Oglaševanje

Nova študija: Internet bo kmalu mrtev

Starejša ženska na računalniku
Foto: PROFIMEDIA

Internet umira, ugotavlja vse več strokovnjakov in uporabnikov. Nova študija pa ugotavlja, da bi lahko umrl že v treh letih. Kaj to pomeni?

Oglaševanje

Če ste pogost uporabnih družbenih omrežij, se morda še spomnite, kako so bila ta v začetku leta 2024 preplavljena s podobami rakov (predvsem kozic), na katerih se je pojavljal lik Jezusa. Te podobe so dobile ime "shrimp Jesus".

Bilo je jasno, da je podobe in objave izdelala umetna inteligenca (AI). In če ste bili pozorni na komentarje pod temi objavami, so tudi ti zveneli, kot da jih niso napisali ljudje. Kar je bilo prav tako res – večino so napisali boti.

Oglaševanje

Čeprav je bila poplava teh objav za nekatere morda zabavna (potem pa že malce nadležna in dolgočasna), je nakazovala nekaj precej bolj zloveščega: bila je tiha napoved nastajajočega “mrtvega interneta”.

Kaj je "mrtev internet"?

Teorija o "mrtvem internetu" (dead internet theory) se je prvič pojavila pred približno desetletjem.

V osnovi predvideva, da bo internet nekoč dosegel točko, ko bodo vso vsebino ustvarili izključno boti in umetna inteligenca, ki jih bodo vodili algoritmi.

Oglaševanje

Še več - tudi vsebino bodo "gledala" in z njo interagirala prav ta ista orodja. Človek je pri tem popolnoma izključen.

In če mislite, da je to nemogoče, malo pomislite, piše portal Unilad Tech.

Če ste v zadnjih nekaj letih preživeli nekaj časa na družbenih omrežjih, ste morda opazili izrazit porast odzivov (komentarjev), ki jih ustvarjajo boti – še posebej na platformah, kot je X, kjer lahko uporabniki plačajo za dodatne ugodnosti, ki njihove objave potisnejo na vrh komentarjev.

Oglaševanje

In napredek, ki smo mu v zadnjih letih priča na področju generativne (ustvarjalne) umetne inteligence, vse bolj nakazuje, da internet, kot smo ga poznali, hitro izginja.

V središču te spremembe pa je prav teorija o mrtvem internetu.

Kako prepoznate vsebino, ustvarjeno z boti?

Na družbenih omrežjih lahko hitro najdete objave, ki so jih ustvarili boti.

Prepoznali jih boste predvsem po tem, da se kar naprej ponavljajo ali po številnih podobnih objavah, okornem jeziku, slovničnih nepravilnostih (sploh, kadar gre za očitne prevode) – in seveda po "sumljivih" fotografijah ali videoposnetkih.

In če boste pozorni tudi na komentarje pod takimi objavami, boste hitro ugotovili, da so tudi ti večinoma delo umetne inteligence.

Zanje je značilno, da so kratki, ponavljajoči se, včasih tudi popolnoma nepovezani z vsebino objave.

Ime profila, ki te objave objavlja, je pogosto generično (npr. User12345, CryptoNewsBot, JaneSmith420); profil sledi ogromnemu številu računov, ima pa zelo malo sledilcev in malo ali pa nič osebnih objav; njegov/njen življenjepis je prazen ali splošen.

Boti ustvarjajo že skoraj polovico vsebin na internetu

Kot poroča portal Popular Mechanics, je podjetje za varnost na internetu Imperva v svojem poročilu, imenovanem "Bad Bot" ("Grdi Bot") ocenilo, da skoraj polovico vsega spletnega prometa že zdaj ustvarjajo boti – in glede na razvoj v zadnjih letih smo že zelo blizu točki, ko bodo postali večina.

Oglaševanje

Leta 2021 so boti predstavljali 42,3 odstotka celotnega prometa na internetu – in to je bilo še pred množično uporabo ChatGPT.

Do leta 2023 se je ta delež povzpel že na skoraj polovico, 49,6 odstotka.

Poročilo podjetja za analizo podatkov NewGuard iz maja 2025, ki je namenjeno prepoznavanju zanesljivih virov informacij, je pokazalo, da obstaja več kot tisoč novičarskih spletnih strani, ki jih skoraj v celoti upravljajo boti.

Oglaševanje

Med njimi je bilo 167 takih virov, ki so se pretvarjali, da gre za ruske lokalne medije, v resnici pa so objavljali izjemno zavajajoče trditve o vojni v Ukrajini in pri tem večinoma uporabljali umetno inteligenco za ustvarjanje vsebin.

Ob nadaljnjem razvoju umetne inteligence – še posebej z možnostjo generiranja vse boljših videoposnetkov – bo ta številka le še rasla.

To pa odpira vrata invaziji botov na platforme, kot sta TikTok in YouTube.

Zato ni nemogoče, da bi boti dosegli večino spletnega prometa že do konca tega desetletja – po nekaterih napovedih že v treh letih.

Kako lahko preverite, ali je objavo ustvaril človek ali bot?

Obstaja nekaj načinov, da ugotovite, ali je avtor objave človek ali umetna inteligenca.

Preverite profilno sliko avtorja. To lahko storite recimo z Google Lens.

Ali gre za človeškega ali umetnega avtorja, pa lahko ugotovite tudi s pomočjo spletnih orodij, kot sta "Botometer X" (ki preverja profile na omrežju X) ali HIVE Moderation, ki je bolj splošno orodje za preverjanje vsebin.

Razkroj človeško ustvarjenih vsebin

Dodaten dejavnik, ki prispeva k temu pojavu, je propadanje starejših, človeško ustvarjenih vsebin. Raziskava Pew Research Centra je pokazala, da približno 38 odstotkov spletnih strani, ki so jih ustvarili ljudje, danes ne obstaja več – in ta delež bo z leti najverjetneje le še naraščal.

Seveda to ne pomeni, da bo osebna uporaba interneta – sporočila med prijatelji, zasebne objave na družbenih omrežjih in druga komunikacija – povsem izginila.

A ob vse večjem razkroju vsebine bodo morali uporabniki postajati čedalje bolj pozorni pri ločevanju resničnega od umetnega, hkrati pa bodo žalovali za internetom, kot smo ga nekoč poznali.

"Svoboda ustvarjanja in deljenja lastnih misli na internetu in družbenih omrežjih je tisto, kar mu je nekoč dajalo moč," sta v reviji The Conversation zapisala avstralska strokovnjaka za informatiko, računalništvo in strojno učenje Jake Renzella in Vlada Rozova.

"V tem smislu je internet, kot smo ga poznali in vzljubili, ‘mrtev’."

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih