Če v navigacijo danes vtipkate določeno destinacijo, vam bo poleg navodil za pot avtomatsko izpisala tudi podatek, koliko časa boste okvirno potrebovali za vožnjo in kje so zastoji. Kaj pa če bi načrtovali dopust čez en mesec in bi vam aplikacija vnaprej povedala, kateri dan, ob kateri uri in kje pričakovati gnečo? To bi lahko kmalu postalo realnost, saj Dars že testira Andrejo 2 – umetno inteligenco. Kaj prinaša? Govorili smo z vodjo prometnoinformacijskega centra Branetom Nastranom.
Že več kot leto dni Dars testira Andrejo 2. Gre za umetno inteligenco, ki je ime dobila po Andreji, eni od zaposlenih na Darsu, ki skupaj z ekipo obdeluje velike količine podatkov in poskuša čim bolj natančno napovedati, kdaj in kje na naših cestah bo gneča največja.
“Možnosti za izboljšave smo iskali tam, kjer tradicionalni algoritmi odpovedo in ljudem ne morejo več pomagati,” je pojasnil vodja prometnoinformacijskega centra Brane Nastran. Poleg tega je po njegovih besedah bistvo digitalnega sveta, da človeku pomaga pri odločanju, računanju in delu, ki zahteva obdelavo velike količine podatkov ter hitre rezultate. In tu vstopi umetna inteligenca. “Osredotočili smo se na napovedi prometa, saj je vsaka napoved pravzaprav gledanje v stekleno kroglo in nikoli ne bo 100-odstotno zanesljiva. Se pa lahko natančnost napovedi poveča, če človek uporabi samoučeče se programe.”
Poudaril je, da je pri uporabi umetne inteligence ključno, da na Darsu vedo, kaj od nje hočejo in da ji to znajo tudi povedati. V nasprotnem primeru Andreja 2 ne bo ponudila koristnih informacij. Več v posnetku spodaj.
Andreji 2 so zato ponudili vse podatke, s katerimi razpolagajo: vremenske napovedi, kdaj so dnevne prometne konice, kakšen je bil običajno promet na določene dni (tudi v primerjavi s prejšnjimi leti), kdaj so prazniki pri nas in kdaj v tujini, kakšni so prometni tokovi, s kakšno hitrostjo vozniki vozijo in kakšna je struktura vozil, saj število tovornjakov občutno vpliva na pretočnost prometa.
“Morali smo ji povedati, kaj je za nas pomembno in kaj ne, sicer bi se učila po svoje. Začeli smo jo torej trenirati, in ko bo razumela, kaj hočemo od nje, se bo na svojih napakah začela učiti sama. Kakšno spremenljivko bo začela upoštevati bolj, kakšno pa manj.”
Rezultate, ki jih je Darsu do danes ponudila Andreja 2, so že primerjali z dejanskim stanjem na cestah. Odgovor, kako točna je bila, najdete v posnetku spodaj.
Nastran je razložil, da nepreizkušenih algoritmov umetne inteligence ne bodo uporabljali. “Nepremišljenih potez ne bo,” je pomiril. Vnašati algoritme v prometni sektor, kjer je varnost na prvem mestu, je namreč že tako lahko precej občutljivo, še bolj pa, če govorimo o umetni inteligenci. “Strah, da bi Andreja 2 sama zapirala predore in menjala luč na semaforju iz rdeče v zeleno, je odveč. Ne bo ogrožala varnosti, pretočnosti prometa ali udobja.”
Predvsem bo pomagala delavcem pri načrtovanju, kdaj je najbolj optimalno postaviti delovno zaporo, da bo zastojev zaradi del na cesti manj, za voznike pa bo Andreja 2 predstavljala nekaj podobnega kot asistenčen sistem v avtomobilih. Z njo želijo na Darsu izboljšati enostavne statistične napovedi in prometne modele, ki jih že uporabljajo, ter ustvariti programe za pomoč voznikom.
Če bi se čez mesec dni odpravljali na dopust, bi si lahko pogledali, kateri dan je najmanj gneče na določenem odseku. “Podobno kot lahko že danes v navigacijo vtipkate cilj in vam pove, kakšen je previden čas vožnje. Računamo, da bi lahko v relativno kratkem času uporabnik dobil oceno, kakšen bo potovalni čas od doma do dopustniške destinacije recimo v ponedeljek ob 4. uri zjutraj, 10. uri dopoldan ali pa ob 15. uri popoldan. Ljudje se bodo tako lažje odločili, kdaj odriniti na pot.” Zaradi umetne inteligence bi lažje načrtovali tudi pot v službo in zanjo porabili manj časa.
Po Nastranovih besedah prometnoinformacijski center lahko vpliva, da se vozniki vedejo bolj racionalno, “če to stori določeno število ljudi in na pot ne krenejo takrat kot vsi, je gneče manj”.
Poudaril je, da prometne napovedi, ki bo 100-odstotno predvidela, kaj se bo na določen dan dogajalo na cestah, nikoli ne bo. “Imamo pa orodje, ki nam z veliko stopnjo zanesljivosti lahko pomaga pri odločitvah. Včasih nimamo izbire in moramo na cesto kljub gneči, včasih pa jo imamo, a je nismo mogli izkoristiti, ker nismo imeli pravih informacij,” je zaključil.
Vse N1ajboljše: Kaj se dogaja v zakulisju N1?
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje