Platforma OnlyFans je v zadnjem letu po svetu doživela pravi bum. Fenomen, ki odslikava in ustvarja duh časa in s katerim se ne ukvarjajo le uporabniki, ampak tudi mediji in raziskovalci. OnlyFans omogoča zaslužek z objavljanjem kakršnihkoli vsebin, tudi pornografskih, po čemer je tudi najbolj znana. Čeprav obstaja že od leta 2016, je največji vzpon doživela ravno med pandemijo. Raziskali smo, zakaj je platforma tako privlačna, kdo je na vrhu in kako daleč je treba iti za uspeh, kdo so rekorderji, kdo so Slovenke na OnlyFansu, katere meje se brišejo ter kakšne so pasti in zlorabe.
Na spletu obstaja več platform, ki omogočajo zaslužek s ponujanjem različnih vsebin. Med bolj znanimi je Patreon, ki ljudem omogoča, da z mesečno naročnino finančno podpirajo in nagrajujejo ustvarjalce vsebin, kot so podkasterji, pisatelji, umetniki, youtuberji … V zadnjih letih, predvsem med pandemijo, pa je zaslovela precej bolj kontroverzna platforma OnlyFans. Ta od leta 2016 ustvarjalcem omogoča nalaganje kakršnekoli vsebine, tudi pornografske, do katere uporabniki, podobno kot na Patreonu, dostopajo proti plačilu.
Na platformi OnlyFans sicer lahko najdemo ogromno najrazličnejših vsebin, ne le pornografskih – od nasvetov športnikov za trening, receptov, joga vadbe do drugih “navdihujočih vsebin” – a vsi vedo, kaj je glavni razlog, zaradi katerega večina ljudi obišče to spletno stran.
OnlyFans se je najbolj uveljavil ravno kot prostor, kjer lahko ustvarjalci v zameno za plačilo delijo erotične fotografije in videoposnetke. Ustvarjalci na njem tako z oboževalci delijo svoje gole, polgole fotografije, fetiše, videoposnetke, ki segajo vse od mehke do trde pornografije, od najbolj običajnih do najbolj nenavadnih fetišev.
Ravno na račun erotičnih vsebin se je v zadnjih letih platforma hitro širila. Danes ima več kot 150 milijonov uporabnikov in več kot 1,5 milijona ustvarjalcev, ki jim je platforma do zdaj izplačala že približno pet milijard dolarjev.
Med uporabniki mamice, prodajalci ljubezni, zvezdniki …
Platforma OnlyFans je med drugim privlačna in zanimiva zato, ker je na njej svoj prostor našla izjemno pisana množica ustvarjalcev. Na njej vsebine ponujajo zvezdniki, spletni vplivneži, pa tudi prodajalci ljubezni, porno igralci in običajni državljani, ki imajo poleg družinskega življenja z rednimi službami še vzporedno kariero na OnlyFansu.
Predvsem pa so platformo zavzeli mladi. Ti so pogosto tudi najbolj odprti, ugotavlja študentka dvopredmetnega študija kulturne antropologije in etnologije ter sociologije Živa Gornik, ki v diplomski nalogi raziskuje platformo OnlyFans in s tem povezanega vprašanja študentskega dela na tem omrežju, raziskovalno pa se ukvarja tudi z vprašanji seksualnosti, pornografije in digitalizacije spolne industrije.
Ugotavlja, da je platforma del širše tehnološke spolne revolucije, ki se odvija v zadnjih letih in v kateri postajajo priljubljeni drugačna seksualnost, drugačni fetiši in drugačne platforme. “Te spremembe nakazujejo, da ni več pomembno, da si s pravim človekom, temveč da si s človekom na drugačen način, morda povezan prek spleta, ali celo z robotom.” V prvih vrstah te revolucije pa so gotovo mlajše generacije, ki so bolj odprte do novosti.
Profil na OnlyFansu je konec septembra odprla tudi Dunajska turistična organizacija kot odziv na cenzuro nekaterih umetniških del, ki upodabljajo gola telesa, na družbenih omrežjih TikTok, Instagram in Facebook. Na OnlyFansu bodo tako objavili vsa cenzurirana in nekatera druga umetniška dela, ki jih hranijo znameniti dunajski muzeji in galerije. Med drugim gre za dela Egona Schieleja, Richarda Gerstla, Kolomana Moserja in Amedea Modiglianija (na zgornji sliki).
Z OnlyFansom do zaslužka tudi študenti
Živa Gornik je med svojim raziskovanjem ugotovila, da je na platformi OnlyFans tudi zelo veliko študentov, saj zanje predstavlja hiter vir večjega zaslužka, hkrati pa omogoča anonimnost, s čimer se izognejo družbeni stigmi, ki je pri ponujanju golote še vedno zelo velika.
Na OnlyFansu lahko namreč objavljajo fotografije in videovsebine, na katerih so vidni le določeni deli njihovih teles, kot so stopala, ki so priljubljen fetiš, ali pa obraz zakrivajo z zaščitnimi maskami, ki so med epidemijo postale hit med fetiši. Dodatno lahko za anonimnost poskrbijo tako, da onemogočijo vidnost svojega profila uporabnikom iz določene države in se predstavljajo z izmišljenim vzdevkom.
Na platformi lahko tako svoje žgečkljive vsebine objavljajo tudi naši znanci, kolegi, sodelavci, in tega morda sploh ne vemo. Za N1 sta v intervjuju spregovorili dve Slovenki, ki svoje vsebine ponujata na OnlyFansu – Mariborčanka Barbara Duh, ki je odprto in brez zadržkov spregovorila o svojem delu, ter 40-letna Maja,* ki je želela ostati anonimna.
*Ime je zaradi zagotavljanja anonimnosti na željo intervjuvanke spremenjeno.
Na platformi OnlyFans tudi 40-letna mamica iz Slovenije
Maja je stara 40 let, ima hčerko, univerzitetno izobrazbo in dela v medicini. V prostem času pa denar služi tudi na OnlyFansu. Svoje vsebine je na platformi začela ponujati pred dobrim mesecem dni. Ne zato, ker bi potrebovala dodaten zaslužek, temveč “iz čiste radovednosti in ker lahko en del sebe in slik pokažeš samo tam brez nekega obsojanja okolice”, nam pove.
Platforma ji omogoča, da pobegne “v neki skrivni virtualni svet, za katerega okolica ne ve”.
Hčerka ali sodelavci v službi za OnlyFans ne vedo, na platformi nastopa pod lažnim imenom, a je ni strah, da bi sčasoma kdo za to izvedel, saj pravi, da se nima česa sramovati.
Opaža, da so uporabniki na OnlyFansu pogosto le osamljeni in potrebujejo predvsem neobremenjeno dopisovanje, pogovor in fantaziranje brez obsojanja. “Presenečena sem, da jih zelo malo išče dejansko sliko ali zahteva nekaj neokusnega.” Celoten pogovor z njo si lahko preberete na tej povezavi.
Največji porast med epidemijo
Ni presenečenje, da je platforma OnlyFans največji razcvet doživela med epidemijo, ko so ljudje ostali zaprti v ozek krog svojih najbližjih, nekateri so ostali sami. Mnogi so tako potešitev potrebe po socialni bližini in intimnosti med epidemijo našli prav na OnlyFansu. Drugim, ki so zaradi ukrepov, povezanih s pandemijo, ostali brez prihodka, pa je omogočala način preživetja ali vir dodatnega zaslužka.
Tudi 31-letna Mariborčanka Barbara Duh je med raziskovanjem možnosti za delo od doma med epidemijo naletela na OnlyFans. “Takrat še nisem vedela, kaj točno je to, saj se o platformi pri nas ni veliko govorilo. Odločila sem se, da odprem profil in naložim svoje fotografije, in čez nekaj dni sem naključno dobila prvega naročnika iz tujine, ki je redno kupoval moje fotografije,” v intervjuju za N1 razlaga Barbara.
Kljub delu na OnlyFansu ni pustila redne službe v strežbi. O njem govori povsem odprto in javno, saj je, kot pravi, vsako delo častno, ter da je na svoje delo ponosna in da nanj ne gleda kot na nekaj nemoralnega.
O izjemnem porastu platforme med epidemijo pričajo tudi številke. V enem letu od novembra 2019 do novembra 2020 se je število ustvarjalcev vsebin skoraj petkrat povečalo na 1,6 milijona. Število oboževalcev, ki za vsebine plačujejo, pa je zraslo za več kot petkrat, na 82 milijonov. V tem obdobju je podjetje imelo 400 milijonov dolarjev prihodkov, kar je 540 odstotkov več kot v prejšnjem letu, od tega 80 odstotkov prihodkov od ameriških strank.
OnlyFans je leta 2016 v Londonu ustanovil britanski poslovnež in izvršni direktor podjetja Tim Stokely. Večinski, 75-odstotni lastnik pa je leta 2018 postal ukrajinsko-ameriški poslovnež s sporno preteklostjo Leonid Radvinsky, ki ga mediji opisujejo kot enega najvplivnejših ljudi v pornografski industriji. Med drugim naj bi po poročanju revije Forbes pred 20 leti upravljal nabor vsaj 11 spletnih strani, ki ponujajo nezakonita, ukradena gesla za dostop do pornografskih strani, tudi takih z mladoletniki.
Za dostop do vsebin morajo uporabniki plačati naročnino
Do vsebin na OnlyFansu lahko, kot rečeno, uporabniki dostopajo v zameno za plačilo. Gre za podoben poslovni model kot pri Netflixu, kjer mora uporabnik za dostop do vsebine plačati naročnino. Razlika je ta, da OnlyFans ponuja možnost plačevanja naročnine le za določene, poljubne ustvarjalce.
Cene naročnin se med ustvarjalci razlikujejo in gibajo med 4,99 in 49,99 dolarja mesečno. Mesečna naročnina za Majine vsebine stane 40 dolarjev, kar je blizu zgornje meje dovoljene mesečne naročnine, a kot pravi Maja, želi s tem dostop omogočiti le izbranim, ki postanejo nekakšne redne stranke.
Barbara za vsebine na OnlyFansu zaračunava 25 dolarjev mesečno. Poleg tega lahko ustvarjalec sprejema tudi napitnine in objavlja premium vsebine, personalizirane za posameznega uporabnika, za katere mora uporabnik seveda dodatno plačati.
“Običajno gre tukaj za bolj drzne videovsebine in fotografije. V sporočilu jim pošljem opis vsebine fotografije oziroma videa, nato pa se odločijo, ali bodo vsebino kupili ali ne. Večkrat pripravim tudi paket fotografij iz fotoshootinga, takšnih, ki niso bile videne na preostalih družbenih omrežjih,” pravi Barbara.
Na zgornji fotografiji je seznam želja slovenske vplivnice Denise Dame, ki ga je objavila na svojem OnlyFans profilu. Uporabniki oziroma naročniki lahko namreč svojim priljubljenim ustvarjalcem kupijo tudi darilo na Amazonu, a to ne zagotavlja dostopa do vsebin na OnlyFansu.
OnlyFans prodaja občutek ekskluzivnosti
Vsebine za odrasle na spletu sicer niso nič novega. Splet je preplavljen z erotičnimi ali pornografskimi vsebinami, do katerih lahko dostopamo tudi brezplačno. Zakaj so torej nekateri pripravljeni plačevati visoke zneske za vsebine na OnlyFansu, če bi jih lahko dobili brezplačno?
Kot pojasnjuje antropolog dr. Dan Podjed, je bistvena razlika, ki OnlyFans postavlja v prednost pred drugimi spletnimi mesti z vsebino za odrasle, v ekskluzivnosti.
“Na OnlyFansu ni najbolj pomembno, da so vsebine erotične ali perverzne, temveč je bistveno, da so namenjene prav nam. To je tisto, kar nam v tej družbi, kjer so na pladnju ponujene vse informacije in kjer lahko najdemo podobo kogarkoli ali posnetek česarkoli, zanimivo in dražljivo.”
S tem, ko imajo uporabniki oziroma oboževalci možnost, da svoje priljubljene ustvarjalce kontaktirajo tudi prek zasebnih sporočil, z njimi komunicirajo ter za dodatno plačilo dostopajo do posebej za njih ustvarjenih vsebin, platforma ponuja edinstveno raven ekskluzivne intimnosti in komunikacije.
Pri tem je ključen občutek, da je nekdo prav nam namenil pozornost, česar nam v tem svetu manjka, ugotavlja Podjed. “S kupovanjem vsebin na OnlyFansu si za kratek čas in v majhni količini prilastimo del identitete človeka in si ga prenesemo na računalnik, kjer ga imamo čisto zase – ali pa se nam tako vsaj zdi.”
Med top ustvarjalci predvsem zvezdniki
Recepta za uspeh na OnlyFansu ni, dejstvo pa je, da imajo večjo možnost uspeha mlajši, saj se mladost “prodaja”. Na samem vrhu pa so tisti, ki že imajo močno bazo oboževalcev na drugih omrežjih, od koder privabijo sledilce na OnlyFansu – torej spletni vplivneži, modeli, zvezdniki, pojasnjuje Živa Gornik.
Med najuspešnejšimi so tako običajno zvezdnice resničnostnih šovov, glasbenice, voditeljice, že znani obrazi zabavne industrije, ki na mesec zaslužijo tudi več milijonov dolarjev, za sabo pa imajo ekipe ljudi, ki jim pri tem pomagajo. Ti ustvarjajo tudi največji, približno 80-odstotni delež dobička na platformi.
Uradne lestvice najuspešnejših OnlyFans ustvarjalcev sicer ni, saj podatki o tem niso javno dostopni, nekateri ustvarjalci jih v javnost dajo sami. Za najuspešnejše ustvarjalce na OnlyFansu tako veljajo model in vplivnica Blac Chyna, igralka, manekenka in glasbenica Bella Thorne, raperka Cardi B, raper Tyga in nekdanja pornografska igralka Mia Khalifa … ki zaslužijo več milijonov dolarjev na mesec. Vsi ne ponujajo nujno vsebin za odrasle, nekateri promovirajo svoja najnovejša dela ali objavljajo ekskluzivne posnetke s svojih snemanj ipd.
Slovenske ustvarjalke so o svojih prihodkih precej bolj skrivnostne. A kot pravi Barbara, je že v prvem mesecu zaslužila za “dobro povprečno plačo”.
Te velike zgodbe o uspehu pa zakrivajo realnost
Čeprav se od zunaj zdi dobra rešitev za hiter in dober zaslužek, to delo zahteva veliko pozornosti, časa, iznajdljivosti, priprav, scenarijev, komunikacije – vse to z malo ali nič zajamčenega dobička. Mnogi profili na OnlyFansu namreč sploh nimajo naročnikov, povprečni ustvarjalec pa naj bi zaslužil le 180 dolarjev na mesec.
Za uspeh na platformi poleg privlačne in kakovostne vsebine tako potrebujejo tudi veliko inovativnosti in dober digitalni marketing, vključno z aktivnim pojavljanjem v svetu zabave, resničnostnih šovih in na drugih spletnih platformah, kot so Instagram, Patreon, TikTok, Twitch, Facebook …
A doseči izjemen uspeh in s tem velike finančne prihodke v majhni državi, kot je Slovenija, je izjemno težko. “Naša država je informacijsko zelo zaprta oziroma endogamna skupnost. To pomeni, da se zapiramo v lasten mehurček, iz katerega težko prodremo navzven, omejeni smo z jezikom in vsemi ljudmi, ki nas poznajo,” meni Podjed.
Številni spletni vplivneži si zato prizadevajo razširiti svoj doseg tako, da poskušajo prodreti na tuje trge. Denise Dame, ki jo mnogi omenjajo kot najuspešnejšo Slovenko na OnlyFansu, si recimo zvezdniško pot trenutno utira tudi v Srbiji, kjer je udeleženka resničnostnega šova Zadruga v Srbiji.
Pomembno je biti bizaren
Živimo namreč v ekonomiji pozornosti, v kateri morajo ustvarjalci in prodajalci za pozornost tekmovati ne le drug z drugim, temveč tudi z vsako drugo distrakcijo na spletu, z mnoštvom TikTok videov, memov. V tej poplavi vsebin uporabniki ves čas iščejo nekaj več, nekaj novega, posebnega, drugačnega, kar bo pritegnilo njihovo pozornost.
“Oboževalci ne padejo kar z ’neba’, kot mislijo nekateri, ki se s tem ne ukvarjajo,” pravi Barbara Duh. “Treba je biti iznajdljiv, slediti trendom in nekako izstopati, da se nekdo sploh odloči za članstvo in plačevanje članarine tudi nadaljuje.”
Ustvarjalci morajo zato biti na tekočem s trendi, ves čas morajo spreminjati svoje vsebine in jim dodajati novosti. “Pomembno je biti bizaren, drugačen,” ugotavlja Živa Gornik.
To pa lahko vodi v ustvarjanje vse bolj ekstremnih vsebin, kar lahko po mnenju Podjeda opazujemo na področju pornografske industrije, katere izdelki so pogosto na voljo na spletnih portalih. “Tisto, kar je bilo pred desetletjem in pol ekstremno ali bizarno, je danes normalno, zato ljudje iščejo nove ekstreme, kako pritegniti pozornost. Danes lahko vsakdo najde svojo nišo in zadovolji svojo željo oziroma potrebo.”
Mnogi spolni delavci in delavke v epidemiji na OnlyFans
V epidemiji je platforma OnlyFans postala pomemben vir zaslužka za mnoge spolne delavce, ki delujejo v tradicionalni industriji spolnega dela, torej v prostituciji, striptizu, spremstvu ipd., pravi Živa Gornik. Epidemija je namreč spolne delavce, katerih delo in zaslužek sta povečini zelo odvisna od človeškega stika v živo in dela v lokalih, hotelih, javnih hišah, močno prizadela.
V prvem valu so mnogi enostavno prenehali delati in živeli od prihrankov. Kasneje pa so številni prešli na vroče pogovore po telefonu in slikovne izmenjave prek mobilnika ali interneta, opaža Žiga Sedevčič, predsednik organizacije Dobra družba, ki združuje samoorganizirane seksualne delavce iz vseh branž industrije za odrasle.
Od spolnih delavcev so profile na platformi OnlyFans v Sloveniji po njegovi oceni odpirale predvsem t. i. “sugar babes”, ki bi jih lahko zelo poenostavljeno opisali kot spremljevalke. Njihovo delovno okolje so bili namreč klubi in restavracije, ki so bili velik del epidemije zaprti, OnlyFans pa je bila zanje priročna in varna rešitev.
Kaj je spolno delo?
Spolno delo raziskovalci razumejo kot “sporazumno izmenjavo seksualnih storitev, predstav ali izdelkov med odraslimi”, ki lahko zavzema različne oblike, od prostitucije do telefonskega seksa, striptiza, erotične masaže, storitev na internetu in pornografije, pojasnjuje dr. Iztok Šori z Mirovnega inštituta, ki se raziskovalno ukvarja s pravicami spolnih delavk in delavcev.
Spolni oziroma seksualni delavci pa so osebe, “ki prejemajo denar ali druga sredstva v zameno za seksualne storitve in te dejavnosti zavestno opredeljujejo kot dohodek, tudi če seksualnega dela ne štejejo za svoj poklic”. Ker je to delo obremenjeno z veliko stigmo, se ljudje, ki ga opravljajo, pogosto ne želijo identificirati z njim.
Vseh vsebin za odrasle na OnlyFansu, poudarja Šori, ne moremo opisati kot spolno delo, so pa meje pogosto nejasne, priznava.
OnlyFans za vedno spremenil tudi spolno delo
Z vzponom OnlyFansa med epidemijo so se začele pojavljati trditve, da je platforma na neki način revolucionirala tudi spolno delo. Med pogostimi argumenti za to se omenja, da so spolni delavci na OnlyFansu lahko bolj varni, da so bolj samostojni, sami odločajo, kdaj in koliko bodo delali, pod lastnimi pogoji in z zaračunavanjem poljubno visoke naročnine. Nekateri zato pravijo, da platforma vrača moč ustvarjalcem in da je za spolne delavce zato emancipatorna.
“Nekoč si kot ustvarjalec v industriji za odrasle zaslužil najmanj od vseh členov v verigi industrije za odrasle, bil si na dnu piramide. Nad tabo pa so bile agencije, produkcijske, distribucijske hiše, v zameno za denar si se odrekel avtorskim pravicam. Platforma, kot je OnlyFans, pa omogoča, da postaneš sam svoj agent, produkcijska in distribucijska hiša, vsi vmesni členi odpadejo, hkrati pa imaš dosmrtne avtorske pravice,” razlaga Žiga Sedevčič.
Spolno delo postaja trend spletnih vplivnežev in briše meje
Spolno delo je z OnlyFansom postalo del mainstreama, ustvarjanje vsebin za odrasle pa je praktično na dosegu enega klika. To je spletnim vplivnežem, modelom in zvezdnikom omogočilo, da bolj kot kadarkoli prej namenoma posegajo v področje te zgodovinsko marginalizirane in stigmatizirane oblike dela s ciljem, da bi povečali svojo priljubljenost in zaslužke.
Meje med tem, kaj je na OnlyFansu erotika in kaj pornografija, kdo so spolni delavci in kdo le seksualni vplivneži, so zato postale zamegljene, opaža Šori.
To je, predvsem v ZDA, sprožilo razpravo o identiteti spolnih delavcev in prisvajanju spolnega dela s strani spletnih vplivnežev in zvezdnikov. Zadnjim očitajo, da se ne zavedajo, da je spolno delo resno delo, ne pa trend, ki ga prevzameš takrat, ko ti ustreza. Pa tudi da zaradi velike pozornosti, ki jo pritegnejo na OnlyFansu, stojijo na poti dejanskim spolnim delavcem, za katere platforma morda predstavlja edini vir varnega zaslužka.
Veliko razburjenja je recimo požel zaplet z igralko Bello Thorne, ki je avgusta 2020 v 24 urah po registraciji na platformi zaslužila več kot milijon dolarjev, v manj kot tednu dni pa več kot dva milijona dolarjev. Svojim oboževalcem je za 200 dolarjev prodajale fotografije, na katerih pa v nasprotju s pričakovanji kupcev ni bila gola, zato so se mnogi pritožili in zahtevali vračilo denarja. Po tem incidentu je OnlyFans spremenil svojo plačilno politiko in omejil najvišjo napitnino z 200 na 100 dolarjev in najvišji znesek za “pay-per-view” oziroma ” plačilo na ogled” z 200 na 50 dolarjev. To je mnoge spolne delavce, ki so od dela na OnlyFansu življenjsko odvisni, močno razburilo.
HEADS UP ONLY FANS CREATOR!!! Have a feelings this is going to change the game a bit! pic.twitter.com/KGZ3aRaogc
— ?Goddess Hadley V? (@misshadleyv) August 28, 2020
Problemi povezani s platformo OnlyFans
Čeprav je OnlyFans morda za vedno spremenil spolno delo, saj je spolnim delavcem ponudil varno okolje, v katerem lahko za redno plačilo brez posrednikov sodelujejo s svojimi strankami, pa so z njim povezane tudi številne težave, od vprašanja varnosti osebnih podatkov do avtorskih pravic in različnih zlorab, zvodništva … in opozorila, da je del sistema, ki spolno objektificira ženske in prispeva k mizoginiji.
Ameriški Nacionalni center za spolno izkoriščanje (NCOSE), neprofitna organizacija, ki razkriva povezave med vsemi oblikami spolne zlorabe in izkoriščanja, opozarja tudi, da tovrstne platforme normalizirajo komercialno spolno industrijo. Mnogi se tako na platformo obračajo v upanju na zaslužek, ne da bi ustrezno razumeli številna kratkoročna in dolgoročna tveganja in posledice, ki so neločljivo povezane s to industrijo.
Eden od problemov so tudi delavske pravice, opozarja Šori. “Delo na OnlyFansu je namreč prekarno in kot tako predstavlja še dodatno erozijo trga dela in delavskih pravic, saj ko delaš prek tovrstnih platform, kot delavec nisi zaščiten. V tem pogledu je delo preko Only fans podobno delu preko drugih oblik platformnega dela kot je Uber ali Wolt.”
Kot najbolj skrb vzbujajoče pa se predvsem v preteklem letu omenja delo mladih, tudi mladoletnih oseb, za katere platforma s preprostim objavljanjem vsebin, hitrim zaslužkom in prisotnostjo zvezdnikov pomeni privlačno spletno okolje.
BBC Three je v svojem dokumentarnem filmu “Nudes4Sale” razkril, da nekateri mlajši od 18 let, med katerimi so najpogosteje dekleta, obidejo mehanizme OnlyFansa za preverjanje starosti in na platformi objavljajo svoje spolno eksplicitne fotografije. Pri tem so lahko tarča odraslih, ki na spletu iščejo prav mladoletna dekleta. Interni dokumenti, ki jih je pridobil BBC, pa so razkrili, da platforma svoje moderatorje spodbuja, da uporabnike, ki objavljajo nezakonito vsebino, večkrat opozorijo, preden se odločijo za njihovo ukinitev. Hkrati pa jih spodbujajo, da so do uspešnih uporabnikov bolj prizanesljivi.
Danielle Bregoli, znana pod imenom Bhad Bhabie, je ameriška reperka in spletna osebnost, ki je aprila 2021 presegla rekord nekdanje Disneyjeve zvezdnice Belle Thorne, saj je v prvih šestih urah zaslužila več kot milijon dolarjev. To se je zgodilo le teden dni po tem, ko je dopolnila 18 let, kar je sprožilo kritike glede njenih naročnikov. Bhad Bhabie je sicer zaslovela že leta 2016, ko je kot problematična 13-letnica, ki “ki krade avto, maha z nožem in tverka,” nastopila v epizodi oddaje Dr. Phil.
OnlyFans napovedal prepoved seksualno eksplicitnih vsebin … in si nato premislil
Vsa ta tveganja in nevarnosti so privedla do položaja, ko je OnlyFans pred mesecem dni svoje uporabnike presenetil z naznanilom, da od oktobra 2021 spolno eksplicitne vsebine ne bodo več dovoljene. Več bančnih podjetij naj bi platformi grozilo, da bodo v nasprotnem primeru prekinila poslovanje.
To je podobno, kot bi v kinih prepovedali predvajanje filmov, zato sta odločitev pospremila velik upor in neodobravanje naročnikov, ustvarjalcev in medijev. Podjetje je zato čez en teden preklicalo svojo odločitev in zagotovilo, da bodo na platformi še naprej dobrodošle vse vrste ustvarjalcev.
Dogodek je kljub preklicu povzročil veliko razburjenja in razprav med spolnimi delavci, ki jim platforma omogoča preživetje, in organizacijami, ki se zavzemajo za njihove pravice.
Kot je v svojem javnem pismu zapisal Mednarodni komite za pravice spolnih delavcev (ICRSE), je bila prepoved diskriminatoren in nevaren korak. Izrinjanje spolnih delavcev s spletnih platform, ki jim omogočajo varno delo, pa je “nič manj kot nepremišljeno in neodgovorno, zlasti v času svetovne pandemije”.
Opozarja, da bi morali ukrepi za odpravo spolnega izkoriščanja upoštevati tudi vpliv teh ukrepov in z njimi povezanih prepovedi vsebin za odrasle na življenjske in delovne razmere spolnih delavcev. Ukinitev ali prepoved spletnih vsebin za odrasle namreč vodi v nadaljnjo marginalizacijo in izkoriščanje teh delavcev, prinaša večjo izpostavljenost in odvisnost od zvodnikov, delavce pa potiska na manj varne platforme.
Paziti moramo, da porno ni tudi sporno
OnlyFans je sicer ob preklicu svoje napovedi, ki je povzročila razburjenje, zagotovil, da bodo na platformi še naprej dobrodošle vse vrste ustvarjalcev. A podobno so pred leti zatrjevali tudi predstavniki platform Tumblr in Patreon, ki sta sprva dovoljevali ponujanje vsebine za odrasle, sčasoma pa sta jih vseeno prepovedali. To izrivanje vsebin za odrasle nekateri pripisujejo procesu gentrifikacije interneta oziroma digitalne gentrifikacije.
A rešitev gotovo ni v izrinjanju pornografije s spleta, saj bo tam v vsakem primeru ostala. “Pornografija je namreč gonilna sila spleta že od začetka 90. let in ena ključnih vsebin, ki se pretakajo po svetu in spletu. Če prepovejo tako dejavnost v eni državi, se bo hitro preselila na strežnike nekje drugje, na Kitajskem, v HongKongu, Kaliforniji oziroma kjerkoli, kjer je to dovoljeno,” meni Podjed.
To pa prinaša še večjo marginalizacijo in izkoriščanje spolnih delavcev, ki so potisnjeni na manj varne platforme ali temni splet, ter večjo izpostavljenost in odvisnost od zvodnikov.
Tudi pri aktualni debati o vse bolj priljubljenem OnlyFansu se kaže, da potrebujemo politike, ki bodo pravočasno identificirale in preprečile sporne prakse na spletu, hkrati pa upoštevale življenjske in delovne razmere spolnih delavcev, za katere je splet pomembno, pogosto pa edino delovno okolje. Pri tem pa moramo, kot pravi Podjed, ves čas iskati mejo med tem, kaj je porno in kaj je sporno.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje