Kaj morate vedeti o baterijah, preden se odločite za električni avto

Magazin 24. Mar 202504:47 11 komentarjev
električni avto, polnjenje
Foto: PROFIMEDIA

Kaj vpliva na življenjsko dobo baterije? Se električni avtomobili res večkrat vžgejo? Se nakup rabljene baterije splača?

Voznike, ki razmišljajo o nakupu električnega vozila, pogosto skrbi življenjska doba baterije. Baterija je namreč najdražji del električnega avtomobila in njena zamenjava je lahko celo dražja od vrednosti samega vozila, piše portal B92.

Proizvajalci električnih vozil običajno nudijo garancijo za baterijo v trajanju 8 let oziroma 160.000 kilometrov (kar nastopi prej).

A kot poudarjajo pri podjetju carVertical, to še ne pomeni, da je avtomobil po tem obdobju za odpis.

Dejavniki, ki vplivajo na življenjsko dobo baterije

Z leti se doseg električnega vozila zmanjšuje zaradi obrabe baterije.

“Baterija električnega avtomobila lahko zdrži od 10 do 20 let, vendar na to vpliva veliko dejavnikov. Baterije v avtomobilih, ki vozijo v državah z zelo vročim ali zelo hladnim podnebjem, propadajo hitreje kot tiste v zmernih klimatskih razmerah,” pojasnjuje Matas Buzelis, avtomobilski strokovnjak in direktor komuniciranja pri carVerticalu.

Zato je ob nakupu rabljenega električnega avtomobila iz tujine pomembno vedeti, od kod prihaja, saj to vpliva na stanje baterije.

Proizvajalci priporočajo, da naj bo nivo napolnjenosti baterije vedno med 20 in 80 odstotki, pogosti uporabi hitrih polnilnih postaj pa naj bi se izogibali.

Zamenjava baterije – strošek, ki lahko preseže vrednost vozila

Čeprav imajo električna vozila manj gibljivih delov in je njihovo vzdrževanje običajno cenejše kot pri vozilih z motorji z notranjim zgorevanjem, je zamenjava baterije po poškodbi v prometni nesreči lahko izjemno draga.

Raziskave kažejo, da se doseg električnega vozila letno zmanjša za 1–3 odstotke

Kaj morate vedeti ob nakupu rabljene baterije

Nekateri vozniki se odločajo za nakup rabljene baterije, da bi prihranili, a tudi te lahko stanejo več tisoč evrov.

Pred nakupom rabljene baterije je zato ključno imeti čim več informacij o stopnji obrabe, dejanski kapaciteti in dosegu.

Pri novejših modelih, kot so vozila znamke Tesla, se ti podatki zbirajo samodejno.

Pri starejših ali redkejših modelih je ocena stanja zahtevnejša, a obstaja vse več diagnostičnih možnosti za pregled zdravja baterije.

Pred nakupom je priporočljiv tudi tehnični pregled vozila. V nasprotnem primeru kupci tvegajo nakup baterije slabe kakovosti, ki ne omogoča dolgih voženj.

Nenadno pospeševanje ali zaviranje lahko skrajša življenjsko dobo baterije – mirna vožnja je koristna tudi za baterijo.

Samovžigi baterije – resnica ali mit?

Varnost baterije je ena glavnih skrbi voznikov, ki razmišljajo o prehodu na električna vozila.

Na spletu kroži veliko zgodb o “vžigu baterij električnih avtomobilov”, kar pogosto odvrača potencialne kupce.

Čeprav nobeno vozilo ni povsem imuno na nevarnost požara – še posebej v primeru hude nesreče – Buzelis poudarja, da je ideja o samovžigu električnih vozil le mit.

“Po številnih raziskavah je pogostost požarov pri električnih vozilih nižja kot pri vozilih na fosilna goriva,” pravi.

Poudarja pa, da je gašenje požara v električnem vozilu lahko precej bolj zahtevno.

“Številni vozniki električnim vozilom še vedno ne zaupajo in pogosto širijo senzacionalne vsebine o njihovih domnevnih nevarnostih, kar ustvarja vtis, da niso varna,” pojasnjuje Buzelis.

Kako poskrbeti za dolgo življenjsko dobo baterije?

Ker so baterije električnih vozil zelo občutljive na temperaturne spremembe, je priporočljivo vozilo poleti parkirati v senci, pozimi pa v ogrevani garaži.

Za razliko od klasičnih vozil, ki za ogrevanje kabine uporabljajo toploto motorja, se električna vozila pri tem zanašajo izključno na energijo baterije.

Učinkovitost električnih motorjev je najmanj dvakrat višja kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem – pogosto presega 80 do 85 odstotkov.

Ker pa električni motorji med delovanjem oddajajo zelo malo toplote, se doseg vozila v hladnem vremenu občutno zmanjša.

Vozilo naj ne bi bilo dalj časa parkirano s povsem prazno ali polno baterijo.

Tudi popolno praznjenje ali polnjenje baterije lahko škodi.

Nekateri proizvajalci zato umetno omejujejo polnjenje pod 100 odstotkov oziroma preprečujejo polno izpraznitev.

Lastnikom z domačimi polnilnicami svetujejo, naj vozilo pustijo priključeno, saj se tako napolnjenost samodejno uravnava in ohranja okoli 80 odstotkov.

Čeprav proizvajalci zagotavljajo, da zamenjava baterije v življenjski dobi vozila ni potrebna, starejši električni avtomobili niso tako učinkoviti in imajo opazno krajši doseg.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje