Na slovenskih cestah je vse več starejših voznic in voznikov

Oglas 22. Jul 202415:23 1 komentar
»Meni je avto srčni prijatelj, ne samo potreba.«  Vida 'Brzinca' Bogataj, 86 let
Foto: Zavarovalnica Triglav

Prebivalstvo Slovenije že več kot desetletje spada med stara prebivalstva. Sredi leta 2022 je bila kar petina prebivalstva starejša od 64 let, kar je po eni strani posledica vse manjše rodnosti, po drugi pa vse daljše pričakovane življenjske dobe. Starejši se na spremembe odlično prilagajajo in vse dlje ostajajo aktivno vpeti v družabno življenje. To med drugim pomeni, da bodisi iz nuje, bodisi iz užitka, tudi v zrelih letih ostajajo aktivni vozniki, na kar smo mlajše generacije lahko silno ponosne!

V obdobju 2001–2020 se je glede na statistične podatke delež prebivalcev Evropske unije (EU), starih 65 ali več let, povečal v vseh državah članicah, najizraziteje na Finskem (+7 odstotnih točk), v najmanjši meri pa v Luksemburgu (+1 odstotna točka). Tudi v Sloveniji se prebivalstvo že več kot dve desetletji vztrajno stara. V letih 2001–2020 se je delež oseb, starih 80 let ali več, denimo povečal iz 2 na kar 5 odstotkov, kar nas uvršča na visoko tretje mesto v EU (poleg Bolgarije in Romunije).

Pred 50 leti je bilo vse drugače

Staranje populacije s seboj prinaša kopico izzivov. Še posebej pri iskanju najbolj optimalnega ravnovesja med vzdržnostjo pokojninskega in zdravstvenega sistema ter trgom dela. Tako ne čudi, da se že vrsto let podaljšuje delovna aktivnost prebivalstva. In ker, zlasti na podeželju ter v manjših mestih, mreža javnega prometa ni dobro razvita, je tudi na cestah vse več starejših voznic in voznikov.

Kar 28 % voznic in voznikov v Sloveniji je starejših od 60 let. Čeprav so mnogi prepričani, da je zaradi njih na cesti manj varno, to ne drži. Starostniki so namreč praviloma za volanom previdnejši, imajo več izkušenj in ne vozijo objestno. Res pa je, da so to vozniki, ki so vozniški izpit opravljali pred 45 do 65 leti, ko so bile razmere na cestah precej drugačne. Dvopasovnice so se v tem času marsikje razširile v štiripasovnice, navadnim cestam so se pridružile avtoceste, zrasla je gora križišč in krožišč, spremembe ter napredek pa sta prinesla tudi kar nekaj novih prometnih znakov ter razširila nabor funkcij avtomobilov.

Profimedia

Program, ki starejše opogumi in opolnomoči za varno vožnjo

Čeprav se ljudje staramo različno, pri vseh prej ali slej pride do upada zmogljivosti, slabšega zdravstvenega stanja ter upada psihičnih oziroma kognitivnih sposobnosti, kar ima velik vpliv na sposobnost varne vožnje. Starejši vozniki se počasneje odzovejo na nepričakovanje situacije v prometu, na sposobnost vožnje pomembno vpliva tudi poslabšanje vida in sluha ter vsesplošno pešanje fizične moči. Posledično so za volanom manj samozavestni in zato bolj previdni ter počasni. Mnogim vožnja začne predstavljati stres, še posebej, če v prometu naletijo na nestrpne mlajše voznice in voznike.

Nemalo strarejših se zato izključi iz družabnega življenja, se odmakne v osamo, kar običajno ni najboljša popotnica za kakovostno preživljanje zrelih let. Da bi ta trend spremenili in starejše opogumili ter opolnomočili za varno in sproščeno udeležbo v cestnem prometu, so  pri Zavarovalnici Triglav v sodelovanju z Avto-moto zvezo Slovenije (AMZS) pred tremi leti za svoje zavarovance, starejše od 60 let, prvič pripravili program Osvežitvene vožnje za starejše.

V varnem okolju in s pomočjo učiteljev so starejši vozniki v eni uri pod budnim očesom učitelja vožnje osvežili svoje vozniške spretnosti, osvojili novo znanje o prometu, predvsem pa so se otresli stresa in ponovno pridobili samozavest za vožnjo. Seznanili so se s spremembami pri cestni infrastrukturi in prometni signalizaciji, s kombinacijo novih znanj in bogatih izkušenj na cesti pa je njihova vožnja postala varnejša.

Profimedia

Za volan v spremstvu strokovno usposobljenega učitelja vožnje

Akcija je bila med starejšimi odlično sprejeta, zato so se pri Zavarovalnici Triglav odločili, da Osvežitvene vožnje za starejše postanejo vsakoletni projekt. »Osvežitvene vožnje z inštruktorjem so model pomoči starejšim voznikom za ohranjanje varne vozniške kondicije, ki so ga starejši dobro sprejeli. Poleg tega pa je pokazal dobre, merljive učinke, « je povedala Ana Cergolj Kebler, vodja varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav. »Gre za voznike, ki jih odlikujejo leta izkušenj na cesti, številni prevoženi kilometri, strpnost in modrost – zaradi vseh teh odlik so starejši vozniki za nas pravi velikani vožnje.«

Vse informacije o letošnjih Osvežitvenih vožnjah najdete na posebni strani na portalu Vozim se, kjer vas čaka še veliko člankov, testov in vabil na dogodke, ki so namenjeni starejšim voznikom.

Pod okriljem programa Osvežitvena vožnja za starejše je svoje vozniško znanj in veščine tako preverilo in nadgradilo že več kot 1.000 starejših voznikov. Njihovi strokovni sopotniki so bili izkušeni AMZS učitelji vožnje in inštruktorji varne vožnje, ki so s starejšimi vozniki po Sloveniji prevozili več kot 15 tisoč kilometrov. »Starejši se želijo učiti oziroma želijo obnavljati svoje znanje, če so programi zanimivi, poučni in predvsem finančno dostopni. Osvežitvene vožnje z inštruktorjem, na katerih so lahko starejši predstavili svoja videnja in občutja, so dokazale prav to,« pravi Manuel Pungertnik, inštruktor in vodja šole vožnje AMZS, ki sodeluje pri projektu.

Kot je poudaril, so v preteklih letih spoznali, da ocenjevanje tudi pri starejših predstavlja veliko psihološko breme, kar lahko vpliva na kakovost njihove vožnje. »Programi, tako z Zavarovalnico Triglav kot tisti, ki jih izvajamo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, so namenjeni spodbujanju samostojne mobilnosti starejših, ki je v demografsko specifični Sloveniji še kako pomembna. Odločevalci bi morali skrbeti za čim daljšo mobilnost in samostojnost vseh voznikov. Starejši si ne želijo biti breme, zato je nujno treba poskrbeti za njihovo informiranost in izobraževanje, saj so spremembe na področju prometa velike in jim je težko slediti.«

Profimedia

Kako do osvežitvene vožnje za starejše?

Tudi letos Zavarovalnica Triglav v sodelovanju z AMZS pripravlja program Osvežitvene vožnje za starejše z inštruktorjem, ki bo potekal jeseni. Na voljo je 150 enournih voženj z enim od izkušenih inštruktorjev varne vožnje AMZS, ki bodo potekale v naslednjih mestih: Celje, Trbovlje, Kranj, Koper, Ljubljana in Murska Sobota.

Vozniki, ki ste stari 60 let in več in imate pri Zavarovalnici Triglav sklenjeno avtomobilsko zavarovanje, boste na svoj e-naslov prejeli vabilo s povezavo na prijavni obrazec, ki ga izpolnite in se tako uvrstite v žreb. Prijave zbirajo do 30. 7. 2024.

Med vsemi prijavljenimi bodo pri Zavarovalnici Triglav izžrebali 150 velikanov vožnje, ki bodo prejeli elektronsko obvestilo in povezavo, preko katere bodo lahko izbrali termin za vožnjo, in se na dogovorjen termin podali na enourno osvežitveno vožnjo po lokalnem okolju, v spremstvu izkušenega učitelja vožnje pri AMZS. Osvežitveno vožnjo bodo opravljali z lastnim vozilom. Tako bodo znanje in spretnosti za volanom pridobivali z vozilom, ki so ga vajeni in ga uporabljajo vsak dan.

»Prve varnostne pasove sem kupil v Nemčijo. Leta 1975.«    Anton ‘Zvone’ Žličar    (Foto: Zavarovalnica Triglav)

Postanite velikan vožnje tudi VI!

Če boste izžrebani, boste vse potrebne informacije in možnost izbire termina prejeli po 15. 8. 2024 na svoj e-naslov. Tako boste z malo sreče dobili priložnost, da osvežite in nadgradite svoje vozniške sposobnosti ter se z učiteljem vožnje pogovorite o morebitnih izzivih, s katerimi se soočate med vsakodnevno vožnjo.

Za vse ostale pa vabilo: če pri svojih starših opažate upadanje vozniških spretnosti, se pogovorite z njimi in jim pomagajte pri prijavi. V kolikor boste prišli z njimi na osvežitveno vožnjo, se jim boste lahko pridružili na zadnjem sedežu in jih tako dodatno motivirali. Gre za neprecenljivo izkušnjo, ki se jo vsekakor splača izkoristiti!

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje