V zadnjih petih letih so se ogljični izpusti zasebnih letal zvišali za skoraj polovico. Tisti, ki redno letijo z zasebnimi letali, na leto proizvedejo 500-krat več izpustov CO2 kot povprečen Zemljan, je pokazala študija.
V zadnjih petih letih so se ogljični izpusti zasebnih letal zvišali za 46 odstotkov. V novi študiji, ki je preučevala te emisije, so ugotovili, da je tovrstnih letov največ ob nekaterih mednarodnih dogodkih. Med njimi so bili svetovno prvenstvo v nogometu v Katarju, filmski festival v Cannesu in, ironično, podnebna konferenca.
Zasebno letalstvo je energetsko zelo potratno, izpusti na potnika pa bistveno višji kot pri običajnih komercialnih letih. Zasebna letala uporablja le približno 256.000 ljudi po svetu, to je 0,003 odstotka svetovnega prebivalstva. Vsak od njih ima v povprečju 123 milijonov dolarjev (115 milijonov evrov) premoženja, so zapisali v študiji, objavljeni v znanstveni reviji Nature Communications, Earth and Environment.
Glavni avtor študije Stefan Gössling s švedske univerze Linnaeus je s sodelavci med letoma 2019 in 2023 analiziral podatke za 18.655.789 zasebnih letov, ki jih je opravilo 25.993 registriranih zasebnih letal. Emisije CO2 za vsak let so izračunali tako, da so združili podatke o porabi goriva modela letala, trajanje leta in preleteno razdaljo.
Avtorji so ugotovili, da so ti leti v letu 2023 proizvedli približno 15,6 milijona ton CO2, kar je povprečno približno 3,6 ton emisij CO2 na let. Skupni izpusti so bili leta 2023 za 46 odstotkov višji kot leta 2019.
V študiji so ugotovili še, da so nekateri veliki mednarodni dogodki povezani s posebno velikim obsegom zasebnih letov. Na COP28 v Dubaju je priletelo 644 zasebnih letal, na svetovno prvenstvo v nogometu leta 2022 pa 1.846.
Neenakomerna porazdelitev bogastva in izpustov
Delež zasebnih letov predstavlja približno dva odstotka skupnih emisij komercialnega letalstva, ki prispeva približno 4 odstotke vseh svetovnih emisij CO2. Izpusti letalstva visoko v atmosferi to segrevajo bolj kot izpusti na tleh.
Avtorji tudi ugotavljajo, da so ti posamezniki, ki si lahko privoščijo letenje z zasebnimi letali, v letu 2023 proizvedli vsak po 2400 ton CO2. To je skoraj 500-krat več od povprečja proizvedenih emisij na osebo (4,5 tone ekvivalenta CO2). Povprečen prebivalec Slovenije na leto proizvede med 6 in 7 ton ekvivalenta CO2.
Avtor študije je povedal, da sicer letalski motorji postajajo vse učinkovitejši, a hkrati tisti, ki potujejo na ta način, uporabljajo vedno večja letala. Tako so se skupni izpusti na preleten kilometer v preučevanem obdobju povišali za okrog desetino. Ostali delež povečanja izpustov pa študija pripisuje večjemu številu letov.
Ponudniki letalskih prevozov pričakujejo, da se bo povpraševanje po zasebnih letih še povečevalo. Zato bi bilo nujno regulirati oziroma obdavčiti tovrstna potovanja, ki imajo vse večji vpliv na podnebje, so še opozorili v študiji.
Osnutek slovenskega podnebnega zakona predvideva uvedbo dajatve na zasebne lete z letali z manj kot 20 sedeži. Lastnik zrakoplova bi tako moral plačati enkratno podnebno dajatev v višini 250 evrov na osebo na opravljen vzlet ali pristanek na območju Slovenije. Predvidenih je sicer kar nekaj izjem, na primer za lete športnikov in politikov. Podnebni zakon bo vlada predvidoma potrjevala decembra.
Za pravično razporeditev bremen podnebnega ukrepanja bi bilo obdavčitev zasebnega letalstva nujno urediti na globalni ravni, opozarjajo strokovnjaki. Toda velike politične volje za take ukrepe za zdaj ni.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje