Gorivo je v zadnjem tednu doseglo rekordno raven. Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je zato v sredo napovedal, da se bo vlada seznanila in po potrebi ukrepala na področju cen naftnih derivatov. Na četrtkovi dopisni seji vlada cen goriv ni obravnavala, se je pa na Twitterju oglasil Počivalšek in pojasnil, zakaj so cene ponovno liberalizirane.
Po 1. maju, ko se je prenehala veljati začasna regulacija cen goriv s strani vlade, so cene bencinskih črpalkah po državi poskočile. Na Petrolovih bencinskih servisih zunaj avtocest je tako cena za liter 95-oktanski bencin 1,652 evra, liter dizla pa stane 1,853 evra. Podobno je tudi na črpalkah Mola in OMV. Na avtocestah se cena približuje dvema evroma za liter dizla.
Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je v sredo napovedal, da bo vlada preverila zadnje dogajanje na trgu pogonskih goriv in po potrebi ukrepala. Napovedi so bile, da bo o tem razpravljala na četrtkovi dopisni seji, vendar točke o cenah goriva na njej ni bilo. Se je pa v daljšem zapisu na družbenem omrežju Twitter oglasil Počivalšek in pojasnil, zakaj se vlada ni odločila za podaljšanje regulacije. Ponovil je, da so za mesec in pol najvišje maloprodajne cene določili zaradi nestabilnosti in motnjah pri dobavi goriv, ki pa jih zdaj ni več, zato so tudi cene ponovno liberalizirane.
Dodal je, da lahko cene goriv znižamo v primeru, če odkrijemo nafto in jo začnemo predelovati, če se znižajo nabavne cene, ali pa cene ponovno reguliramo. “Vendar, pozor. Gorivo mora nekdo dobavitelju plačati. V tem primeru se strošek prevali na naše otroke, ki bodo plačevali naše kredite,” je opozoril Počivalšek. Po ministrovih napovedih so cene goriv visoke in bodo verjetno še višje. “Marže distributerjev predstavljajo nekaj odstotkov. Okrog 90 odstotkov predstavlja nabavna cena na trgu, 10 odstotkov pa predstavlja država in marža trgovca. Cene goriv pred davki se v Sloveniji gibljejo podobno kot v sosednjih državah EU,” je še zapisal in spomnil, da so cene nenadno narasle zaradi vojne v Ukrajini.
Na avtocesti le še malo manjka do 2€ za liter. pic.twitter.com/ZctnZKZXDC
— Andreja Loncar (@AndrejaLoncar) May 5, 2022
Ministrstvo opozarja, da bi bila tudi v primeru regulacije cena višja od 1,6 evra
Pojasnila glede oblikovanja cen goriva so objavili tudi na gospodarskem ministrstvu. Poudarjajo, da trenutna visoka cena goriv ni posledica liberalizacije cen goriv, ampak posledica visokih cen nafte na svetovnih trgih. Ponovna regulacija na podlagi starega modela reguliranja cen bi pomenila cene, ki bi bile skoraj povsem enake današnjim prosto oblikovanim na trgu. Ministrstvo trdi, da bi v primeru regulacije, kot smo jo poznali v preteklosti, cena 95-oktanskega bencina presegala 1,6 evra za liter, cena za dizel pa bi bi bila višja kot 1,8 evra za liter.
Cene goriva so bile pri nas zmrznjene od 14. marca in so veljale mesec in pol. Vlada je takrat najvišjo ceno za 95-oktanski bencin določila pri 1,503 evra za liter, za dizel pa 1,541 evra za liter. Letos so se tako cene 95-oktanskega bencina na črpalkah povzpele za skoraj 20 odstotkov, dizel pa se je podražil za okrog 30 odstotkov.
Ob vojni v Ukrajini, ki je eden glavnih dejavnikov za nihanje cen, pa bo vsaj začasen pritisk na cene povzročil tudi embargu EU na rusko nafto. EU je od Rusija dobila četrtino letnih količin nafte. Države so se z visokimi cenami spopadale različno, v mnogih pa še vedno z ukrepi lajšajo učinke. Tehtano povprečje evrskega območja za dizelsko gorivo je bilo pred vojno pri okrog 1,6 evra, danes je okoli 1,9 evra, kažejo podatki Evropske komisije.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje