Smo se okrevanja turizma po svetu prehitro veselili?

Gospodarstvo 31. Maj 202209:00 1 komentar
počitnice
PROFIMEDIA

Za letošnje poletje je napovedan vnovičen razcvet turizma. Potrošniki kupujejo manj stvari in več zapravijo za počitnice in druga doživetja. Ampak to ni zgodba, ki jo pripovedujejo delnice podjetij, povezanih s turizmom. Skrbi zaradi inflacije in vnovičnega porasta primerov covida na Kitajskem so začele terjati svoj davek.

Po uspešnem začetku leta so delnice večjih hotelskih verig, vključno s Hiltonom, Wyndhamom in Hyattom, začele izgubljati vrednost zaradi gospodarskih gibanj in skrbi o upočasnitvi trga potovanj. Cene delnice vseh treh verig so letos padle za skoraj 20 odstotkov.

Padle so tudi cene delnic igralnic Las Vegas Sands, MGM in Wynn Resorts, prav tako operaterjev križarjenj Carnival, Royal Caribbean Cruises in Norwegian Cruise Line.

Delnice večjih letalskih družb, ki so se letos držale bolje kot širši trg, v zadnjem času trpijo posledice svetovnih težav. Delnice American, United, Delta in Southwest so pred dnevi strmo padle in ta padec se nadaljuje.

Z Airbnbjevimi delnicami se trenutno trguje blizu zgodovinsko najnižje vrednosti, več kot 50 odstotkov nižje od cene prve javne ponudbe od konca leta 2020. Expedia pa je v letu 2022 izgubila več kot tretjino svoje vrednosti.

Je to slab znak za poletno sezono potovanj in gospodarstvo? Še vedno je težko reči. Ne smemo pozabiti, da so bili zaslužki in prihodki turističnih družb v drugem in tretjem četrtletju lanskega leta neverjetno veliki, saj so se potrošniki sprostili in jih je manj skrbelo zaradi covida. Številni Američani, ki so imeli leta 2020 dovolj čakanja, so spet začeli potovati, saj se je število okuženih s koronavirusom manjšalo.

Zaradi inflacije nič več  t. i. maščevalnih potovanj?

Analitiki Morning Consulta so v poročilu na začetku tega meseca navedli, da so storitve, kot je letalski prevoz, zaznale skromen upad, saj se je veliko povpraševanje nekoliko zmanjšalo zaradi visokih cen. Analitiki so ugotovili še, da bo za panogo “morda še manj interesa, če bodo cene letov in hotelov še naprej strmo naraščale”. Vlada je na začetku maja v svojem poročilu o inflaciji dejansko poročala, da so se cene letalskih prevoznikov od konca aprila v zadnjih 12 mesecih zvišale za 33,3 odstotka, kar je največje medletno povišanje od decembra 1980.

Pomanjkanje delovne sile bi to poletje lahko prizadelo tudi turistično panogo, zlasti letalske družbe. “Povpraševanje po mestih na letalih narašča, vendar je ponudba omejena, kar vodi do višjih cen vozovnic za potrošnike,” je v nedavnem poročilu navedel Christopher Raite, višji analitik pri Third Bridgeu.

“Če bi letalske družbe lahko zanesljiveje zaposlovale osebje, bi bilo na voljo več letov, vendar so delovne razmere zahtevne in povečujejo inflacijske pritiske v industriji,” je dodal. Raite je še poudaril, da so “pritiski na plače in stroške goriva” glavno vprašanje za letalske družbe. To bi lahko “omejilo okrevanje dobička v celotni industriji kljub naraščajočim prihodkom”.

Po podatkih Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov so se cene goriva za reaktivna letala v zadnjem letu več kot podvojile.

Direktorji v turizmu so previdno optimistični

V turizmu sicer glede poletja ostajajo previdno optimistično, čeprav inflacija in druge težave še naprej vzbujajo skrb.

“Kljub običajnim opozorilom zaradi covida, naraščajoči inflaciji in seveda geopolitičnim razmeram se zdi, da povpraševanje po potovanjih še narašča,” je dejal Peter Kern, izvršni direktor Expedia med konferenčnim klicem o zaslužkih z analitiki na začetku maja. “Še naprej kaže zelo dobro, kar zadeva poletno okrevanje,” je dodal Kern.

Zdi se, da je eden od direktorjev celo užival v naraščajočih cenah. “Inflacija je grda beseda, vendar vsebuje tudi dobro stran, in to je moč oblikovanja cen,” je dejal izvršni direktor norveškega Cruise Lina Frank Del Rio med konferenčnim klicem z analitiki ta mesec. Del Rio je pojasnil, da bi morala biti panoga križarjenj sposobna dvigniti cene, ne da bi pri tem škodovala povpraševanju.

Šel je celo tako daleč, da je napovedal, da bi bilo leto 2023 lahko rekordno za podjetje. Kljub temu je opozoril, da bo povpraševanje trajalo le, dokler ne bo več dogodkov “črnega laboda”, torej zelo nepredvidljivih dogodkov.

Pandemija, motnje dobavne verige, vojna v Ukrajini in inflacija na najvišji ravni v štirih desetletjih se lahko štejejo med “črne labode”. Zato je Del Rio dodal, da smo v zadnjih dveh letih imeli več “črnih labodov” kot v prejšnjih dvajsetih skupaj.

Avtor: Paul R. La Monica/CNN

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje