
Potniki v električnih vozilih pogosto poročajo o občutkih slabosti med vožnjo. Raziskave kažejo, da ta poročila niso povsem iz trte izvita.
Električni avtomobili (EA) so lani predstavljali 22 odstotkov vseh na novo prodanih vozil po svetu, kažejo statistike. Leto poprej so predstavljali 18 odstotkov.
In medtem ko postajajo vse bolj priljubljeni, pa potniki vse pogosteje poročajo o nepričakovani stranski posledici: slabosti med vožnjo, poroča britanski The Guardian.
Družbena omrežja so polna pritožb potnikov v EA, zlasti tistih, ki sedijo na zadnjih sedežih.
Da težava ni izmišljena, potrjujejo tudi raziskave. Vzrok tiči v tem, kako možgani obdelujejo neznane vzorce gibanja.
Kot je pojasnil William Emond, doktorski študent na univerzi za tehnologijo v Belfort-Montbéliardu v Franciji, je povečano slabost v EA mogoče pripisati pomanjkanju predhodnih izkušenj.
Možgani tako voznikov kot potnikov nimajo natančne ocene sil gibanja, saj se zanašajo na izkušnje iz drugih vrst avtomobilov, je pojasnil strokovnjak, ki preučuje pojav slabosti med vožnjo.
Za razliko od klasičnih bencinskih ali dizelskih avtomobilov, EA nimajo zvočnih ali tipalnih signalov, kot sta zvok motorja ali občutek prestavljanja, ki pomagajo možganom napovedati gibanje.
Brez teh signalov možgani težje zaznavajo pospeševanje ali zaviranje, kar povzroča senzorično zmedo, ki vodi v slabost.
Med sprožilci so pomanjkanje zvoka, vibracije sedežev in zaviranje
Več študij simptome slabosti povezuje s ključnimi značilnostmi EA.
V raziskavi iz leta 2020 so kot možni sprožilec izpostavili pomanjkanje zvoka motorja.
Raziskava iz leta 2024 pa je pokazala močno povezavo med vibracijami sedežev v električnih vozilih in stopnjo slabosti.
Avtorji še ene študije iz istega leta so ugotovili, da lahko slabost sproži tudi zaviranje vozila.
Ena od osnovnih značilnosti EA je namreč tako imenovano regenerativno zaviranje.
Gre za gladko, postopno zaviranje, ki pa v možganih povzroča "nevronsko neskladje".
Sile zaviranja, ki jih pričakujejo možgani iz drugih izkušenj, se namreč ne skladajo z dejansko občutenimi in možgani to stanje zaznajo kot konflikt, pojasnjuje Emond.
Kot gibanje v breztežnostnem prostoru ali vožnja z letalom
Vožnjo v EA Emond primerja z gibanjem v breztežnostnem prostoru ali v letalu. Ljudem, ki tovrstnega gibanja ali vožnje niso vajeni, je pogosto slabo.
Tudi EA predstavljajo novo okolje gibanja za možgane.
In ko odkrivamo to novo vrsto gibanja v neznanem okolju, se morajo možgani privaditi, saj nimajo preteklih izkušenj v takšnem kontekstu.
Pri tem so vozniki na boljšem kot potniki, saj sami nadzorujejo gibanje vozila in njihova pričakovanja so bolje usklajena z dejanskimi silami, ki se pojavljajo pri vožnji, kar povzroča manj senzorične zmede in jim je posledično tudi redko slabo.
Znanstveniki iščejo rešitve
Vsekakor rešitev za slabost pri vožnji z EA niso tablete za preprečevanje slabosti, saj lahko povzročajo vrtoglavico, motnje pozornosti in druge stranske učinke, ki so med vožnjo nezaželeni ali celo nevarni, pravijo strokovnjaki.
Znanstveniki zato preučujejo uporabo vizualnih in vibracijskih signalov, kot so ambientalne luči ali indikatorji na zaslonu, ki bi možganom pomagali predvideti spremembe gibanja in tako zmanjšali občutek slabosti.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje