Biostile, misterij dr. Majića in sporno sklicevanje na zdravnike

Poglobljeno 09. Jun 202405:25 36 komentarjev
Tomislav Majić
prim. Tomislav Majić, dr. med. (Foto: Mitja Ličar/Jana)

Pomemben del prehranskih dopolnil podjetja Biostile predstavlja "linija dr. Majića". Na škatlah teh izdelkov je zlat pečat z njegovim imenom. Kako je mogoče, da zdravnik uradne medicine, z veljavno zdravniško licenco, promovira komercialne pripravke? In ali je naziv "dr." uraden ali poljuden? Kot smo v soboto razkrili na N1, je zdravstveni inšpektorat podjetje Biostile v zadnjih treh letih kaznoval že z 240 tisoč evri glob zaradi zavajajočega oglaševanja.

Ena od taktik za povečevanje prodaje in ugleda, ki jo uporabljajo pri proizvajalcu prehranskih dopolnil Biostile, je sklicevanje na sodelovanje z zdravniki. Kot je Herta Kosmina, solastnica podjetja in njegov javni obraz, lani dejala za časnik Večer, jim “ob strani od začetka stoji zdravnik Tomislav Majić, pridružil pa se mu je tudi dr. Rok Devjak, ki deluje na onkološkem inštitutu v Ljubljani”.

“Omemba sodelovanja ni bila v soglasju”

Ko smo trditev glede dr. Devjaka preverili na Onkološkem inštitutu, smo dobili odgovor, da “ne Onkološki inštitut Ljubljana ne dr. Rok Devjak, ki je zaposlen na OI, strokovno ne sodelujeta s podjetjem Biostile”.

Onkološki inštitut
Na Onkološkem inštitutu se distancirajo od podjetja Biostile (Foto: Borut Živulović/ BOBO)

Rok Devjak, sicer onkolog internist, pa nam je dodatno poslal svoj odgovor, ki ga, na njegovo željo, navajamo dobesedno: “Rok Devjak s podjetjem Biostile ne sodeluje. Podjetje Biostile pa je eden izmed kupcev osnovnih surovin v prehranski industriji, ki jih proizvaja podjetje, ki je v lasti Roka Devjaka. Omemba sodelovanja ni bila v soglasju niti z Rokom Devjakom niti z Onkološkim inštitutom. Rok Devjak je podjetje Biostile pisno obvestil, da napačno referirajo njega in Onkološki inštitut v novembru 2023. Podjetje Biostile se je v odgovoru opravičilo za napako in zagotovilo, da se to ne bo ponovilo.”

Sodelovanje “od samega začetka”

Zgodba s Tomislavom Majićem je drugačna. Gre za upokojenega kardiologa, ki enkrat na teden še vedno dela v Termah Šmarješke Toplice in ki je včasih tam vodil programe postenja. On je na sodelovanje s podjetjem Biostile ponosen. Kot nam je odgovoril po elektronski pošti, z njimi sodeluje “od samega začetka”.

Velik del prehranskih dopolnil Biostile dejansko oglašujejo kot “linijo” izdelkov dr. Majića. “Dr. Tomislav Majić je zasnoval formule za večino naših izdelkov,” nam je povedala Herta Kosmina.

Na njihovi spletni strani je predstavljen kot primarij Tomislav Majić, dr. med., ustanovitelj centra za rehabilitacijo srčnih bolnikov v zdravilišču Šmarješke Toplice, soustanovitelj Angiološke sekcije Slovenije in strokovni sodelavec Združenja kardiologov in angiologov Slovenije.

Kako gredo prehranska dopolnila skupaj z uradno medicino?

Tomislavu Majiću smo zastavili več vprašanj. Med drugim nas je zanimalo, kako je razvijanje in promoviranje prehranskih dopolnil združljivo s prakticiranjem z dokazi podprte medicine. Ali svojim pacientom tudi svetuje uporabo prehranskih dopolnil, ki nosijo njegovo ime?

Pečat dr. Majić
Pečat “dr. Majića” na škatli izdelka Biostile (Foto: posnetek zaslona Biostile.si)

“Če me pacienti sprašujejo o smiselnosti uporabe prehranskih dopolnil, izdelanih po moji formuli, jim razložim učinke posameznih izdelkov ter jih poučim o izbiri in pravilni uporabi določenih prehranskih dopolnil,” nam je odgovoril. “Pri tem pa v prvi vrsti svetujem spremembo nezdravega življenjskega sloga kot pogoj za koristno delovanje različnih prehranskih dopolnil.”

Prehranska dopolnila so po njegovih besedah še posebej pri starejši populaciji lahko poleg gibanja, zdrave prehrane ipd. en delček v kompleksnem mozaiku vseh dejavnikov, ki vplivajo na doseganje zdravega življenjskega sloga. “Zato je prav, da se zdravniki tudi o tem pogovorimo s pacienti.”

“Če bi bil naš član, bi predlagal njegovo izključitev”

Ker je dr. Majić na spletni strani podjetja Biostile naveden kot strokovni sodelavec Združenja kardiologov in angiologov Slovenije, smo želeli za mnenje o njegovi postranski dejavnosti vprašati vodstvo združenja. Izkazalo se je, da združenje s takim imenom ne obstaja.

Zato smo se obrnili na najboljši približek – Združenje kardiologov Slovenije. Njihov predsednik je dr. Zlatko Fras, sicer strokovni direktor interne klinike v ljubljanskem kliničnem centru.

Zlatko Fras
Dr. Zlatko Fras (Foto: Borut Živulović/Bobo)

“Gospod Tomislav Majić, dr. med., nacionalnemu kardiološkemu združenju ne plačuje članarine, poleg tega tudi ni mogoče reči, da je naš strokovni sodelavec,” nam je odgovoril. “Njegovo prakso komercialnega promoviranja prehranskih dopolnil obsojam, saj je nezdružljiva s prakticiranjem z znanstvenimi izsledki podprte medicine. Če bi bil naš član, bi upravnemu odboru predlagal njegovo izključitev,” je bil v odgovoru za N1 oster dr. Fras.

Na zdravniški zbornici so nam potrdili, da ima Tomislav Majić veljavno zdravniško licenco. Do zdaj zoper njega še niso uvedli nobenega postopka. “Zbornica z oglasnimi sporočili, na katere opozarjate, pred tem ni bila seznanjena,” so nam odgovorili.

“Veseli me, da inšpekcijske službe izvajajo svoje naloge”

Tomislava Majića smo vprašali, ali je seznanjen z dejstvom, da je zdravstveni inšpektorat v zadnjih treh letih podjetju Biostile izrekel za 240 tisoč evrov kazni zaradi zavajajočega oglaševanja prehranskih dopolnil. Tudi za izdelke iz “linije dr. Majića”.

herta kosmina
Dokumentacija, ki nam jo je posredoval Zdravstveni inšpektorat o podjetju Biostile (Foto: Jan Gregorc/N1)

“Vem, da je podjetje Biostile zaradi velike medijske izpostavitve tudi redno pregledovano s strani številnih inšpekcijskih služb, kar je prav in me veseli, da slednje aktivno izvajajo svoje naloge,” nam je odgovoril. “Natančnih podatkov o ukrepih pa nimam.”

Vztraja, da pri razvijanju prehranskih dopolnil izbira “izključno učinkovine, katerih učinki so znanstveno podprti ali s kliničnimi raziskavami potrjeni”.

“Nisem vpleten v oglaševanje zdravil”

Zanimalo nas je tudi, kako gre sodelovanje pri oglaševanju prehranskih dopolnil skupaj s kodeksom medicinske etike, ki v 63. členu določa, da “zdravnik ne sme biti vpleten v oglaševanje zdravil ali medicinskih izdelkov ter strokovno in znanstveno spornih diagnostičnih ali terapevtskih postopkov”. Se mu ne zdi, da s posojanjem svojega imena in strokovnega naziva znamki Biostile ravna v nasprotju z zdravniškim etičnim kodeksom?

Biostile prehranska dopolnila
Proizvodnja prehranskih dopolnil Biostile (Foto: Staš Zgonik/N1)

“Prehranska dopolnila ne spadajo v zdravstvene dejavnosti in niso zdravila, tako da kot zdravnik pri sodelovanju z Biostile nisem vpleten v oglaševanje zdravil ali medicinskih izdelkov ter strokovno in znanstveno spornih diagnostičnih ali terapevtskih postopkov,” nam je odgovoril. “Prav tako ne vidim nič spornega, da je moje ime na znamki Biostile, saj so posamezni izdelki pripravljeni po moji formuli.”

Izginjajoči doktorski naziv

Glede posojanja svojega zdravniškega naziva v komercialne namene je Tomislav Majić odgovoril, da naša navedba ne drži. “Podjetje Biostile na svojih izdelkih navaja le moj akademski naziv doktorja znanosti, ne pa tudi mojega strokovnega zdravniškega naziva. To pomeni, da svoja strokovna mnenja izražam kot raziskovalec z znanstvenega vidika, ne pa zdravniškega.”

Pri tem argumentu smo zaznali precej lukenj. Na Biostilovih izdelkih je res napisano samo “dr. Majić”, a na spletni strani podjetja ga povsod predstavljajo kot primarija in doktorja medicine. Poleg tega pa v uradnih evidencah, denimo v iskalniku zdravnikov na spletni strani zdravniške zbornice (na spodnji sliki), ob njegovem imenu sploh ni akademskega doktorskega naziva.

Tomislav Majić
Uradni naziv “dr.” Majića (Foto: Zdravniška zbornica/posnetek zaslona)

Ko smo ga na to opozorili, je Majić zgodbo povsem spremenil. “V podjetju Biostile me navajajo kot Dr. Majić, ker je to poljudno uporabljena beseda. S tem ni mišljeno na akademski naziv doktorja znanosti, ki ga seveda nimam. Tako so se odločili. Moje reference v marketinškem smislu so za Biostile seveda veliko močnejše.”

Nejasna je tudi Majićeva trditev, da svoja mnenja izraža “kot raziskovalec z znanstvenega vidika”. V spletni bazi slovenskih raziskovalcev Sicris namreč njegovega imena in morebitnih znanstvenih objav ni mogoče najti.

V dosjeju o tem podjetju in njegovem oglaševanju preberite še:

Imperij Herte Kosmina: Ne ustavijo je niti kazni za zavajanje

Neskončno oglaševanje in dilema RTV

Dokazi o učinkovitosti?

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje