Ljubljanski župan Zoran Janković je podpisan pod predlog odloka, ki predvideva 160 evrov globe za posameznike, ki bi v ožjem središču mesta brez posebne dovolilnice vozili težka tovorna vozila, delovne stroje ali traktorje. S tem se na občini odzivajo na težave mestnega redarstva ob protestih kmetov, ki so za več ur ustavili promet v prestolnici.
25. aprila je v Ljubljani potekal velik protest kmetov. Številni so se v Ljubljano pripeljali s traktorji in več ur krožili po središču mesta, nekateri so parkirali pred poslopjem državnega zbora in na okoliških ulicah. Promet je bil v glavnem mestu več ur ohromljen, na vpadnicah, še posebej s severa proti središču mesta, so se vile dolge kolone. Policija je zaradi potekajočega shoda in daljših zastojev odsvetovala potovanje v center mesta, če to ni nujno potrebno.
Po polžje so se premikali tudi mestni avtobusi, ki so imeli polurne zamude na praktično vseh linijah, ki vozijo skozi center. Prometni kolaps je trajal kakšne štiri ure, dokler se protest ni končal.
Policisti, ki so med varovanjem protestnega shoda urejali promet in skušali omogočiti čim boljšo prevoznost cest, so zaznali tri kršitve cestnoprometne zakonodaje in zanje izrekli opozorila. Prekrškovni postopek je bil uveden zoper eno osebo, a ne zaradi kršitve prometnih predpisov, ampak ker je oseba uporabljala in še dodatno imela pri sebi več kosov pirotehnike, so sporočili s Policijske uprave Ljubljana.
Kot kaže, pa bo vožnja s traktorjem po prestolnici kmalu otežena oziroma dražja. Predlog sprememb odloka o urejanju prometa v ljubljanski mestni občini namreč predvideva 160 evrov globe “za posameznika, ki vozi tovorno vozilo, katerega največja dovoljena masa presega 3,5 tone, ter delovne stroje, delovna vozila in traktorje, če nima pridobljene dovolilnice za prevoz območja cone 1”.
Datum protesta, 25. april, je tudi datum, ki ga nosi predlog novega odloka, pod katerega je podpisan župan Zoran Janković.
Prepoved že doslej, a brez kazni
Že v doslej veljavnem odloku je bil promet traktorjev (ter težjih tovornih vozil in strojev) na območju prve cone prepovedan, razen za imetnike dovolilnic. Na novo pa je predpisana globa, ki je doslej veljavni odlok ni imel. Da so razlog za spremembo prav protesti kmetov, na občini ne skrivajo. V obrazložitvi predloga je namreč zapisano, da se “v zadnjem času v ožjem mestnem središču Ljubljane pojavljajo protesti, katerih udeleženci vozijo tudi traktorje”.
Kot pojasnjuje predlog odloka, mestno redarstvo ob napovedanih protestih aktivno sodeluje s policijo, pri izvajanju nadzora prometa in ustavljanja vozil na občinskih cestah pa je v času protestov naletelo na težavo, “da za traktorje in ostala težja vozila ni predpisane kazenske sankcije za primere vožnje teh vozil na območju cone 1 brez dovolilnice”.
Na mestnem redarstvu pojasnjujejo, da je določitev kazenske določbe potrebna zaradi izpolnjevanja pogoja iz 6. člena zakona o prekrških. Ta pravi, da je prekršek “dejanje, ki pomeni kršitev zakona, uredbe vlade, odloka samoupravne‚ lokalne skupnosti, ki je kot tako določeno kot prekršek in je zanj predpisana sankcija za prekršek”.
“Če kazenske določbe ni, dejanje ni prekršek. Težava je torej zakonodajnopravnega izvora,” pravijo na redarstvu. “V sklopu priprav na napovedane proteste smo ugotovili, da veljavni odlok o urejanju prometa v Molu že določa omejitve za vozila prekomernih dimenzij in teže, ne določa pa nobenih sankcij za neupoštevanje določenih pravil. Zato smo se odločili za dopolnitev odloka, in sicer z določitvijo višine denarne kazni.”
Čeprav so že v sami obrazložitvi odloka omenjeni protesti, pa na redarstvu pravijo: “Člen s prepovedjo je v odloku predpisan že vrsto let in trenutna sprememba nima nikakršne povezave s stavko kmetov.”
MOL
O tem, ali bo globa uvedena, bodo mestni svetniki odločali na prihodnji seji, ki bo 29. maja. Župan predlaga obravnavo po hitrem postopku, odlok bi začel veljati 5. junija. Z istim odlokom bodo uvedene tudi višje cene parkirnin v mestu.
Kmetje presenečeni: Gre za neposredno omejevanje ustavne pravice
V Kmetijsko-gozdarski zbornici Slovenije (KGZS), ki jo vodi Roman Žveglič, so nad spremembo odloka presenečeni. Pravijo, da “se je vse do nedavnega lahko nemoteno vozilo s traktorji po centru Ljubljane, glavnega mesta Slovenije. Po protestih kmetov pa se je pojavila potreba po prepovedi.”
Poudarjajo, da so bili protesti kmetov organizirani na dostojen način, mirno in brez izgredov. “Vožnja s traktorji ob protestih je eden od najpogostejših načinov protestiranja kmetov povsod po svetu, saj je traktor kmetovo osnovno delovno sredstvo, pravijo. Da je v obrazložitvi sprememb in dopolnitev Odloka o urejanju prometa v Mestni občini Ljubljana izrecno zapisano, da so razlog za spremembe in dopolnitve ravno protesti, pa je “naravnost zaskrbljujoče, saj gre za neposredno omejevanje ustavne pravice do mirnega zbiranja in do javnih zborovanj”, so še zapisali v KGZS.
Na občini pravijo, da so “obtožbe, da gre za omejevanje demokratičnih protestov, neosnovane”. Pravijo, da nova določila odloka nimajo nobenega vpliva na izvajanje demokratičnih protestov in da Mestna občina Ljubljana “ne izpodbija pravice do protesta, in dokler so ti mirni, jim ne nasprotujemo”.
Ob tem dodajajo še, da je dolžan organizator javnega shoda ali javne prireditve to prijaviti policiji, v določenih primerih, ko obstajajo okoliščine, zaradi katerih bi se lahko ogrozile varnost ali pravice drugih, pa mora organizator zaprositi za dovoljenje upravne enote.
Konec leta 2022 je bilo v Sloveniji registriranih več kot 119.000 traktorjev. V povprečju je tako vsak sedemnajsti prebivalec lastnik traktorja. Za vožnjo traktorja voznik potrebuje vozniško dovoljenje F-kategorije. Konec marca letos je imelo v Sloveniji veljavno vozniško dovoljenje te kategorije 299.012 ljudi. (vir: Agencija za varnost prometa)
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje