V enem tednu, odkar je Elon Musk prevzel Twitter, se je povečalo število novih uporabnikov majhnega družbenega omrežja Mastodon.
Morda še niste slišali za Mastodon, ki obstaja od leta 2016, zdaj pa hitro raste. Nekateri so ga začeli uporabljati, ker bežijo s Twitterja ali iščejo drugo mesto za objavljanje svojih misli na spletu. Veliko bolj znano družbeno omrežje se namreč spopada z odpuščanji, kontroverznimi spremembami na platformi, pričakovano spremembo pristopa k moderiranju vsebin in porastom sovražne retorike.
Twitter, edinstvena vplivna platforma, ki je hitra, informativna, pogovorna in usmerjena k novicam, verjetno nima prave alternative. Toda Mastodon je precej dobra rešitev. Omrežje ima podoben videz kot Twitter, s časovnico kratkih posodobitev, razvrščenih kronološko in ne algoritmično. Uporabnikom omogoča, da se pridružijo številnim različnim strežnikom, ki jih upravljajo različne skupine in posamezniki, in ne eni osrednji platformi, ki jo nadzoruje eno samo podjetje, kot so Twitter, Instagram ali Facebook.
V nasprotju z večjimi družbenimi omrežji je Mastodon brezplačen za uporabo in ne vsebuje oglasov. Razvija ga neprofitna organizacija, ki jo vodi ustvarjalec Mastodona Eugen Rochko, podpira pa ga množično financiranje, t. i. crowdfunding.
Rochko je v četrtek v intervjuju dejal, da je Mastodon od 27. oktobra, ko je Elon Musk prevzel nadzor nad Twitterjem, pridobil 230.000 novih uporabnikov. Po njegovih besedah ima omrežje zdaj 655.000 aktivnih uporabnikov vsak mesec. Twitter je julija poročal, da ima skoraj 238 milijonov dnevno aktivnih uporabnikov, ki jih je mogoče monetizirati.
“Seveda ni tako veliko kot Twitter, vendar je to omrežje zdaj večje, kot je kadarkoli bilo,” je dejal Rochko, ki je Mastodon sprva ustvaril bolj kot projekt in ne potrošniški izdelek (in če ste pomislili, imate prav – njegovo ime je navdihnila heavy metal skupina Mastodon).
Kdo so novi uporabniki omrežja Mastodon?
Med novimi uporabniki Mastodona so nekateri Twitterjevi uporabniki z veliko sledilci, na primer igralka in komičarka Kathy Griffin, ki se je omrežju pridružila v začetku novembra, in novinarka Molly Jong Fast, ki ga uporablja od konca oktobra.
Sarah T. Roberts, izredna profesorica na univerzi UCLA, je Mastodon začela uporabljati 30. oktobra, takoj po tem, ko je Musk prevzel Twitter. (Kot je povedala, je že pred leti ustvarila račun, vendar ga je začela redno uporabljati šele pred kratkim zaradi priljubljenosti Twitterja med ljudmi iz akademskih krogov.)
Roberts, ki je v začetku tega leta med dopustom na univerzi UCLA pri Twitterju delala kot raziskovalka, je dejala, da jo je k uporabi Mastodona spodbudila skrb, kako bi se pod Muskovim nadzorom lahko spremenilo Twitterjevo moderiranje vsebine. Domneva, da so nekateri novi uporabniki preprosto naveličani družbeno-medijskih podjetij, ki zbirajo veliko podatkov o uporabnikih in jih poganja oglaševanje.
Poudarila je, da se bodo Twitterjevi uporabniki morda preselili k Mastodonu, saj je njegova uporabniška izkušnja precej podobna Twitterjevi. Veliko Mastodonovih funkcij in postavitev (zlasti v aplikaciji za iOS) bo sedanjim uporabnikom Twitterja znanih, čeprav z nekoliko drugačnimi formulacijami – lahko sledite drugim, ustvarjate kratke objave (omejitev je 500 znakov, nalagate lahko slike in videoposnetke) všečkate ali poobjavite vsebine drugih uporabnikov in tako naprej.
“Podobno je, kot je le lahko,” je dejala.
Občutek novinca na področju družbenih omrežij
“Twitter uporabljam od leta 2007, a ko je v zadnjih tednih vse več ljudi, ki jim sledim na tem družbenem omrežju, začelo objavljati uporabniška imena na Mastodonu, me je to omrežje začelo zanimati. Ta teden sem se odločila, da ga preverim tudi sama,” je zapisala novinarka CNN Rachel Metz.
Nekaj ključnih razlik, zlasti v načinu vzpostavitve omrežja, obstaja. Ker računi uporabnikov Mastodona gostujejo na več različnih strežnikih, se stroški gostovanja uporabnikov porazdelijo med več različnih ljudi in skupin. To pa pomeni tudi, da so uporabniki razpršeni povsod in da je ljudi, ki jih poznate, težko najti – Rochko je to ureditev primerjal z različnimi ponudniki e-pošte, kot sta Gmail in Hotmail.
To pomeni, da celotno omrežje ni pod nadzorom ene osebe ali podjetja, hkrati pa prinaša nekaj novih zapletov za tiste, ki smo navajeni na Twitter – izdelek, ki je bil v preteklih letih tudi kritiziran, da je manj intuitiven od bolj priljubljenih storitev, kot sta Facebook in Instagram, je še dodala Metz.
“Na Mastodonu se morate za prijavo na primer pridružiti določenemu strežniku, nekateri so odprti za vsakogar, za nekatere pa potrebujete povabilo (lahko nudite svoj strežnik). Strežnik Mastodon.social, ki ga upravlja neprofitna organizacija, sicer stoji za Mastodonom, vendar ne sprejema več uporabnikov. Trenutno uporabljam strežnik Mstdn.social, na katerem se lahko prijavim tudi za dostop do Mastodona na spletu,” pravi novinarka CNN.
Čeprav lahko sledite kateremukoli drugemu uporabniku Mastodona, ne glede na to, v kateri strežnik se je prijavil, si lahko sezname sledilcev svojih prijateljev ali tistih, ki jih spremljajo vaši prijatelji, ogledate le, če sledilci pripadajo istemu strežniku, v katerega ste se prijavili (to je novinarka ugotovila, ko je poskušala najti več znancev, ki so nedavno začeli uporabljati Mastodon).
“Sprva se mi je zdelo, kot da sem na neki način novinec v družbenih medijih. Kot je povedala Roberts, je po videzu in funkcionalnosti precej podoben Twitterju, aplikacija za iOS pa je enostavna za uporabo.”
“Toda v primerjavi s Twitterjem, po katerem zlahka komuniciram z velikim občinstvom, ima moja mreža Mastodon manj kot 100 sledilcev. Nenadoma nisem vedela, kaj naj objavim – občutek, ki me na Twitterju nikoli ni mučil, morda zato, ker je zaradi velikosti omrežja vsaka objava manj pomembna. Vendar sem ta občutek hitro premagala in ugotovila, da je manjši obseg omrežja Mastodon lahko pomirjujoč v primerjavi z neskončnimi objavami na Twitterju,” je še dodala Rachel Metz.
Rešilna bilka
“Vseeno pa nisem pripravljena zapreti računa na Twitterju. Mastodon je zame nekakšna socialno-medijska rešilna bilka za primer, da Twitter postane neznosen,” pravi Metz.
Tudi Roberts se še ni odločila, ali bo zaprla svoj račun na Twitterju, vendar jo je presenetilo, kako hitro so se povečali njeni sledilci na Mastodonu. V enem tednu od prijave in potem, ko je obvestila svojih skoraj 23.000 sledilcev na Twitterju, je zbrala več kot 1.000 sledilcev na Mastodonu.
“Morda se bo kmalu zgodilo, da ljudje ne bodo več želeli biti videni na Twitterju,” je dejala.
Na neki način je lahko nov začetek tudi zabaven.
“Pomislila sem: Kako bo, če začnem znova?” se je vprašala. “Zanimivo je, ko ugotovim, da je nekdo, ki ga poznam, na omrežju. Pomislim: Ta oseba je tukaj! Zelo sem vesela, da je tukaj, da smo lahko tukaj skupaj.”
Avtorica: Rachel Metz/CNN
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje