Takih razlik v cenah goriv med ponudniki, kot jih imamo zdaj, še nismo imeli. Pri trojici največjih trgovcev se cene razlikujejo tudi za 19 centov na liter. Kje preveriti cene in zakaj delno državni Petrol tudi pet let po prvih pozivih varuha konkurence ni postavil prikazovalnika cen pred vsako bencinsko črpalko.
Izbira lokacije in ponudnika za točenje goriva lahko danes močno vpliva na ceno, ki jo plačamo za točenje goriva. Dizel zunaj avtocest, kjer je cena regulirana, stane 1,848 evra za liter, na avtocesti na Petrolovem servisu 1,895 evra, na MOL-ovem 1,999 evra, na OMV-jevem pa 2,024 evra za liter. Na OMV-jevih avtocestnih črpalkah je tako cena za 18 centov višja kot je regulirana cena zunaj avtocest.
Še malo večje so razlike pri 95-oktanskem bencinu, ki zunaj avtocest stane 1,75 evra, na avtocesti pa ga Petrol prodaja po 1,85 evra, MOL po 1,92 evra in OMV po 1,94 evra za liter. Razlika je torej 19 centov.
Nekje so table s cenami, drugje ne
Naftni trgovci morajo vsako stranko seznaniti z aktualno ceno goriva na izbranem prodajnem mestu, ob dvigu iztakalne ročke pred začetkom točenja goriva, cene goriv lahko primerjate tudi na spletni strani goriva.si. Agencija za varstvo konkurence (AVK) pa je v raziskavi trga pogonskih goriv iz leta 2017 predlagala, da bi trgovcem predpisali tudi postavitev prikazovalnikov cen ali tako imenovanih totemov, ki so praviloma postavljeni ob uvozu na območje črpalke.
To bi “omogočalo večjo preglednost cen in lažje prehajanje potrošnikov med različnimi ponudniki”, je razložila agencija in navedla, da imajo takšno ureditev tudi v Italiji, Avstriji, Nemčiji.
Pri nas jih nekatere črpalke imajo, druge ne. Nekoč jih je bilo več, a so te table trgovci po opažanju Agencije za varstvo konkurence (AVK) vsaj začasno umikali po tem, ko je leta 2016 vlada Mira Cerarja delno liberalizirala trg pogonskih goriv. Takrat so, spomnimo, sprostili določanje marž premium (98-oktanskega) bencina in kurilnega olja ter v istem letu še dizla in 95-oktanskega bencina na avtocestah. Leta 2020 je sledila še liberalizacija marž zunaj avtocest, ki pa jo je vlada Roberta Goloba prejšnji teden znova uvedla.
Počasno opremljanje
AVK je v raziskavi iz leta 2017 navajala ugotovitve Organizacije za obnovo in razvoj (OECD), da ti prikazovalniki cen omogočajo hitrejši vpogled v cene vseh ponudnikov. Čeprav obenem povečujejo tveganje za usklajevanje cen na strani ponudnikov, so po oceni OECD vendarle koristne za potrošnika, zato je agencija priporočila oblikovanje predpisa, da bi jih trgovci morali postaviti.
Decembra lani, ko je AVK objavila posodobljeno različico raziskave, je ugotavljala, da na tem področju ni bilo napredka. “Nekateri ponudniki so ponudili precej neverjetne odgovore v smislu, da objava na informacijskih panojih trenutno tehnično ni mogoča, nekateri so napovedali, da bodo to uredili v kratkem, kar pa se ni zgodilo. Tovrstni odgovori kažejo, da javna objava cen ni v interesu ponudnikov, kar pa seveda ni v pomoč in korist potrošniku.”
Že lani poleti, torej pred drugo analizo AVK, smo Petrol spraševali, kdaj bodo namestili prikazovalnike cen, in pojasnili so nam, da bodo to storili do konca (lanskega) leta. A tudi do danes prikazovalnikov niso postavili na vseh črpalkah. Kot so nam povedali, so do zdaj opremili več kot 150 od skupno 320 servisov, torej približno polovico. “Na ostalih prodajnih mestih še potekajo gradbena in elektroinštalacijska dela in jih bomo postavili, ko se zaključijo. Predvidoma bo to do konca letošnjega leta,” zdaj ocenjujejo. Da se na tem področju vendarle premika, dokazuje Petrolov bencinski servis na Dobrovi na obrobju Ljubljane, kjer so prikazovalnik cen postavili v zadnjih tednih.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje