Čeha František Pivoda in Roman Vývoda iz K&H, novega lastnika žirovske Alpine, pravita, da je slovenska blagovna znamka v njuni državi zelo poznana, sama jo poznata od otroških let. A Alpinine čevlje je tam danes težko dobiti. Na začetku nameravajo krepiti prodajo na trgih Avstrije, Češke, Slovaške in tudi prek spleta. "Iz Češke smo poskušali prek spleta kupiti Alpinine čevlje, a nam ni uspelo. Tukaj vidimo ogromno prostora za izboljšave."
Proizvajalec obutve Alpina je bil nekoč s 1.200 zaposlenimi eno največjih podjetij v Sloveniji. Po letu 2006, ko je državni Sod v netransparentnem postopku podjetje prodal Alpini Holding v lasti Branka Podpečana (njegov oče Milan Podpečan je bil takrat predsednik upravnega odbora Soda), je podjetje zašlo v hude težave. Zaradi prezadolženosti je leta 2014 pristalo v prisilni poravnavi, leto kasneje pa je njegova lastnica postala Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB). V zadnjih letih je podjetje ustvarjalo med 40 milijonov evrov letno, leta 2020 je imelo 340 zaposlenih in okoli 40 milijonov evrov dolga. Dodana vrednost na zaposlenega je bila s 23 tisoč evri pod slovenskim povprečjem.
“Kupujemo in obdržimo”
Slaba banka je Alpino v preteklih letih že poskušala prodati, a neuspešno, danes pa je sklenila kupoprodajno pogodbo s skupino K&H v lasti družine Čeha Františka Pivode. Ta v posle vstopa s poslovnim partnerjem Romanom Vývodo. Kot smo pisali včeraj, K&H kupuje 100-odstotni delež žirovskega podjetja in tudi 24-milijonsko terjatev DUTB do Alpine. Višine kupnine ne v DUTB ne na K&H ne razkrijejo, po poročanju DUTB pa naj bi za delež odšteli 20 milijonov evrov ter še 24 milijonov evrov za terjatev do Alpine. Skupno torej 44 milijonov evrov, koliko je DUTB tudi vložila v podjetje od leta 2015 dalje.
“Ko daš najvišjo ponudbo, se vedno sprašuješ, ali nisi kupljenega preplačal,” na vprašanje, ali se jim zdi, da je cena poštena ali morda celo nizka, v smehu pove Pivoda in dodaja, da verjamejo, da so plačali pošteno vrednost ter da ima podjetje potencial.
Na vprašanje, koliko časa so tekli pogovori, Pivoda odgovarja, da so jih začeli konec lanskega leta. “Ko je DUTB sprejela našo nezavezujočo ponudbo, sem iskal partnerja, ki bi sodeloval pri projektu in tudi financiranju prevzema. Z Romanom sva se poznala in tudi že prej poslovno sodelovala, tako da sva se odločila za skupno oddajo zavezujoče ponudbe. Imava skupno vizijo, skupne interese, tudi hobije, zato sva se odločila za partnerstvo,” pojasnjuje. Vsak sta prispevala polovico kapitalskega vložka, preostanek pa sta pokrila z bančnim posojilom. Na vprašanje, ali vstopajo kot dolgoročen lastnik, Pivoda odvrne, da je njihova skupina znana po tem, da podjetja kupuje, a jih ne prodaja.
Sedem direktorjev v 12 letih
Jure Krvina, predsednik Alpininega sveta delavcev, je pozdravil dogovor med DUTB in K&H. “Prvi vtisi so zelo obetavni, zagotovila, ki so jih podali predstavniki K&H na predstavitvi, pa izkazujejo razumevanje vloge Alpine kot tradicionalne blagovne znamke in lokalnega zaposlovalca,” je povedal ob včerajšnjem podpisu kupoprodajne pogodbe.
Da je zadovoljen z lastniškim premikom v Alpini, pa je danes v državnem zboru dejal tudi Janez Žakelj, ki je bil 12 let župan Žiri, zdaj pa je sedel v poslanske klopi kot predstavnik NSi. “V 12 letih županovanja sem zamenjal sedem direktorjev, kar za Alpino gotovo ni dobro. Upam, da bo novi lastnik držal obljubo, da bo zadržal proizvodne programe, delovna mesta in bo vlagal v razvoj.”
Dejal je, da Alpina z vidika zaposlovanja nima več tako velikega pomena kot nekoč. Žiri so namreč postale industrijsko močno mesto s podjetji, kot so Poclain Hydraulics (nekdanji Kladivar, ki je zdaj v francoski lasti), pohištveno podjetje M Sora in Mesarstvo Oblak.
Znamka olimpijskih zmagovalcev
Pivoda in Vyvoda sicer pravita, da so ju o nakupu prepričali močna blagovna znamka in proizvodnja, kakovostni izdelki ter dober potencial za nadaljnji razvoj. “Blagovna znamka je bila eden glavnih razlogov, zakaj smo se odločili za nakup. Športniki v Alpinini obutvi zmagujejo na olimpijskih igrah, zato jo želimo obdržati, prav tako zaposlene, ne načrtujemo globljega prestrukturiranja z nižanjem stroškov,” zagotavlja Pivoda. Vyvoda pa dodaja, da sam blagovno znamko Alpina pozna vse od otroštva in da so bili njegovi prvi smučarski čevlji Alpinini.
V pismu o nameri so se češki kupci zavezali, da se bodo trudili zadržati obstoječe proizvodne kapacitete v Sloveniji, BiH in na Kitajskem ter okoli 1.250 zaposlenih v celotni skupini. Pod vprašajem naj bi bila sicer usoda enote v BiH, ki je znotraj naselja in zato pod pritiskom, da jo selijo na drugo lokacijo. Prav tako se zadnja leta zmanjšuje smiselnost ohranjanja proizvodnje na Kitajskem, kar bo izziv, ki ga bodo morali nasloviti, pravijo.
Kakšne časovne zaveze glede ohranjanja delovnih mest v pismu niso dali, pravijo, dodajajo pa, da se glede na splošno pomanjkanje delovne sile zavedajo pomena ohranjanja delavcev in upajo, da jih bodo uspeli zadržati. Tudi vodstvene ekipe za zdaj ne nameravajo menjati.
Neuspešno naročali čevlje iz Češke
Primarni cilj novih lastnikov Alpine je zvišanje prodaje. Zavedajo se namreč, da pri optimizaciji proizvodnje veliko prostora za izboljšave ni, saj je obutvena industrija delovno intenzivna panoga. “V portfelju imajo tudi proizvodna podjetja, tako da znamo organizirati proizvodne procese in ljudi,” pravi Vývoda.
Kako pa bodo povečevali prodajo? Želijo se osredotočiti na športni in program obutve za aktivnosti na prostem, medtem ko bodo o ohranitvi modnega segmenta še razmislili. Izdelki so dobri, dizajn pa ni prilagojen sodobnim željam kupcev, ocenjuje Pivoda. Prav tako menijo, da ima Alpina preveč drugih blagovnih znamk, med njimi peko in binom, o ohranitvi katerih bodo še razmislili.
Načrtujejo še spremembe v prodajni mreži. Alpina ima trenutno 90 trgovin, za katere bodo preučili, ali vse potrebujejo ali bi se morda preusmerili na spletno prodajo. Tu vidijo veliko neizkoriščenega potenciala. Prvi tuji trgi, kamor se bodo širili, so Češka Slovaška in Avstrija. Alpina je na Češkem dobro poznana znamka, a njene čevlje le stežka kupiš. “Poskušali smo iz Češke prek spleta naročiti Alpinine čevlje, a nam ni uspelo. To bomo spremenili,” še napoveduje Pivoda. Poleg spletne prodaje bodo na teh tujih trgih poskušali skleniti partnerstva s trgovci s športno opremo.
Prve čevlje izdelali pred 70 leti
Alpina je današnje ime dobila leta 1951, leto kasneje so začeli z izdelavo obutve. Najprej so izdelovali delovne čevlje, kasneje dodali še modno in športno obutev. Leta 1985, tik pred začetkom razpada Jugoslavije, so izdelali dva milijona parov obutve letno, zaposlovali pa dva tisoč ljudi. Tudi po osamosvojitvi so ostali osredotočeni na balkanske trge, športna obutev pa je postajala vse pomembnejši prodajni segment.
Eden najbolj prepoznavnih izdelkov Alpine so planinski čevlji, ki pa so v desetletjih postajali vedno bolj barviti in lahki. Kot je pred časom za delo pojasnil Boštjan Lukančič, direktor športnega programa v Alpini, je gojzar iz osemdesetih let prejšnjega stoletja tehtal 1.400 gramov, danes že skoraj pol manj (okoli 800 gramov).
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje