Ministrstvo za gospodarstvo, ki ga vodi Matjaž Han, je z vodstvom Magne Steyr po marčevskem zaprtju lakirnice v Hočah doseglo dogovor o vračilu celotne subvencije, ki jo je podjetje prejelo za izgradnjo lakirnice. Plačali bodo 18,6 milijona evrov in še 3,5 milijona evrov zamudnih obresti, medtem ko je država Magni oprostila 2,9 milijona evrov zamudnih obresti, nastalih v času epidemije.
Kanadsko-avstrijska skupina Magna je 1. marca napovedala, da bo ustavila proizvodnjo v avtomobilski lakirnici v občini Hoče – Slivnica in jo preselila v bližnji Gradec v Avstriji.
V hoškem obratu so delavci lakirali dele za avtomobil Jaguar E-Pace, ki ga sicer izdelujejo v graškem obratu, osrednji lokaciji Magne v tej regiji.
Na dan, ko je Magna Steyr napovedala odhod, je gospodarski minister Matjaž Han poudaril, da bodo zahtevali, da Magna vrne vseh 18,6 milijonov evrov subvencij z obrestmi vred.
Pomanjkljiva pogodbena varovalka?
Gre za subvencijo, ki jo je Magna prejela na podlagi pogodbe z državo iz leta 2016. Da je dobila denar, je morala do konca oktobra 2019 zgraditi lakirnico, eden od pogojev, da ji subvencije ne bo treba vračati, pa je bil, da naložbo ohrani pet let (do konca oktobra 2024). Obenem se je Magna zavezala tudi, da bo do konca oktobra 2022 v Hočah zaposlovala 404 ljudi. Ta rok ji je prejšnji minister Zdravko Počivalšek lani podaljšal na oktober 2024.
Magna po izgradnji lakirnice nikdar ni dosegla ciljnega števila zaposlenih. Sklicevali so se na to, da se je kmalu po odprtju začela korona kriza in s tem težave v dobavnih verigah v avtomobilski industriji. Marca, ob napovedi zaprtja, je bilo v lakirnici 160 zaposlenih.
Danes je Han dejal, da se je ministrstvo znašlo v zagati, saj pogodbena klavzula za primer zaprtja lakirnice ni samodejno zagotavljala vračila subvencije. “Vračilo ni bilo samoumevno,” je dejal minister.
Tu dodajmo, da sicer 10. člen pogodbe, ki smo jo pridobili v uredništvu N1, jasno določa, da mora podjetje v primeru predčasnega prenehanja proizvodnje na lokaciji vrniti sorazmeren del subvencij z zamudnimi obrestmi vred. “Določba 10. člena pogodbe daje podlago za vračilo sorazmernega dela spodbude glede na trajanje investicijskega projekta ob predpostavki, da je razumevanje besedne zveze ‘prenehanje proizvodnje’ med pogodbenima strankama nesporno,” so nam pojasnili na ministrstvu.
Dodali so, da so na projekt vplivale nepredvidene, bistveno spremenjene okoliščine, kot so pandemija, ruska agresija na Ukrajino, energetska kriza, motnje dobavnih verig in prestrukturiranje svetovne avtomobilske industrije. Han je dejal, da so imeli dve možnosti: večletno pravdanje in tveganje negativnega izida ali pa pogovor in iskanje sporazuma. “Ocenjujemo, da bi bilo morebitno sodno uveljavljanje zahtev države negotovo,” so nam nato dodatno pojasnili na ministrstvu. “Zaradi tega in zaradi želje po nadaljevanju dobrih partnerskih odnosov je ministrstvo pristopilo k pogajanjem, ki so bila s konstruktivnim sodelovanjem Magne uspešno zaključena.”
Magna bo plačala 22,1 milijona evrov
Tudi Han je poudaril, da pogovori niso bili lahki, so bili pa konstruktivni. Ministrstvo in podjetje sta na koncu podpisala sporazum, ki zagotavlja vračilo celotne subvencije v višini 18,6 milijona evrov s 3,5 milijona evrov zamudnih obresti. Skupno torej 22,1 milijona evrov.
V izjavi je Han dejal, da so pri izračunu obresti upoštevali objektivne okoliščine v času od izgradnje lakirnice, česar pa ni dodatno pojasnil. Na naše vprašanje, kako so računali zamudne obresti (imeli smo namreč neuradno informacijo, da bi te morale znašati prek šest milijonov evrov), je Han nato povedal, da so Magni oprostili 2,9 milijona evrov zamudnih obresti, nastalih v času epidemije koronavirusa.
Denar mora biti po besedah ministra za gospodarstvo v državni proračun nakazan najkasneje do 16. junija. Tako, je še poudaril minister, proračun Slovenije ni bil oškodovan, kanadsko-avstrijsko podjetje pa je izkazalo odgovoren odnos do slovenske družbe.
Ustrahovali zaposlene?
Medtem se v hoški Magni zmanjšuje število zaposlenih. V Magni so marca napovedali, da bo po zaprtju lakirnice v Hočah ostalo 50 zaposlenih, podjetje pa bo lokacijo preuredilo v podporno razvojno središče.
Po Magnini napovedi ustavitve so delavci napovedali protestni shod, ki pa so se ga udeležili le trije delavci. Sindikalist Gvido Novak je takrat dejal, da je vodstvo ustrahovalo zaposlene: “Očitno je Magni uspelo prestrašiti delavce z grožnjami, naj se protestnega shoda ne udeležijo.”
Novak, ki ni zaposlen v podjetju, je zdaj dejal, da ga vodstvo podjetja ne obvešča več o izvajanju programa presežnih delavcev. Po nekaterih neuradnih informacijah blizu podjetja so zaposleni ustanovili svet delavcev, ki je zdaj sogovornik vodstva.
Madžarska ni zamenjava za Hoče
Po tem, ko je Magna napovedala odhod iz Slovenije, je objavila novico o večji naložbi na Madžarskem. Marsikdo se je vprašal, ali je to investicija, ki je bila sprva predvidena v Hočah.
Neuradni vir blizu vodstvu podjetja pravi, da bodo na Madžarskem delali vrata za avtomobile, medtem ko v Sloveniji načrtujejo proizvodnjo celotnega avtomobila: lakirnici, ki že stoji, naj bi dodali še karosernico in sestavljalnico.
Hoška naložba naj bi tako ostala v načrtu podjetja, ki pa še vedno išče potencialnega partnerja. Kot smo pisali, je po naših informacijah eden od razlogov za Magnino zamrznitev postopkov v Sloveniji zakon o vodah. Četudi Magna najde sovlagatelja za proizvodnjo avtomobilov, zaradi spremembe sodne prakse pri tolmačenju zakona o vodah ni jasno, ali bi širitev lahko izpeljala.
Tudi Han je danes dejal, da je ministrstvo z Magno v pogovorih glede njenih nadaljnjih aktivnosti. “Lahko povemo, da si Magna intenzivno prizadeva za zagon proizvodnje v Hočah. Trenutno ne želim prejudicirati nadaljnjih korakov Magne. Vsekakor pa si želimo, da Magni uspe najti poslovno priložnosti in v tovarni v Hočah zagnati celovito proizvodnjo vozil.”
Krovna pogodba o investiciji ostaja v veljavi in predvideva, da bo Magna do leta 2027 ustvarila 1.000 delovnih mest. Če podjetje tega ne izpolni, mu grozi pet milijonov evrov pogodbene kazni.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje