Proizvodnja dizelskega goriva je praviloma cenejša kot proizvodnja 95-oktanskega bencina, saj je postopek ekstrakcije, s katerim pridobimo dizel iz nafte, enostavnejši kot proces pridobivanja bencina. A pri nas je že od zadnjega četrtletja leta 2020 dizel na črpalki dražji kot bencin, razlike pa so se še povečale po začetku vojne v Ukrajini. Trenutno je zunaj avtocest razlika 35 centov pri litru. Preverili smo, zakaj.
Regulirana cena dizla izven avtocest je trenutno 1,78 evra, cena za 95-oktanski bencin pa 1,43 evra za liter. Razlika je torej kar 35 centov. Podobno je na avtocestah: na Petrolovih črpalkah dizel stane 1,994 evra, bencin 1,657 evra, na OMV-jevih pa dizel 1,998 evra, bencin pa 1,678 evra.
Dizel je trenutno torej precej dražji od bencina – pa ni bilo vedno tako. Ponavadi je bil dizel malo cenejši. Sredi avgusta 2019, torej pred epidemijo, je bila cena dizla 1,237 evra, cena bencina pa 1,292 evra.
Danes dizel dražji tudi v sosednjih državah
Pogled na cene sosednjih držav kaže, da je dizel dražji tudi tam: po zadnjih podatkih Weekly oil bulletina, ki ga pripravlja Evropska komisija, v Avstriji bencin stane 1,76 evra, dizel pa 2,04 evra. Na Hrvaškem bencin stane 1,47 evra, dizel 1,87 evra. Tu dodajmo, da trenutne cene goriv niso tržne, saj večina držav posega z določeno mero regulacije oziroma subvencioniranja.
Industrija prehaja na dizel
Pri nas se je obrat po navedbah na straneh infrastrukturnega ministrstva zgodil v zadnjem četrtletju leta 2020. Takrat je bila Slovenija med redkimi evropskimi državami, kjer je bil dizel dražji od bencina, na ministrstvu pa so to pripisovali visokemu deležu vmešanega biodizla (10 odstotkov), ki je dražji, ter višji trošarini za dizelsko gorivo.
A (draga) biokomponenta od poletja dalje ne vpliva več na cene zunaj avtocest, saj v regulirano ceno ni všteta (po naših informacijah je trgovci tudi ne vmešavajo). Razlika pa je, kot rečeno, 35 centov pri litru.
Razlog je v tem, daje borzna kotacija dizla trenutno višja kot kotacija bencina. “Cene goriv so odvisne od kotacij na svetovnih borzah. Razmerje med ceno bencina in dizelskega goriva se je v zadnjem obdobju v primerjavi s preteklimi leti povsem spremenilo,” so nam povedali na Petrolu.
Lojze Kozole iz borzno-posredniške hiše Ilirika nam je pojasnil, da je to posledica različnih dejavnikov. “Glavni razlog na strani povpraševanja najverjetneje leži v tem, da zdaj višje cene plina vplivajo na višje povpraševanje po dizlu, saj ima ta v primerjavi z bencinom širše polje uporabe,” pravi. Industrija je, da bi zmanjšala porabo plina v proizvodnem procesu, marsikje ta energent nadomestila z nafto. “To se bo zdaj poznalo na ceni predvsem v Evropi,” pravi sogovornik.
Tudi na ponudbeni strani pa je več dejavnikov, ki krčijo ponudbo nafte in s tem povečujejo pritisk na cene. Kozole našteje težave kitajskih rafinerij, nižje zaloge dizla v ZDA, napoved OPEC+, da bo omejil dobavo, tudi stavka v francoski naftni družbi Total.
Vse to je zmanjšalo razpoložljive količine dizla na trgu in cene pognalo višje, medtem ko pritisk na ceno bencina očitno ni tako velik.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje