Gumb za naklon letalskega sedeža je bil včasih prisoten v vseh potniških letalih, zdaj pa vse bolj izginja. Kaj se je zgodilo, da nagnjeni sedeži na letalih postajajo zgodovina?
Kdor je potoval z letalom, se je srečal z naklonom sedežev. Običajno ga opazimo, ko se potnik pred nami odloči, da se bo nekoliko bolj udobno namestil, in naklon sedeža pomakne proti vam.
V osnovi naklon deluje prek mehanizma, skritega pod sedežno blazino. Vsebuje žice in mehanizem ter vzvod, ki sedež vrne v prvotni položaj.
Za letalske prevoznike takšni sedeži predstavljajo strošek iz več razlogov. Prvi je strošek vzdrževanja. Mehanizem se namreč lahko pokvari, bodisi zaradi normalne obrabe ali ker potniki z opremo na letalih ne ravnajo nežno.
Drugič, mehanizem predstavlja dodatno težo, kar za prevoznika pomeni višji strošek pri gorivu. Običajno nagibni mehanizmi tehtajo deset kilogramov.
Letalske družbe se za umik sedežev z naklonom odločajo tudi zaradi odzivov, ki jih mehanizem sproža – prepiri med potniki in dodatne skrbi za kabinsko osebje na letalu. Zgodilo se je že, da so morali zaradi prepira tudi preusmeriti letalo k predčasnemu pristanku.
Po letu 2000 začeli vgrajevati sedeže s prednastavljenim naklonom
Po letu 2000 so na trg začele prodirati nove generacije sedežev, ki se jih je prijela oznaka “superlahki” sedeži in niso vsebovali funkcije naklona. Naslonjalo so v nasprotju s starejšimi stoli postavili pod kotom, ki je bilo med pokončnim položajem sedeža in rahlo nagnjenim. Naprej so bili takšni sedeži nameščeni na letalih nizkocenovnikov, ki običajno letijo na krajših povezavah in njihovi leti trajajo le nekaj ur, znani pa so po tem, da potnikom nudijo le tisto najnujnejše.
Ob tem so naslon sedeža oblikovali v konkavno obliko vedra, kar pomeni, da je potnik za sedežem pridobil nekaj centimetrov prostora in je lahko noge imel ob hrbtni strani sedeža.
Ravno teh nekaj centimetrov je razlog, da je zdaj vse več letal brez pravih nagibnih sedežev. Na boeingu 737 ali pa airbusu A320 je okrog 30 vrst v ekonomskem razredu. Med sedeži je bilo včasih 76 centimetrov prostora – od točke na sedežu do iste točke na sprednjem sedežu, pri čemer je treba odšteti debelino posameznega sedeža. Z novejšimi sedeži so na celotnem letalu prihranili toliko centimetrov, da so lahko na letalo umestili še eno vrsto sedežev.
Več prostora in nižji stroški vzdrževanja
V zadnjem desetletju so številni izdelovalci letalskih sedežev razvili svoj način, kako prihraniti prostor, vsi pa so uporabili nekakšne predhodno nagnjene sedeže.
“Letalska družba lahko izbere vnaprej določen položaj kota naslonjala 15 ali 18 stopinj v procesu konfiguracije sedeža,” je za CNN pojasnil glavni izvršni direktor Recara, Mark Hiller. Nemško podjetje sodi med najbolj cenjene v letalstvu.
“Izbira nam pomaga zagotoviti več udobja s povečanim kotom naslona ali pa izpolniti posebne postavitve,” je dodal.
“Glavna prednost je povečan bivalni prostor, ob tem pa so nižji stroški vzdrževanja, saj je v sedežu manj premičnih delov, ob tem pa so lažji,” je še pojasnil Hiller.
Vse več tudi hibridnih kabin
Izdelovalci so odkrili še druge načine, kako pridobiti nekaj centimetrov v letalskih kabinah, ki ne slovijo po prostornosti. Eden od novejših načinov je tanjšanje naslonila sedeža, kar omogoča več prostora potnikom okrog kolen.
V zadnjih nekaj letih so ozki sedeži, ki so jih prej večinoma uporabljali nizkocenovni prevozniki, našli pot tudi do uveljavljenih letalskih družb – ne nazadnje zato, ker letalske družbe s polno storitvijo neposredno tekmujejo z nizkocenovniki, vsi pa si želijo čim boljši poslovni izid. Takšni sedeži so vse večkrat tudi na letalih običajnih letalskih prevoznikov, ne le pri nizkocenovnikih, saj oboji tekmujejo med seboj.
Uveljavljene letalske družbe so tako v zadnjih letih uvedle sekcijo ekonomski plus razred z dodatnim prostorom za noge, z nagibom sedežev, ob tem pa je potnikom na voljo tudi električna vtičnica. Takšni sedeži so seveda dražji od običajnih v ekonomskem razredu. Na letalih, ob prej omenjenem razčlenjenem ekonomskem razredu, so takšne kabine poimenovali hibridne – barva tkanine se lahko spremeni iz vrste v vrsto, prav tako premični naslov za glavo, ali pa prevleka na sedežu preide iz blaga v usnje.
Za krajše polete sedeži z že vgrajenim nagibom so verjetno pravilna odločitev, ker tako ni potencialnih bojev z osebo pred vami. Vseeno pa bi bilo pri daljših poleti smiselno nameščanje letalskih sedežev s funkcijo nagiba, vendar z dodatnim prostorom za noge, ki so ga razvili pri predhodno nagnjenih sedežih.
Avtor: John Walton/CNN
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje