje pilote in dispečerje, je dejala, da so "letala tarča lažnih signalov GPS, kar hitro privede do popolne izgube navigacijskih zmogljivosti" v regiji.

"To ni tradicionalno motenje GPS," so sporočili iz skupine. "V teh nedavnih poročilih gre za ponarejanje sistema GPS, a tudi to ni podobno ničemur, kar smo videli prej."

Uradnik poljskega obrambnega ministrstva pa je za Newsweek povedal, da je namen ruskega motenja navigacijskih signalov v okolici Baltskega morja ustvariti "vzdušje ogroženosti in občutek nemoči v družbi".

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje