Številni delodajalci se pri objavi oglasa, s katerim iščejo nove sodelavce, ne odločijo za razkritje plače. Skrivnostnost delodajalcev pri tej informaciji, ki je za večino eden najbolj bistvenih podatkov pri iskanju nove zaposlitve, iskalce zaposlitve močno moti. Zakaj v oglasih za delo le redki napišejo, kakšna je plača? Kaj menijo delodajalci? In kaj glede objave plačila svetujejo kadrovske agencije?
Zakaj se večina delodajalcev ne odloči za objavo plače? Odgovor ni enoznačen. Oglas za delo denimo mora vsebovati pogoje za opravljanje dela in rok za prijavo, ki ne sme biti krajši od treh delovnih dni. Tako določa zakon o delovnih razmerjih. A zakonodaja od delodajalca ne zahteva, da mora razkriti tudi višino plače, ki jo ponuja, in tako je odločitev o objavi tega podatka popolnoma v rokah delodajalca.
Večina delodajalcev višine plače ne želi objaviti
Le majhen delež delodajalcev se odloči za objavo višine plače že v zaposlitvenem oglasu. Lani je le 12,6 odstotka svetovnih podjetij objavilo razpon plače v oglasih za zaposlitev, podatke poročila družbe Payscale navajajo na zaposlitvenem portalu MojeDelo.com. Podobno je tudi v Sloveniji: na portalu Optius.com, kjer dnevno objavijo tudi več kot 250 prostih delovnih mest, se za objavo plače odloča le 10 odstotkov podjetij.
Zakaj delodajalci ne želijo razkriti tega podatka? Delodajalci pogosto višino plačila dojemajo kot poslovno skrivnost, je za N1 odgovorila direktorica portala Optius Saša Boštjančič. Za objavo plače se ne odločijo tudi, ker bodisi vedo, da njihove plače niso konkurenčne, bodisi so višje kot pri konkurenci. Nekatere delodajalce pa skrbi tudi, da bodo oglas zasledili trenutni zaposleni, ki bi se s to informacijo lahko pogajali za višje plačilo.
Preberite še: Kaj se zgodi, če ne greste v službo in “naredite plavega”?
Temu pritrjuje tudi partnerica v kadrovski družbi Competo Laura Smrekar. “Tudi znotraj podjetja ali organizacije plače vseh zaposlenih načeloma niso javno objavljene in velikokrat sodelavci ne vedo za plačo svojega kolega. S tem, ko bi plačo za delovno mesto javno objavili, lahko sprožimo val nelagodja pri obstoječih zaposlenih, sploh, če je ta višja od tiste, ki jo imajo obstoječi zaposleni,” je dejala za N1.
Plačilo pogosto odvisno od znanja in izkušenj
Na karierno-zaposlitvenem portalu MojeDelo.com se delodajalci ne odločajo za objavo plače. “Delodajalci vprašanje plače radi pustijo odprto za pogajanja. Gotovo neobjavljena višina plače daje boljše pogajalsko izhodišče delodajalcem v pogovorih s kandidati za službo. Seveda pa je višina plače odvisna od tega, kaj posamezni kandidat prispeva s svojim znanjem in izkušnjami,” je za N1 pojasnila vodja marketinga na MojeDelo.com Nika Rakonjac.
Da je plača odvisna od izkušenj, je izpostavil tudi prokurist podjetja Visoka greda Jaka Požun. V zadnjih dneh je njegovo podjetje v eni večjih skupin za iskanje dela na Facebooku objavilo oglas, v njem pa višine plačila niso objavili. Povprašali smo jih, zakaj so se odločili tako.
“Vsako leto na tem portalu najdemo sodelavce za tekočo sezono, do sedaj so se vedno javili samostojni podjetniki. Ti povedo, kaj znajo, nato pa se dogovorimo o plačilu,” je razložil Požun. “Nekomu, ki ne zna nič, ne moremo plačati enako kot nekomu, ki delo obvlada. Saj ne bosta opravljala enakega dela,” je povedal. Kot je pojasnil, mala podjetja težko vnaprej obljubljajo bajno plačilo, saj se na takšne oglase javijo delavci, ki želijo le plačilo, dela pa ne znajo opraviti ali zanj nimajo niti volje. “Na razgovoru vsakega vprašam po želeni plači. Fantom, ki so pripravljeni delati in jih delo zanima, v prvi fazi plačilo ni pomembno ter se odzovejo na oglas,” je dodal.
V Avstriji objava plače obvezna
Nasprotno pa je v Avstriji objava objava plače obvezna. “Večina avstrijskih delodajalcev navede vstopno plačo. Ta se lahko po razgovoru s kandidatom konkretno zviša, če ima kandidat izjemne kompetence in bogate izkušnje,” je razložila Nika Rakonjac. Pri nas pa se za objavo plače po ugotovitvah družbe Competo najpogosteje odločajo start-up podjetja iz IT področja, ki so na področju plač nadpovprečno konkurenčna, a imajo težave pri pridobivanju strokovnjakov in vodij. Na portalu Optius pa plače najpogosteje objavijo delodajalci, pri katerih plača odvisna od prodajnih uspehov.
Preberite še: Ali vam šef mora odobriti dopust takrat, ko ga želite vzeti?
“Z objavo plače poskrbimo, da se pričakovanja ne razhajajo preveč”
Med tistimi, ki že v oglasu navedejo tudi okvirno plačilo, je tudi trgovec Lidl. Za N1 so pojasnili, da sta za večje zanimanje pri potencialnih kandidatih ključni predstavitev vsebine dela in delodajalca v oglasu. “Plača, vrednote in prednosti, ki jih kot delodajalec nudimo, pa so za kandidate velikokrat tisti odločilni trenutek, po katerem se odločajo za delodajalca. Zato smo se za določena delovna mesta odločili, da plačni razpon osnovnih bruto plač tudi jasno komuniciramo. S tem krepimo tudi transparentnost do kandidatov, za katero menimo, da je ključna pri grajenju zaupanja v blagovno znamko,” so zapisali.
Vedno pogosteje se za objavo plače odloča tudi trgovec Hofer. “Zavedamo se, da je plača eden od najpomembnejših dejavnikov vsake zaposlitve,” so odgovorili za N1. “Zaradi take transparentne komunikacije pričakujemo, da se za zaposlitev prijavijo samo kandidati, ki se v oglasu za delo najdejo na obeh straneh – tako pri naših pričakovanjih kot pri naši ponudbi. S tem pa poskrbimo, da se pred prvim srečanjem naša pričakovanja ne razhajajo preveč in na ta način optimiziramo čas pri iskanju kadrov,” so pojasnili. Dodali so še, da je odziv iskalcev zaposlitve dober.
Ko podjetje objavi plačo, ima večjo verjetnost uspešne zaposlitve
Tudi kadrovske službe poudarjajo, da lahko transparentna objava pričakovanega plačila vpliva na uspešnost zaposlitvenega procesa.
V kadrovski družbi Competo delodajalcem svetujejo, naj pogovor o plači postane sestavni del zaposlitvenega procesa. Bodisi delodajalci plačo objavijo že v oglasu bodisi jo razkrijejo na prvem zaposlitvenem pogovoru. “Ne v smislu zasliševanja in preverjanja, kolikšno plačo je posameznik imel pri prejšnjem delodajalcu, temveč z odprtim, celostnim pogovorom o delovnih pogojih in finančnih pričakovanjih,” je pojasnila Laura Smrekar. Upoštevati je treba, da danes posameznik na mesec dobi nekaj ponudb za delo.
Na Competu zaznavajo boljši odziv na razpise, kjer so navedeni tudi podatki o višini plačila. “Bistveno večja je verjetnost, da se bo z izbranim kandidatom uspešno zaključil zaposlitveni proces. Na zaposlitvenem pogovoru se namesto pogajanjem o višini plače lahko bolj usmerimo na vsebino dela, medsebojna pričakovanja, preverjanje izkušenosti in izraženosti kompetenc,” je pojasnila.
Preberite še: Ali vam lahko šef med delovnim časom prepove čik pavzo?
Tudi direktorica portala Optius Saša Boštjančič meni, da bi bilo smiselno, da bi podjetja razmislila o objavi razponov plač za posamezno delovno mesto v oglasu, da dobijo kandidati vsaj okvirno predstavo. “Seveda pa je končna plača odvisna od izkušenj in dodane vrednosti, ki jo lahko kandidat prinese podjetju,” je dodala. Poudarila je, da si iskalci zaposlitve objave plače v oglasu želijo, saj lahko že na ta način vnaprej izvedo, kaj pričakovati in kakšna so pričakovanja na strani delodajalcev. “Mnogokaterega zaposlitvenega razgovora ne bi bilo, ali pa bi ta bil, če bi bila plača ‘razkrita’ že na začetku,” je dejala.
Nika Rakonjac s portala MojeDelo.com pa je izpostavila, da pri nas aktivno novo službo išče 31 odstotkov ljudi, svetovno povprečje pa je 42 odstotkov. “Glavni razlog, zakaj ljudje pri nas iščejo novo službo, je nezadovoljstvo s plačo in ugodnostmi, medtem ko je na svetovni ravni ta razlog šele na četrtem mestu. Ti podatki so zgovorni in tudi na podlagi takšnih raziskav delodajalcem svetujemo, da naj tej temi namenijo posebno pozornost,” je dejala.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje