Objavljamo še en članek v seriji o Herti Kosmina in prehranskih dopolnilih podjetja Biostile. Za uspeh se imajo v prvi vrsti zahvaliti agresivnemu oglaševanju. Oglasne "oddaje", v katerih hvalijo svoje proizvode, so ena najpogosteje predvajanih vsebin na slovenskih televizijah. Še posebej v oči bode njihovo pogosto oglaševanje na RTV Slovenija. Gledalci pa nikjer ne izvedo, da je podjetje Biostile zaradi zavajajočih trditev v oglasnih "oddajah", tudi v programih RTV, redno na tapeti zdravstvenega inšpektorata, ki je podjetju v zadnjih treh letih izrekel za 240 tisoč evrov kazni.
Televizija za podjetje Biostile predstavlja najpomembnejši prodajni kanal, nam je povedala solastnica podjetja in glavna “zvezdnica” televizijskih oglasnih oddaj Herta Kosmina. “Ljudje pokličejo na številko, ki je izpisana na ekranu, in oddajo naročilo našemu telefonskemu centru.”
Njihovi oglasi se predvajajo na večini slovenskih televizijskih kanalov. Ni redkost, da se predvajajo na več kanalih hkrati. Biostilove oglasne “oddaje” niso edine, so pa najbolj vseprisotne.
Kot smo razkrili v prejšnjem članku iz dosjeja o tem podjetju, ki ga pozna praktično vsa Slovenija, ima podjetje Biostile zaradi zavajajoče vsebine v oglasih pogosto opravka z zdravstvenim inšpektoratom, ki je podjetju v zadnjih treh letih izrekel že za 240 tisoč evrov glob.
Oglasi, zakrinkani v oddaje
Ena od medijskih hiš, ki je Herti Kosmina in podjetju Biostile najbolj pomagala do prepoznavnosti in s tem poslovne uspešnosti, je brez dvoma RTV Slovenija. Oglasne oddaje, v katerih gospa Kosmina prodaja svoja prehranska dopolnila, so na sporedu tudi po večkrat dnevno.
Inšpektorji so podjetje Biostile, kot je razvidno iz odločb zdravstvenega inšpektorata, ki smo jih pridobili na podlagi zahteve za dostop do informacij javnega značaja, večkrat oglobili prav zaradi zavajajočih oglasov, predvajanih na programih RTV Slovenija. Spodnja odločba se nanaša na zavajajoče trditve v oglasni “oddaji” za prehransko dopolnilo Liver Protect, ki so jo na Radiu Slovenija predvajali med januarjem in junijem lani.
Oglasne oddaje oziroma “prodajna okna”, kot jim pravijo, so v program pogosto umeščene na način, ki lahko gledalca in/ali poslušalca zavede. Na televiziji jih denimo pogosto predvajajo ob jutranji oddaji Dobro jutro, ki je že tako polna pogovorov o zdravstvenih težavah z gosti, od zdravnikov do raznoraznih zeliščarjev, da se oglasna oddaja za prehranska dopolnila dobro vklaplja v celoten kontekst. In za medijsko manj pismenega gledalca je videti kot ena od oddaj, ki jo producira televizija, ne pa kot oglas.
Oglasne “oddaje”, tudi za druge proizvode in podjetja, pogosto namerno kopirajo formo televizijskih oziroma radijskih oddaj, prav zato, da so za gledalca videti čim bolj verodostojne oziroma da so videti kot del programa.
“Za resničnost objav odgovarja naročnik oglasa”
Kot so nam povedali na RTV Slovenija, je tovrstnih prodajnih oken na prvem in drugem televizijskem programu skupaj v povprečju sedem na dan. Kolikokrat ta prodajna okna zapolnijo oglasi podjetja Biostile, nam niso želeli povedati, ker da gre za poslovno skrivnost.
“Oglasi so pred predvajanjem tehnično in vsebinsko pregledani,” so nam zatrdili. “Pri vsebinski presoji se opiramo na notranja pravila RTV Slovenija, oglaševalski kodeks in drugo zakonodajo. Za resničnost objav pa odgovarja naročnik oglasa.”
Ali ste seznanjeni, da je Zdravstveni inšpektorat podjetje Biostile že večkrat oglobil zaradi oglasnih “oddaj”, predvajanih v programih RTV Slovenija, nas je zanimalo. “Zdravstveni inšpektorat nas o svojih ukrepih ne obvešča, ravno tako nam ni naložil prepovedi predvajanja katerega koli oglasa Biostile. Vsekakor pa, kadar pride do inšpekcijskega nadzora, sodelujemo z inšpekcijskimi organi v skladu z navodili/zahtevami, ki jih prejmemo.”
“Imitacija novinarskih žanrov vnaša najmanj zmedo”
Radijske oglasne oddaje je še težje ločiti od siceršnjega programa. Da gre za plačano vsebino, ne pa studijski pogovor voditelja in gosta, je poslušalec obveščen le na začetku in ob koncu oglasne oddaje. Če zamudi začetek in preklopi pred koncem, je lahko zlahka zaveden.
Oglasne “oddaje” redno predvajajo tudi na Valu 202, drugem najbolj poslušanem radijskem programu v Sloveniji, ki si je ugled in kredibilnost ustvaril tudi s kakovostnimi oddajami o znanosti. Odgovornega urednika Vala 202 Nejca Jemca smo zato vprašali, kako sam gleda na predvajanje oglasnih oddaj z zavajajočo vsebino.
“Oglasna oddaja vsekakor ni vsebina, ki bi si je v programu želel,” je bil iskren. “Imitacija novinarskih žanrov namreč v komuniciranje vnaša najmanj zmedo in lahko vpliva tudi na stopnjo zaupanja javnosti v medij.”
Realnost: “Ne moremo si privoščiti izgube oglaševanja”
Pa se z drugimi vodilnimi na RTV Slovenija pogovarjajo o problematičnosti te oblike oglaševanja? “V uredniški ekipi Vala 202 in tudi vodstvenih krogih Radia Slovenija imamo redne debate o dotičnem načinu oglaševanja – vključno z etičnimi pomisleki, pobudami o prilagoditvah formata (krajše, bolje označeno), tudi umiku ipd. –, navdušenja nad oglasnimi oddajami v pogovorih ni zaznati. Precej pogosto prejemam sporočila poslušalcev, tudi dopise zdravstvenega inšpektorata za posredovanje posnetkov oddaj za izvedbo inšpekcijskega nadzora.”
Vendar pa, dodaja, je po njegovem razumevanju oglasna oddaja tudi v trenutni obliki skladna z obstoječo zakonodajo in internimi akti RTV Slovenija. “Realnost je zato naslednja: v trenutni finančni situaciji si izgube nezanemarljivega dela oglaševanja preprosto ne moremo privoščiti.”
Ni pa se povsem vdal v usodo. “Menim, da bi lahko oglaševalci, ki so trenutno prisotni v oglasnih oddajah, poslušalstvo Vala 202, ki je v primerjavi z ostalimi postajami specifično, bolj učinkovito dosegali z domišljenim, sodobnejšim, četudi ne najkrajšim nagovarjanjem v rednih ali ekskluzivnih oglasnih blokih, s čimer bi dosegli tudi širše občinstvo in s tem nemara nove kupce. In za to si s pobudami in prepričevanjem izdatno prizadevam v internih debatah, tudi v zadnjih tednih,” je dodal Jemec.
Nismo brez greha
Večina spletnih medijev, tudi N1, na svojih straneh gosti tudi nekatere sporne in zavajajoče oglase. Večina spletnih medijev ima namreč poleg tako imenovane direktne prodaje oglasnega prostora tudi oglaševanje prek oglaševalskih mrež. In prek teh mrež se pojavljajo tudi oglasi s sporno in zavajajočo vsebino, pri čemer vsebina tega oglaševanja niti ni pod nadzorom medija. Edino, kar lahko mediji storijo, je, da zahtevajo umik vsakega spornega oglasa posebej, ko se je ta že pojavil, kar na N1 tudi počnemo.
A dejstvo je, da mediji v svoji odvisnosti od oglaševalskega denarja in hudi konkurenci na trgu niso v dobrem pogajalskem položaju, da bi to izkoreninili oz. da bi se odpovedali sodelovanju z oglaševalskimi mrežami.
RTV Slovenija smo v dosjeju o podjetju Biostile posebej izpostavili, ker gre za javni medij, ki ni v celoti odvisen od oglaševalskih prihodkov in za katerega bi morali veljati najvišji standardi glede vsebine, ki jo spustijo v eter.
Preberite še druge članke iz našega dosjeja:
Imperij Herte Kosmina: Ne ustavijo je niti kazni za zavajanje
Sporno sklicevanje na zdravnike in misterij dr. Majića
Sledi pa še:
Dokazi o učinkovitosti?
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje