Ga. Marija nam kaže dokumentacijo spora (Foto: Staš Zgonik/N1)
V Sloveniji obstajajo podjetja, ki organizirajo brezplačne "preventivne preglede", na katerih strankam, predvsem upokojencem, prodajajo draga prehranska dopolnila ali druge izdelke dvomljive učinkovitosti. Inšpektorati jim kljub številnim odločbam in kaznim že vrsto let ne uspejo priti do živega.
Začelo se je s telefonskim klicem. “Gospa, ki se mi ni predstavila, mi je povedala, da v prostorih krajevne skupnosti organizirajo brezplačne preventivne preglede,” nam je, ko smo jo obiskali doma, začela opisovati gospa Marija iz Celja.
“Veste, sicer nisem bolna, a pri moji starosti me neprestano kaj teži. Enkrat išias, enkrat vrtoglavica, pritisk, holesterol … pač starostne težave. In sem si rekla, da grem pogledat, ker k zdravniku sicer skoraj ne hodim. Za tablete za uravnavanje pritiska in holesterola namreč zgolj pokličem, naj mi izdajo nov letni recept. Nisem taka, da bi se kar naprej pritoževala in hodila k zdravnikom.”
“V vsaki ugotovitvi sem se do neke mere lahko prepoznala”
Tako se je konec novembra 2023 v prostorih krajevne skupnosti Aljažev hrib udeležila “preventivnega pregleda”, ki ga je organiziralo podjetje Vitalius s sedežem v Mariboru. Preglede je izvajalo v večjem prostoru, namenjenem prireditvam.
Prostor krajevne skupnosti Aljažev hrib (Foto: Staš Zgonik/N1)
“Gospa za mizo me je vprašala, ali imam kakšne zdravstvene težave, in sem ji, tako kot zdaj vam, naštela. In dodala, da me zanima, ali bo ugotovila še kaj novega, glede na to, da ne hodim k zdravniku,” je pripovedovala ga. Marija. “Prav tako sem dobila v podpis nekakšno izjavo, da sem seznanjena s pregledom. Ker se mi je zdelo, da sem seznanjena, sem to tudi podpisala.”
Predstavnica podjetja ji je na prst namestila nekakšno ščipalko, vmes pa ji je že predstavljala prehransko dopolnilo, češ da ga po navadi priporočajo ljudem, ki imajo podobne težave. “Po desetih minutah je iz računalnika potegnila list, na katerem naj bi bili izvidi. Ugotovila je, da naj bi imela težave z možgani, ožiljem, jetri … V vsaki ugotovitvi sem se do neke mere lahko prepoznala,” se je spominjala ga. Marija.
“Če bi vedela, da gre za 830 evrov, bi me zadela kap”
Prodajalka, ime ji je bilo Suzana, jo je prepričala o nakupu prehranskega dopolnila Life Plan Gold, ki naj bi ji pomagalo odpraviti težave. “Če bi mi povedala, da celoten paket prehranskih dopolnil, ki ga prodajajo, stane 830 evrov, bi me seveda zadela kap. Za upokojenca to ni malo denarja.”
Ampak tega ni povedala, nam je pripovedovala ga. Marija. Treba je bilo plačati aro, nato pa naj bi vsak mesec dobivala položnice. “Ko sem prišla domov, sploh nisem vedela, da sem se zavezala k nakupu za 830 evrov prehranskih dopolnil.”
Ga. Marija priznava, da pogodbe, ki jo je dobila v podpis, ni pozorno prebrala. “Velik problem imam, ker zaradi rumene pege slabo vidim. V mraku in ponoči ne smem voziti avta.” Za branje majhnega tiska si mora pomagati tudi s povečevalnim steklom.
Povečevalno steklo pri ge. Mariji (Foto: Staš Zgonik/N1)
Meni, da je bila zavedena. “Nobene prisile ni bilo, gospa me je lepo prepričala, da sem pogodbo podpisala. Ovila me je okoli prsta, zelo je bila prijazna. In ker je bila tako prijazna, sem ji 100-odstotno zaupala.”
Ga. Marija se ne želi izpostaviti s polnim imenom in priimkom, tudi fotografirati se ne želi. “Sram me je. Sama na sebe sem jezna, da sem tak bedak.” Gre za umazan posel, je prepričana. “Spravijo se na ljudi, ki se zavedajo, da imajo zdravstvene težave, nato pa jih še nekoliko napihnejo in ljudi dodatno prestrašijo ter ponudijo domnevno rešitev.”
Sprenevedanje krajevne skupnosti
Krajevni skupnosti Aljažev hrib smo poslali nekaj vprašanj. Zanimalo nas je, kolikokrat v zadnjih letih so podjetju Vitalius oddali prostore za izvajanje “preventivnih pregledov” in kako so jim v podjetju predstavili svojo dejavnost. Prav tako nas je zanimalo, ali meni, da bi bilo za zaščito starejših iz krajevne skupnosti smiselno, da prostorov ne oddajajo več za tovrstne dejavnosti.
Sedež krajevne skupnosti (Foto: Staš Zgonik/N1)
Odgovor se je glasil: “Krajanov ni vabila krajevna skupnost Aljažev hrib, temveč podjetje Vitalius, ki vabljenim pošilja pošto na domače naslove, potem pa se zainteresirani za tovrstne preglede prijavijo direktno njim po telefonu, zato se za podrobnejše informacije obrnite na podjetje Vitalius.”
Ena od zaposlenih na krajevni skupnosti nam je ob našem obisku povedala, da je podjetje Vitalius njihove prostore najelo že vsaj desetkrat.
Dolga zgodovina opeharjenih glasov
Ga. Marija še zdaleč ni prva, ki je nasedla prijaznim prodajalcem, zakrinkanim v izvajalce brezplačnih pregledov. Podjetje Vitalius se je zaradi tovrstnih praks že večkrat znašlo v medijih. “V dveh urah jo je obrala za dve pokojnini”, se je denimo glasil naslov članka v časniku Večer leta 2020. Vzorec je popolnoma enak, cena 830 evrov prav tako, le da se je takrat to zgodilo Mariji iz Frankolovega.
“Pozor, ne nasedajte zavajajočim akviziterjem,” pa se je denimo konec leta 2022 glasil naslov članka v celjskem Novem tedniku. Spet je bilo v glavni vlogi podjetje Vitalius, njegova žrtev pa 88-letnik, ki sta ga predstavnici podjetja obiskali na domu.
Foto: posnetek zaslona/Novi tednik
Ljudje zaradi sramu, da so nasedli, pogosto tiho odplačajo svoj dolg in zgodbo vzamejo kot drago lekcijo. “To je njihova taktika,” je komentirala ga. Marija.
Menjava podjetja
Podjetje Vitalius obstaja od konca leta 2019. Že pred tem je enako prakso eno leto uporabljalo podjetje Nomad, ustanovljeno leta 2018 in registrirano na istem naslovu v Selnici ob Dravi. Isti je tudi lastnik – ime mu je Denis Kankoša.
Oktobra lani se je sedež podjetja Vitalius preselil iz Selnice ob Dravi v Maribor. V letu 2023 je po podatkih poslovne baze GVIN podjetje ustvarilo nekaj manj kot milijon evrov prihodkov iz poslovanja in dobrih 100 tisoč evrov dobička.
Na radarju zdravstvenega inšpektorata
Tako podjetje Nomad kot podjetje Vitalius sta bili zaradi prijav, ki jih večinoma podajajo otroci starejših oškodovancev, pogosto na radarju zdravstvenega inšpektorata. Inšpektorji so, kot izhaja iz dokumentacije, ki smo jo na podlagi zakona o dostopu do informacij javnega značaja pridobili od inšpektorata, Nomadu med drugim izdali odločbo, s katero mu prepovedujejo zavajajoče predstavljanje prehranskega dopolnila. Prav tako so mu izdali odločbo, s katero mu prepovedujejo izvajanje zdravstvenih storitev, kot so analize krvi in urina, saj podjetje ni imelo dovoljenja za izvajanje zdravstvene dejavnosti. Enako odločbo so izdali tudi Vitaliusu.
Izsek iz odločbe Zdravstvenega inšpektorata podjetju Vitalius
Iz poslanih odločb sicer izhaja, da podjetje tovrstne “preventivne preglede” organizira po vsej Sloveniji, največkrat v različnih gasilskih domovih in prostorih krajevnih skupnosti.
43 tisoč evrov glob v treh letih
V preteklih treh letih so inšpektorji podjetjema Vitalius in Nomad ter odgovornim osebam v podjetjih skupaj izrekli tudi za dobrih 43 tisoč evrov glob zaradi neupoštevanja odločb o prepovedi opravljanja zdravstvene dejavnosti. “V veliko primerih so bile zoper odločbe o prekršku vložene zahteve za sodno varstvo, ki so trenutno še v obravnavi pred sodiščem, zato vam navedenih odločb ne moremo posredovati, saj lahko sodišča naše odločbe spremenijo,” so za N1 še zapisali na inšpektoratu. V nekaj primerih so sodišča globe inšpektorata, izrečene podjetjema, dejansko že znižala ali pa jih celo spremenila v opomin.
Andreja Mojškrc (Foto: Egon Parteli/N1)
Ovadba zaradi suma goljufije zavržena
Inšpektorat je skušal sporno prakso prekiniti tudi z vložitvijo kazenske ovadbe zaradi domnevne goljufije. “Zdravstveni inšpektorat je zoper podjetja Nomad, d. o. o., Terra Line, d. o. o., in Vitalius, d. o. o., že leta 2020 vložil kazensko ovadbo zaradi suma storitve kaznivega dejanja, ki pa jo je okrožno državno tožilstvo zavrglo z utemeljitvijo, da ravnanja osumljencev v konkretnem primeru izpolnjujejo znake prekrškov in ne kaznivih dejanj,” nam je odpisala inšpektorica Andreja Mojškrc.
Podjetje Terra Line je povezano podjetje, registrirano na istem naslovu v Selnici ob Dravi, ukvarja pa se s prodajo prehranskih dopolnil. Lastnica je Karla Kankoša, zastopnik pa tudi Denis Kankoša.
Menjava inšpektoratov
Leta 2023 so v podjetju Vitalius, očitno naveličani neprestane pozornosti zdravstvenih inšpektorjev, spremenili taktiko. Po novem na “preventivnih pregledih” ne izvajajo več preiskav in analiz, ki spadajo pod zdravstveno dejavnost.
Del “izvida”, ki ga je dobila ga. Marija (Vir: Odvetniška pisarna Jadek&Pensa)
Na pregledu tako uporabljajo medicinsko nepriznano metodo “kvantne resonančne magnetne analize” telesa. Tudi v primeru ge. Marije je bilo tako. To pa pomeni, da jim zdravstveni inšpektorat ne more več do živega, saj pri tem ne gre več za opravljanje zdravstvene dejavnosti. Pristojnost za ukrepanje je tako prešla na tržni inšpektorat.
Prepoved izvajanja nepoštene poslovne prakse
“Poslovanje tega podjetja spremljamo že dalj časa,” nam je povedala Urška Češnjevar Ikica s tržnega inšpektorata.
Ravno pred kratkim so, kot so nam potrdili, podjetju Vitalius izdali odločbo o prepovedi izvajanja nepoštene poslovne prakse. Utemeljili so jo s pričevanji desetih nepovezanih oškodovancev. Na podlagi te odločbe bi lahko oškodovanci z računom zahtevali vračilo dela ali celotne kupnine.
A odločba še ni pravnomočna, saj se je podjetje nanjo pritožilo, o pritožbi pa bo zdaj moralo v dveh mesecih odločiti ministrstvo za gospodarstvo kot drugostopenjski organ. “Če ministrstvo za gospodarstvo odločbo potrdi, pa lahko podjetje sproži še upravni spor, ki celoten postopek zavleče še za 2–3 leta,” nam je postopek opisala glavna tržna inšpektorica Andreja But. “Vprašanje, koliko potrošnikov bo takrat še imelo pri sebi račune za dokazovanje posla.”
Glavna tržna inšpektorica Andreja But (Foto: Gov.si)
In tudi če so izpolnjeni vsi pogoji za zahtevo za vračilo kupnine, inšpektorat podjetja v to ne more prisiliti. “Na voljo imamo zgolj prekrškovne ukrepe – lahko mu naložimo globo, ker denarja ni vrnil, ne moremo pa ga prisiliti v izplačilo. To mora potrošnik v tem primeru izterjati prek sodišča.”
Ga. Marija, naša sogovornica, je nekaj časa prehransko dopolnilo, ki so ji ga prodali, tudi jemala, a po nekaj tednih ni občutila nikakršnega izboljšanja. Nato pa je še na televiziji videla oddajo, v kateri so opozarjali pred tovrstnimi primeri zavajanja potrošnikov.
Ko se je zavedela, kaj se ji je zgodilo, je želela pogodbo prekiniti. Od paketa šestih škatel prehranskega dopolnila, ki naj bi zadostoval za celo leto uporabe, jih je pet originalno zapakiranih skupaj s prijaznim pismom poslala nazaj podjetju Vitalius.
A ker je pri tem zamudila zakonski rok 14 dni, v katerem lahko potrošnik brez pojasnil odstopi od takšne pogodbe, v Vitaliusu v to niso privolili. Svojo terjatev do ge. Marije so vmes tudi že prodali mariborskemu podjetju Razmik, ki je tako prevzelo pošiljanje položnic.
Položnice podjetja Razmik (Foto: Staš Zgonik/N1)
Ga. Marija je prepričana, da ni ničesar dolžna, saj je že plačala nekaj več kot 180 evrov, hkrati pa nedotaknjene vrnila pet od šestih škatel prehranskega dopolnila. Vitalius pa zahteva, da pogodbeni znesek odplača v celoti. Terjatev do ge. Marije je odkupil nazaj od podjetja Razmik, na sodišče pa vložil predlog za izvršbo.
“Zlorabljajo slabše zdravstveno stanje, ki je značilno za starejše”
Večina takih primerov se konča s tem, da se potrošnik vda v usodo in plača svoje pogodbene obveznosti. Ker gre praviloma za spor male vrednosti, obstaja velika verjetnost, da bi jih reševanje po sodni poti stalo več od zneska, ki ga dolgujejo.
Pošta podjetja Vitalius (Foto: Staš Zgonik/N1)
A ga. Marija je imela srečo, da je njen primer po naključju prišel na uho odvetnici Ani Oštir iz odvetniške družbe Jadek&Pensa. Ta se je odločila, da bo primer prevzela pro bono.
“Ocenili smo, da gre za očiten primer zavajajoče poslovne prakse in oderuške prodaje, ki cilja na posebej ranljivo skupino upokojencev,” nam je povedala Ana Oštir. “Posebej zavržno se nam zdi, da zlorabljajo slabše zdravstveno stanje, ki je značilno za starejše, in jim pod pretvezo zdravniških pregledov prodajajo prehransko dopolnilo.”
Pogovor z odvetnico Ano Oštir o tem, kako je slovenski sistem neprijazen do potrošnikov in kako bi lahko bolj učinkovito preganjali tovrstne poslovne prakse, preberite v članku: “Tožba lahko potrošnika stane več kot samo oškodovanje”
Odvetniki Vitaliusa: Stranka je bila seznanjena, da ne gre za zdravniški pregled
Ko se je odvetnica v imenu ge. Marije pritožila na sklep o izvršbi, je odgovor v imenu podjetja Vitalius poslala mariborska odvetniška družba Ketiš&Janžekovič. Kot neutemeljene je zavrnila vse očitke, da gre za nepošteno poslovno prakso in da je bila gospa zavedena. Ker naj bi imela težave s spominom, so tudi oporekali njeni zmožnosti verodostojnega opisa dogodkov.
Izjava, ki so jo morali podpisati vsi udeleženci dogodka podjetja Vitalius (Vir: Odvetniška pisarna Jadek&Pensa)
“Tožeča stranka se ne ukvarja z zdravstveno dejavnostjo in ne izvaja zdravniških pregledov, prav tako ne prodaja zdravil. Za svoje poslovanje nima in ne potrebuje dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti,” so odgovorili na očitke, da je bila ga. Marija zavedena, češ da gre za zdravniški pregled. “Na organiziranem dogodku je tožena stranka privolila v preventivni pregled, pred katerim je bila seznanjena, da to ni zdravniški pregled, in pri tem podpisala izjavo, iz katere izhaja, da preventivni pregled ne spada pod uradno priznane oblike terapevtske pomoči ali uradno priznane izobraževalne programe,” so še zapisali odvetniki podjetja Vitalius.
“Teoretične” koristi, ki jih “lahko” ima prehransko dopolnilo
Zavrnili so tudi očitek, da prodanega prehranskega dopolnila niso ustrezno predstavili. “Potrošniki so seznanjeni s teoretičnimi pozitivnimi učinki sestavin prehranskega dopolnila in s pozitivnimi učinki, ki jih lahko ima prehransko dopolnilo na splošno počutje posameznika.”
Kot dokaz, da je bilo na preventivnem pregledu vse v najlepšem redu, so priložili tudi vprašalnik, ki ga je izpolnila ga. Marija in v katerem je označila, da “je bila zadovoljna s predstavitvijo izdelka in da je bila oseba, ki je izdelek predstavila, zelo prijazna in vljudna”.
Vprašalnik, ki ga je izpolnila ga. Marija (Vir: Odvetniška pisarna Jadek&Pensa)
Zavračajo pa tudi očitek, da Vitalius pri svojem poslovanju cilja na starostnike, češ da so njihove stranke “osebe vseh starostnih skupin”.
Z vprašanji smo se po elektronski pošti obrnili tudi neposredno na podjetje Vitalius. Odgovora do objave članka nismo prejeli.
Odločalo bo sodišče
Ga. Marija bo morala svoj prav dokazovati pred sodiščem. Na razpis prvega naroka še čaka.
Ni pa Vitalius edino slovensko podjetje, ki se poslužuje poslovnega modela “preventivnih pregledov”. Več pa v prihodnjih tednih.
BONUS VIDEO: “Ne dovolim si vzeti možnosti, da kritično govorim o katerikoli vladi”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje