Zaposleni pri Tesli so si v minulih letih delili fotografije in posnetke zasebnega življenja lastnikov njihovih vozil, ki so jih ujele kamere na njihovih teslah. Enega od njih so posnele golega, pri drugih so ujele njihovo spodnje perilo, spolne igračke in deljenje nežnosti v bližini parkirane tesle. Zaposleni so si med sabo delili posnetke prometnih nesreč, kot požar se je razširil tudi posnetek, kako voznik trči v otroka na kolesu, razkriva Reuters. Kako je to sploh mogoče?
Zaposleni v podjetju Tesla so si med letoma 2019 in 2022 v notranjem sistemu sporočil delili fotografije in posnetke, ki so jih posnele kamere v avtomobilih strank, poroča Reuters. Fotografije in posnetki močno posegajo v zasebnost strank, nekatere od njih so ujele tudi v zelo neprijetnih trenutkih. Eden izmed zaposlenih je denimo opisal, da je na posnetku videl golega moškega, ki se približuje svojemu vozilu.
Med sabo so si delili tudi posnetke nesreč in incidentov. Tako je bilo na posnetku nesreče iz 2021 videti teslo, ki je med divjanjem po stanovanjskem območju trčila v otroka na kolesu. Po trčenju je otroka odbilo v eno smer, njegovo kolo pa v drugo. Posnetek se je v Teslini pisarni v San Mateu v Kaliforniji razširil “kot požar”, je povedal nekdanji uslužbenec.
“Lahko smo videli garaže in zasebna zemljišča ljudi,” je povedal nekdanji uslužbenec. “Če je imel kdo v garaži kaj posebnega, so ljudje to delili.”
Dva izmed nekdanjih uslužbencev sta povedala, da sta si včasih morala ogledati tudi fotografije strank doma ali v bližini doma. “Včasih sem se spraševal, ali ljudje to vedo,” je povedal eden izmed njiju. “Videl sem nekaj škandaloznih stvari. Na primer prizore intimnosti, ne pa golote. Vsekakor je bilo veliko stvari, za katere si sam ne bi želel, da bi jih kdo videl.” Spomnil se je kosov perila in spolnih igračk. “Gre za zasebne prizore življenja, ki jih je avtomobil posnel med polnjenjem.”
V kalifornijski pisarni so bili zaposleni večinoma mladi, ki so s sabo prinesli kulturo viralnosti in memov. Na fotografije so dodajali označbe, šale, emotikone. Eden izmed zaposlenih je dejal, da so s tem prekinili monotono delo. Številne vsebine so delili tudi zaposleni na vodstvenih položajih, podjetje pa je redko prekinilo tovrstno deljenje.
Tesla se na Reutersova vprašanja in prošnje za komentar ni odzvala.
Delili so si tudi posnetek iz Muskove garaže
Pred približno tremi leti so na videoposnetku naleteli tudi na edinstveno vozilo, parkirano v garaži. Med deljenjem posnetka – dva zaposlena sta potrdila, da sta si ga ogledala – so ugotovili, da gre za belo podmornico Lotus Esprit, imenovana Mokra Nellie. Ta je bila leta 1977 prikazana v filmu o Jamesu Bondu z naslovom Vohun, ki me je ljubil.
To vozilo je leta 2013 na dražbi kupil izvršni direktor Tesle Elon Musk, za avtomobil pa je odštel približno 887.000 evrov. Ni jasno, ali je Musk vedel, da so si zaposleni med sabo delili tudi posnetek njegovega vozila. Na Reutersovo prošnjo za komentar se Musk ni odzval.
Reuters je stopil v stik z več kot 300 nekdanjimi zaposlenimi, ki so v Tesli delali v zadnjih devetih letih in so sodelovali pri razvoju samovozečega vozila. Več kot deset jih je odgovarjalo na vprašanja, vsi pa so spregovorili pod pogojem anonimnosti. Videoposnetkov ali fotografij Reutersu ni uspelo pridobiti. Nekdanji uslužbenci trdijo, da teh niso shranili.
Prav tako ni jasno, ali se praksa deljenja posnetkov nadaljuje še danes. Nekateri zaposleni so povedali, da se posnetki delijo le z legitimnimi nameni, ko sodelavce ali nadrejene prosijo za pomoč.
Vedno sem se šalil, da tesle ne bom kupil
Pri učenju avtomatiziranih nalog, kot je vožnja, potrebuje umetna inteligenca pomoč ljudi. Tesla je leta 2016 sprva v Afriki nato tudi v ZDA zaposlila več sto ljudi, ki so na fotografijah njihovih vozil označevali pešce, prometne znake, garažna vrata in gradbene stroje. Zaposleni so imeli dostop do več tisoč videoposnetkov in fotografij. Postopek je vedno bolj avtomatiziran, zato so lani zaprli center v San Mateu v Kaliforniji. Se je pa medtem za 54 odstotkov povečalo število zaposlenih v centru v Buffalu v zvezni državi New York.
Dva nekdanja uslužbenca podjetja sta povedala, da ju deljenje fotografij ni motilo, saj so stranke s tem soglašale, ljudje pa so že zdavnaj opustili pričakovanja o zasebnosti podatkov. Trije zaposleni pa so odgovorili, da jih je praksa motila. “Če sem iskren, je bila to kršitev zasebnosti. Vedno sem se šalil, da ne bom nikoli kupil tesle, ko sem videl, kako so ravnali z nekaterimi ljudmi,” je dejal eden. Drugi pa meni, da se kupci avtomobila ne zavedajo, da se njihova zasebnost ne spoštuje. “Videli smo jih, kako perejo perilo in opravljajo res intimne stvari. Lahko smo videli njihove otroke.”
Enemu izmed nekdanjih sodelavcev v izmenjavi fotografij ne vidi nič slabega, kot “velik vdor v zasebnost” pa je označil funkcijo, ki je zaposlenim omogočala vpogled v lokacijo, na kateri so bili posnetki narejeni.
Izvršni direktor Inštituta za kibernetsko varnost in zasebnost na univerzi Northeastern v Bostonu David Choffnes je deljenje občutljivih posnetkov med uslužbenci označil za “moralno zavržno”. “Vsak normalni človek bi bil nad tem zgrožen,” je dejal. Opozoril je, da bi se razširjanje občutljivih in osebnih vsebin lahko razumelo kot kršitev Teslinih pravil o zasebnosti, kar bi lahko privedlo do posredovanja ameriške zvezne trgovinske komisije, ki bdi nad zveznimi zakoni o zasebnosti potrošnikov.
Tesla svojim kupcem sicer zagotavlja, da je njihova zasebnost zanje izjemno pomembna. Kamere v vozilih naj bi bile zasnovane tako, da varujejo zasebnost uporabnikov. “Vaši podatki pripadajo vam,” piše na njihovi spletni strani.
Preiskave se običajno osredotočajo na pravice mimoidočih in ne lastnikov
Nemški odvetnik za varstvo podatkov Carlo Piltz je povedal, da bi bilo v skladu z evropsko zakonodajo o varstvu podatkov in zasebnosti težko najti pravno utemeljitev za interno deljenje posnetkov, če to “nima nobene povezave z zagotavljanjem varnega ali zanesljivega avtomobila ali funkcionalnostjo” Teslinega sistema za samovozečo vožnjo.
V zadnjih letih je Teslin sistem kamer vzbujal številne polemike. Na Kitajskem so prepovedali vožnjo tesel v bližini vladnih kompleksov in po nekaterih soseskah zaradi pomislekov o snemanju. Musk se je na to odzval na kitajskem forumu leta 2021: “Če bi Tesla uporabljala avtomobile za vohunjenje na Kitajskem ali kjer koli drugje, bi nas zaprli.”
Tudi drugod so regulatorji podrobno pregledali Teslin sistem zaradi morebitnih kršitev zasebnosti. Vendar pa se običajno niso osredotočali na pravice lastnikov, temveč na pravice mimoidočih, ki se ne zavedajo, da jih morda snemajo parkirana vozila.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje