Zakaj morate med letenjem vključiti letalski način in kaj se zgodi, če ga ne

Digitalno 26. Apr 202306:12 0 komentarjev
letalo, telefon, letalski način
PROFIMEDIA

Verjetno ste se že kdaj vprašali, zakaj je treba med letom na telefonu vključiti način za letenje ali celo ugasniti mobilnik. Čeprav doslej še nobeno letalo ni strmoglavilo zaradi vključenega telefona, pa to lahko povzroča nevšečnosti, predvsem med pristankom.

Letalski način je funkcija na telefonu, ki je uporabna predvsem pri potovanju z letalom.

Če je funkcija na telefonu vključena, mobilnega signala ni mogoče vzpostaviti, uporabnik tako ne more opravljati klicev, pošiljati in prejemati sporočil in uporabljati mobilnih podatkov.

Pred vzletom tako letalsko osebje po navadi opozori potnike, naj izklopijo elektronske naprave oziroma vključijo letalski način.

Čeprav je digitalna tehnologija v zadnjih letih močno napredovala in doslej še nobeno letalo ni strmoglavilo zaradi prižganega mobilnega telefona, pa to lahko povzroča nevšečnosti. Zakaj?

Brezžična omrežja so povezana z vrsto nadzornih stolpov, omrežja pa bi lahko bila preobremenjena, če bi vsi potniki med letenjem uporabljali svoje telefone. Število potnikov, ki so leteli leta 2021, je bilo 2,2 milijarde, kar je veliko več kot pred desetletjem.

Sive lase nekaterim letalskim družbam po pisanju CNN povzroča brezžično omrežje 5G, ta se namreč uporablja v istem frekvenčnem pasu, ki ga uporabljajo piloti za komunikacijo z nadzornimi stolpi med pristankom, prav tako se ta pas uporablja za merjenje višine v letalih. To pilotom pove, kako visoko je njihovo letalo, kar je ključnega pomena za uspešen pristanek med slabim vremenom.

Težave s 5G imajo predvsem v Združenih državah Amerike, medtem ko to omrežje Evropska unija uvaja brez večjih vplivov na letalstvo, piše CNN. Razlika pa je v nekaterih tehničnih podrobnostih.

Medtem ko brezžični operaterji v Evropi storitev 5G uvajajo v območju od 3,4 do 3,8 GHz, pa ZDA to uvajajo v spektru radijskih valov s frekvencami med 3,7 in 3,98 GHz, kar je hitrejši razpon in je nekoliko bližje spektru, ki ga uporabljajo radarski višinomeri, ki so med 4,2 in 4,4 GHz.

Nekatere države sicer uporabljajo tudi druge taktike za preprečevanje motenj, na primer omejevanje postavitve anten 5G v bližini letališč, in zahtevajo, da so nagnjene navzdol, da se omejijo morebitne motnje v letalih.

Predsednik in izvršni direktor Airlines for America Nicholas Calio je že pred časom za CNN ocenil, da so te težave hitro rešljive. “Rešitev je pravzaprav določiti, kje je pasovna širina, količino porabljene energije, nagib anten, postavitev anten. Obstajajo taktike, ki jih je mogoče uvesti, za to pa bo potreben čas. Rešitev je lahko skoraj takojšnja, ampak jo je treba narediti postopoma, anteno za anteno.”

Ameriška zvezna komisija za komunikacije je sicer že začela oblikovanje frekvenčnih pasovnih širin za različne uporabe – za mobilne telefone, navigacijo in komunikacijo v zračnih plovilih  –, da medsebojnih motenj ne bi več bilo. Vlade po svetu razvijajo podobne strategije in politike za preprečevanje tovrstnih težav.

Spomnimo, da je Evropska komisija decembra lani sklenila, da bo letalski način kmalu stvar preteklosti. Letalske družbe pa, da lahko tudi na letalih zagotovijo tehnologijo 5G ter počasnejša mobilna omrežja. Rok, do katerega morajo države države članice omogočiti frekvenčne pasove 5G za letala, je 30. junij prihodnje leto. Podrobnosti o tem, kako naj bi se dostop do brezžičnega mobilnega omrežja pete generacije izvajal, sicer še niso znane. V praksi pa bi to pomenilo, da bi tudi med letalskimi leti potniki lahko brezskrbno brskali po spletu, pretakali glasbene in videovsebine ter opravljali klice in pošiljali sporočila.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!