Sindikat voznikov avtobusov Slovenije (Svas) je za soboto napovedal protestni shod na avtobusni postaji v Kranju. To bo njihov drugi protestni shod, ki pa se ga ne bodo udeležili v Sindikatu delavcev prometa in zvez. Kot pravijo v slednjem, pogajanja o zvišanju plač voznikov potekajo uspešno.
Lani decembra je Sindikat voznikov avtobusov Slovenije izvedel protestni shod, na katerem so dejali, da je “vrag vzel šalo”. Zahtevali so dostojno plačilo oziroma zvišanje osnovno bruto plače na 1.500 evrov in delovni čas, ki bo omogočil dostojno družinsko življenje.
Vozniki avtobusov so se takrat v jutranjih urah zbrali pred upravno stavbo podjetja Nomago, ki je eden največjih delodajalcev v javnem cestnem potniškem prometu, nekaj deset zbranih protestnikov pa je shod v spremstvu policije nadaljevalo še pred ministrstvom za infrastrukturo. Opozorili so, da je to bil zgolj prvi shod, s protesti po Sloveniji pa bodo v prihodnje stopnjevali pritiske na vlado in delodajalce. Napovedali so shode v Kranju, Mariboru, Murski Soboti, vse dokler ne dosežejo dostojnega vrednotenja poklica voznika avtobusov in urejen delovni čas.
Sindikat, kot kaže, zdaj uresničuje svoje napovedi, saj je za to soboto ob 13.30 napovedal drugi protestni shod, tokrat na avtobusni postaji v Kranju. Kot pravijo, “z veliko mero zaskrbljenosti ter ogorčenja” spremljajo dogajanje v javnem cestnem potniškem prometu, kjer bi poklic voznik oziroma voznica avtobusa moral biti ne samo ključen poklic, ampak tudi vedno bolj iskan poklic. “Ne pa, da je zaradi nedostojnega plačila za opravljeno delo, nehumanega delovnega časa ter neznosnih delovnih pogojev zanimanje za ta polic doseglo čisto dno in da se kot edina rešitev ponuja celo znižanje najnižje starosti za vožnjo avtobusov na 18 let,” trenutne razmere opišejo v Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije.
Svas: Opozarjamo že več let
Omenjen sindikat je bil ustanovljen leta 2016, kot pojasnjujejo, pa naj bi nastal na željo voznikov in voznic ravno zaradi nevzdržnih razmer. Sindikat danes razlaga tudi, da so v času svojega delovanja vložili ogromno truda in časa za prepričevanje delodajalcev in največjih naročnikov v dejavnosti cestnega potniškega prometa, da je umeščenost voznikov in voznic avtobusov v tej dejavnosti neustrezna. “Opozarjali smo jih, da je le še vprašanje časa, kdaj bo prišlo ne samo še do večjega pomanjkanja voznikov in voznic avtobusov, ampak tudi do ogrožanja njihove varnosti in zdravja in s tem posledično tudi vseh udeležencev v cestnem potniškem prometu, in to kljub dejstvu, da je dejavnost cestnega potniškega prometa dobičkonosna dejavnost, ki jo preko subvencij sponzoriramo tudi vsi davkoplačevalci,” so pred sobotnim shodom zapisali v sindikatu.
Še pred protestom Sindikat voznikov avtobusov zahteva, da se v najkrajšem možnem času poskrbi, da se voznikom in voznicam omogočijo pogoji za varnejše in bolj zdravo delovno okolje ter spoštovanje osnovnega človekovega dostojanstva. Slednja se bo po njihovih besedah odražala v ustreznem plačilu za opravljeno delo in delovnem času, “ki bo omogočal preživljanje prostega časa s tistimi, ki jih imajo najraje”. Obenem v sindikatu menijo še, da zniževanje starostne meje oziroma nadomeščanje s tujci in upokojenci ne bi smelo biti del kvalitetne in dolgoročne rešitve javnega cestnega potniškega prometa, rešitev je po njihovem mnenju lahko “le ureditev dostojnega plačila in humanih pogojev tega plemenitega in odgovornega poklica”.
Protesta se ne udeležujejo vsi sindikati
Protestnega shoda v Kranju pa se ne bo udeležil Sindikat delavcev prometa in zvez (SDPZ), ki ima prav tako člane v dejavnosti cestnega potniškega prometa, vendar je del druge sindikalne centrale. Tudi ta sindikat se pogaja z delodajalci in infrastrukturnim ministrstvom glede zvišanja plač, decembra pa so celo napovedali stopnjevanje stavkovnih dejavnosti, če do prve polovice januarja ne bodo zbližali stališč.
Generalna sekretarka pri Sdpz Saška Kiara Kumer razlaga, da so po burnem decembru in januarju v vseh velikih podjetjih v panogi avtobusnih prevozov vztrajali in dosegli dvig plač zaposlenim: “Dogovori so sklenjeni na primer v Nomagu, Arrivi, Marpromu, v kratkem bo tudi v AP Murska Sobota. Povprečno se bo plača voznika dvignila med 10 in 12 odstotkov. V sindikatu smo vztrajali pri dvigu vseh, ne le vozniških plač, saj zastopamo vse zaposlene v panogi. Povprečno gre za dvig med 8,5 in 10 odstotkov.”
Ob vprašanju, ali bodo del sobotnega shoda, Kumer spomni, da glede na dogovor o dvigu plač vseh zaposlenih v Arrivi, ki velja že od začetka novega leta, trenutno protesta ne načrtujejo. Tako Sindikat delavcev prometa in zvez kot Sindikat voznikov avtobusov Slovenije sta skupaj za pogajalsko mizo v več podjetjih, v Nomagu so denimo skupaj sopodpisali dogovor z delodajalcem, ki je po učinku zelo podoben dvigu plač v kranjski Arrivi.
Sindikati pa so v minulih mesecih bili v stiku tudi z infrastrukturnim ministrstvom. Kot pravijo pri Sdpz, je ta podeljevalec koncesij in glavni plačnik podjetjem, zato so vztrajali, da morajo biti sogovornik tudi sindikati. “Na Ministrstvu smo imeli priložnost pojasniti svoja stališča, da mora oblikovanje stroškovne cene upoštevati potrebo po dvigu plač, saj zaposleni v panogi ne morejo biti tisti, na katerih država išče prihranke. Hkrati smo opozorili na pomembnost javnega prevoza v prihodnosti, kar pa pomeni, da mora biti voznik (tudi) dobro plačan (v tem trenutku namreč že čutimo veliko pomanjkanje voznikov). Dogovorili smo se za nadaljnje skupno sodelovanje na tem področju,” še razlaga Saška Kiara Kumer.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!