V poplavah prizadeta podjetja, ki od države želijo predplačilo v višini desetine ocenjene škode, so imela do petka čas za oddajo vloge. Kdaj bo denar izplačan, še ni znano. Na ministrstvu za gospodarstvo, ki ga vodi Matjaž Han, pravijo, da v najkrajšem možnem času. "Teh 10 odstotkov je trenutno za nas zelo pomembnih, saj imamo visoko dinamiko naročanja storitev, delov za stroje v proizvodnji, ki pa je odvisna tudi od razpoložljivih finančnih virov. Zato bi si želeli, da denar pride čim prej," nam je dejal Bogomir Strašek iz KLS Ljubno, katerega ustavitev povzroča glavobol avtomobilistom po Evropi.
Država podjetjem, ki so utrpela škodo v avgustovskih poplavah, obljublja 50- oziroma 60-odstotno povračilo škode zaradi uničene opreme in zalog oziroma izpada prihodka.
Ker imajo nekatera prizadeta podjetja tudi likvidnostne težave (zaradi ustavitve proizvodnje na eni in visokih stroškov sanacije na drugi strani), pa jim je na voljo tudi možnost predplačila v višini 10 odstotkov ocenjene škode.
Podjetja, ki želijo predplačilo, so imela do petka čas za oddajo vloge. Na ministrstvu za gospodarstvo so jih do včeraj našteli 770, opozarjajo pa, da bo kakšna morda še prišla v prihodnjih dneh, saj so jih podjetja pošiljala tudi po pošti.
Ocenjena škoda v do zdaj prejetih vlogah znaša več kot 330 milijonov evrov, so povedali za N1. Na ministrstvu zdaj pregledujejo podatke in seštevajo škodo, končno zeleno luč za izvedbo predplačil pa bo morala prižgati vlada. Potem bodo upravičencem izdane odločbe in izplačan denar.
Kdaj se bo to zgodilo, še ni jasno. “Strokovne službe na ministrstvu intenzivno delajo, vključno čez vikend, da kar najhitreje obravnavajo vse prispele vloge, pripravijo vse potrebno za obravnavo pomoči na vladi in posledično tudi izplačilo upravičencem,” pravijo na ministrstvu, ki ga vodi Matjaž Han.
Želja, da denar pride čim prej
Marjan Trobiš, šef kidričevskega podjetja Boxmark Leather in predsednik Združenja delodajalcev Slovenije (ZDS), pravi, da so na vladi obljubili, da bo izplačilo izvedeno “v najkrajšem možnem času”.
Enako zagotovilo je od gospodarskega ministra Hana in finančnega ministra Klemna Boštjančiča dobil Bogomir Strašek, lastnik KLS Ljubno, ki je za N1 povedal, da ta denar težko čaka.
“Teh 10 odstotkov je trenutno za nas zelo pomembnih, saj imamo visoko dinamiko naročanja storitev, delov za stroje v proizvodnji, ki pa je odvisna tudi od razpoložljivih finančnih virov. Zato bi si želeli, da denar pride čim prej,” nam je povedal.
Kot smo pisali, KLS Ljubno škodo ocenjuje na več kot sto milijonov evrov, iz česar je mogoče sklepati, da pričakujejo vsaj 10 milijonov evrov predplačila.
Velike težave za evropske proizvajalce
Čim hitrejšega ponovnega zagona KLS Ljubno si želijo tudi njegovi kupci. KLS je namreč ključni dobavitelj proizvajalcem vztrajnikov, ki oskrbujejo 30 proizvajalcev originalnih delov (tako imenovani OEM) po Evropi. STA je že poročala, da ima podjetje z Ljubnega v Evropi 80-odstotni tržni delež.
Posledice je za zdaj najbolj občutil nemški Volkswagen, ki je zaradi poplav ustavil ali zmanjšal proizvodnjo v treh tovarnah na Portugalskem in v Nemčiji. Včeraj je napovedal, da bodo med 11. in 29. septembrom zaposleni v njegovi največji tovarni v Wolfsburgu delali s skrajšanim delovnikom, nemški mediji pa so poročali, da bo avtomobilist o morebitnih novih prilagoditvah proizvodnje javnost obveščal v prihodnjih dneh.
“Upam, da bodo na vladi pohiteli. Mi smo povzročili kar velike težave tovarnam po Evropi, mislim, da je interes, pa tudi odgovornost, tako nas kot države, da čim hitreje spet zaženemo proizvodnjo,” nam je dejal Strašek.
Kot je dejal, so mu kupci priskočili na pomoč pri sanaciji. “Zagnati moramo 650 različnih strojev, ki so digitalizirani, med seboj povezani, treba je očistiti in pregledati vsak del posebej. Pri tem nam pomagajo kupci, ki so nam poslali svoje mehatronike in elektroinženirje, ter nekatera slovenska podjetja.”
Po optimističnem scenariju bi lahko proizvodnjo na Ljubnem znova zagnali prihodnji mesec, če bodo morali kupovati nove stroje, pa se bo datum precej zamaknil. “To bi prineslo zelo hude posledice,” nam je dejal Strašek. Hitrost je torej ključna, da podjetje ohrani kupce in primat na trgu.
Posredna škoda tudi za Boxmark Leather
Težave zaradi KLS že občutijo tudi druga podjetja, čeprav v poplavah niso bila neposredno oškodovana. Tak primer je kidričevski Boxmark Leather, ki izdeluje sedežne prevleke. O njihovih težavah je pred dnevi že poročal Bloomberg Adria.
“KLS Ljubno je dobavitelj večini avtomobilske industrije. Če enega dela ni, avtomobila ne morete sestaviti, posledično pa trpimo tudi drugi dobavitelji,” nam je dejal direktor Boxmark Leather Marjan Trobiš.
Izpad v delovnem procesu bodo poskušali nadomestiti z naročili iz letalske industrije. “Na srečo smo zadnja leta veliko delali na razpršitvi prodajnega portfelja, tako da je v primeru takih dogodkov tveganje manjše,” nam je za konec povedal Trobiš.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in X.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje