Zgodba o fotografiji ubitega sarajevskega dečka Nermina, ki je obšla svet

Svet 18. Nov 202319:34 1 komentar
sarajevo
Sniper Alley Photo

Nermina Divovića je pred 29 leti ubil ostrostrelec vojske Republike Srbske. Trenutek, ko sarajevski deček leži mrtev v mlaki krvi, je posnel španski fotoreporter Associated Pressa Enric Marti.

V okviru dokumentarne serije “The Story Behind The Photo” je izšla četrta epizoda, ki govori o fotografiji umorjenega sarajevskega dečka Nermina Divovića 18. novembra leta 1994. Fotografijo je posnel španski fotoreporter Associated Pressa Enric Marti.

Nermin Divović bi letos oktobra dopolnil 36 let, a so se te sanje končale 18. novembra 1994, ko ga je iz smeri Grbavice ubil ostrostrelec vojske Republike Srbske.

V tistih dneh je vladalo premirje. Nermin je bil z mamo in sestro na poti od Narodnega muzeja do Filozofske fakultete. Krogla je zadela njegovo mamo Dženano Sokolović v trebuh. Naboj ji je šel skozi črevesje in Nermina zadel v sence.

Ker je bila Dženana noseča, so tako so v enem dnevu ubili dva njena otroka. Nermin je bil na kraju mrtev, fotoreporter španske agencije Associated Press Enric Marti, ki je bil v bližini, pa je posnel trenutek, ki bo za vedno ostal zapisan v zgodovino. Trenutek, ko Nermin leži v mlaki krvi.

sarajevo
Foto: Emir Jordamović /AA

Marti je opisal tisti dan in podrobnosti, povezane z nastankom fotografije.

“Ko živite v Sarajevu, ne morete biti nevtralni. Ste v Sarajevu in vidite, kaj se dogaja ljudem. In potem, tako kot smo se mi, se odpelješ z avtom na Pale kupit bencin ali kaj drugega. Vidiš položaje Srbov na hribih, ki gledajo ulice in ljudi na njih, vidijo vse. Kako si lahko nevtralen? Zgoraj so ljudje, ki ubijajo ljudi, ki so spodaj. Dobri fantje so spodaj, slabi pa zgoraj na hribih. Pika. Si torej objektiven? Si nevtralen? Ne, nisi. Postaviš se na eno stran. Že samo s tem, da si tam. Dobro pa se je vprašati, zakaj se stvari dogajajo,” med drugim v intervjuju pravi Marti.

“Ljudje, ki so živeli v Sarajevu od leta 1992 do leta 1995, imajo veliko bolj travmatične izkušnje kot jaz. Navsezadnje sem jaz sam prišel sem in se odločil biti tukaj, ne glede na razloge. Otroci in drugi, ki so se rodili v Sarajevu in morali preživeti obstreljevanje, pa tega niso izbrali sami in imajo veliko več travm kot jaz,” je še poudaril.

nermin, sarajevo
Foto: Enric Marti, Associated Press

Dokumentarna serija je sestavni del avtorskega projekta sarajevskega umetnika Džemila Hodžića iz leta 2019, naslovljenega “Sniper Alley Photo”. Gre za serijo mini dokumentarcev in pretresljivih pričevanj, v katerih tuji fotoreporterji, ki so ostali v obleganem Sarajevu, govorijo o tem, kako so nastale njihove fotografije.

Doslej so o svojih fotografijah spregovorili Enrico Dagnino, Thomas Haley in Christopher Morris, v četrti epizodi pa fotoreporter španske agencije Associated Press Enric Marti spregovori o fotografiji umorjenega Nermina Divovića.

Džemil Hodžić, avtor projekta “Snipper Alley Photo”, poudarja, da je kultura spomina sestavni del projekta, ta kratki film pa le en majhen del njihovega dela. Posebej se je zahvalil ljudem, ki so podprli njegovo akcijo in prispevali denar.

Dodal je, da je seznam ljudi, ki so pomagali pri projektu, predolg, da ne bi želel koga preskočiti, a če bi moral izpostaviti eno osebo, bi bil to Emir Jordamović, direktor fotografije, brez katerega bi bila realizacija filma komaj mogoča.

“Film je nastal iz ljubezni do pokojnega Nermina, do našega mesta. Skladba na koncu filma pa je nekakšen poklon vsem nam. Da se nikoli ne pozabi, da se nikoli več ne ponovi,” je sklenil Hodžić.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje