Zgolj nekaj tednov po tem, ko so Boeingovega žvižgača Johna Barnetta našli mrtvega na parkirišču hotela, ameriški mediji poročajo o smrti še enega nekdanjega zaposlenega, ki je opozarjal na nepravilnosti Boeingovih letal. 45-letni Joshua Dean je bil zaradi težav z dihanjem hospitaliziran, zbolel za pljučnico, nato pa še za hudo bakterijsko okužbo.
O smrti 45-letnega žvižgača Joshue Deana je prvi poročal časnik Seattle Times. Teta pokojnega je za časnik dejala, da je bil Dean pred nekaj tedni hospitaliziran zaradi težav z dihanjem – zbolel je za pljučnico in nato še hudo bakterijsko okužbo.
“Naše misli in molitve so z Joshuo in njegovo družino,” sta v izjavi povedala njegova odvetnika Brian Knowles in Rob Turkewitz. “Joshuova smrt je izguba tako za letalsko skupnost kot za javnost. Bil je izjemno pogumen, da se je boril in opozarjal na vprašanja kakovosti ter varnosti. Letalska podjetja bi takšne ljudi morala spodbujati. V nasprotnem primeru jim varnost in kakovost nista med prioritetami,” sta zapisala odvetnika.
Dean je od leta 2019 delal kot inšpektor za kakovost v podjetju Spirit AeroSystems, ki za Boeing izdeluje trupe letal 737 Max. Ko se je začela pandemija covida-19, je službo začasno izgubil, se pozneje v podjetje vrnil, nato so ga aprila 2023 odpustili, poroča CBS News. Pol leta pred tem je Dean izrazil zaskrbljenost zaradi napačno izvrtanih lukenj na zadnjem delu letala, ki so ključne za vzdrževanje tlaka v kabini med letom.
Boeing je avgusta 2023 priznal napačno izvrtane luknje in v izjavi zapisal, da to sicer “ne predstavlja neposrednega varnostnega tveganja”. Podjetje je vseeno moralo pregledati in popraviti problematična letala, kar pa je povzročilo zamudo pri dobavi letalskim družbam. Zaradi Boeingove izjave so delnice podjetja Spirit AeroSystems naslednji dan padle za več kot deset odstotkov.
Podjetje sta začela preiskovati tudi Ameriška zvezna uprava za letalski promet in Agencija za varnost v prometu, potem ko je januarja kmalu po vzletu iz Portlanda z letala Alaska Airlines odpadel panel z vrati za zasilni izhod. Trenutni izsledki preiskave kažejo, da je podjetje Spirit AeroSystems spregledalo napake, težave z nadzorom kakovosti v podjetju pa so se tako poslabšale, da se Boeing trenutno pogaja o prevzemu podjetja, da bi lahko izboljšal nadzor nad težavnim dobaviteljem.
Dean je pred smrtjo za CBS News povedal, da so se mu maščevali, ker je opozarjal na težave s kakovostjo. “Sovražnik je kultura upravljanja kakovosti družbe Spirit AeroSystems in Boeing to ve,” je dejal Dean, ki je pri Ameriški zvezni upravi za letalski promet vložil tudi varnostno pritožbo zaradi narobe izvrtanih lukenj, pritožil se je tudi na ministrstvo za delo zaradi domnevnega povračilnega ukrepa.
Decembra lani so tožbo proti Spirit AeroSystems vložili tudi delničarji podjetja. Trdijo, da jim podjetje ni razkrilo resnih težav s kakovostjo. Na sodišču je pričal tudi Dean.
Joshua Dean je sicer umrl zgolj nekaj tednov po smrti 62-letnega žvižgača Johna Barnetta, ki je opozarjal na nepravilnosti v proizvodnji Boeingovih letal. Mrtvega so ga našli v njegovem tovornjaku na parkirišču hotela, njegovo smrt pa preiskuje policija.
Barnett je od leta 2010 delal kot vodja kakovosti v tovarni v Severnem Charlestonu v ameriški zvezni državi Južna Karolina. Tam izdelujejo letala 787 Dreamliner, ki letijo predvsem na dolgih progah. Leta 2019 je Barnett razkril, da so na delavce pritiskali, naj namerno v letala vgradijo dele slabše kakovosti.
Povedal je tudi, da so odkrili resne težave v sistemu, ki letalo oskrbuje s kisikom. Te težave bi povzročile, da v primeru sile ne bi delovala ena od štirih kisikovih mask. Skrbelo ga je tudi zaradi naglice, v kateri se izdelujejo nova letala, hitro sestavljanje bi lahko ogrozilo varnost. Podjetje je to zanikalo.
Nekaj dni pred smrtjo je pričal v tožbi proti podjetju, je poročal BBC.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje