188 nadzorov, en prekrškovni postopek. To je bilanca akcije tržnih inšpektorjev, ki jih je vlada po burnem dogajanju na črpalkah v preteklem tednu, ko je zaradi napovedane podražitve ponekod celo zmanjkovalo goriva, poslala na teren. Predsednik vlade Robert Golob je dogajanje označil za škandal. Inšpektorji so preverjali predvsem, ali je bilo regulirano gorivo razpoložljivo ter kakšni so razlogi za pomanjkanje goriva, a nepravilnosti niso ugotovili. "To je bila šola za vse, do takšnih situacij ne sme več prihajati," se je na Twitterju odzval gospodarski minister Matjaž Han.
V ponedeljek je tržni inšpektorat najprej opravil nadzore na bencinskih servisih na avtocestah in hitrih cestah, nato so nadaljevali s pregledi na bencinskih črpalkah izven avtocestnega križa. “Predvsem smo te preglede opravljali na podlagi prejetih prijav,” je na novinarski konferenci delo inšpektorjev predstavila Andreja But, glavna tržna inšpektorica.
Inšpektorji so na terenu nadzirali upoštevanje regulacije cen, določene z uredbo, preverjali so razpoložljivost reguliranih goriv v času pregleda in v preteklih dneh, ter kakšni so bili razlogi za pomanjkanje goriva. V ponedeljek je nadzore na terenu opravljajo 30 inšpektorjev, v torek 27. Skupaj je bilo do včerajšnjega dne opravljenih 188 nadzorov. Nadzori sicer potekajo tudi danes, vendar pa podatki zaradi terenskega dela še niso zajeti v informacijski sistem tržnega inšpektorata.
En primer neupoštevanja regulacije
V ponedeljek je bilo opravljenih skupaj 121 pregledov, od tega 47 na avtocestah. “Ugotovili smo, da večjih težav s pomanjkanjem goriva ni bilo,” je povedala But in dodala, da je bil to tudi razlog, da so drugi dan svoje nadzore usmerili v notranjost države, predvsem po prijavah. “Od 121 pregledanih servisov je bilo v ponedeljek ugotovljeno, da šest servisov ni imelo zalog neosvinčenega 95-oktanskega bencina in dizla. Trije bencinski servisi pa zaradi pomanjkanja goriva sploh niso obratovali,” je povedala inšpektorica.
V torek so inšpektorji opravili 67 pregledov, od tega 24 na podlagi prijav. “Poudariti moram, da smo prejeli bistveno več prijav, vendar so bile te pomanjkljive. Prijavitelji so denimo navajali, da v Ljubljani, na Koroškem ni nafte. To pomeni, da bi morali pregledati vse servise. Prijav, ki so bile konkretne, je bilo dovolj, zato smo se osredotočili na te. Prijav, ki bi se osredotočale na bencinske servise na avtocestah, ni bilo,” je ob tem še dodala But. Od 67 pregledanih bencinskih servisov po Sloveniji jih 34 v času obratovanja ni imelo na zalogi bencina ali dizla. Sedem bencinskih črpalk goriva sploh ni imelo, štirje servisi pa zaradi pomanjkanja goriva niso obratovali.
Skupno torej sedem pregledanih bencinskih servisov (kar znaša 3 odstotke vseh nadzorovanih) v času nadzora ni obratovalo, 40 nadzorovanih bencinskih servisov (21 odstotkov vseh) pa kljub obratovanju v času nadzora ni imelo na zalogi 95-oktanskega neosvinčenega bencina in dizla. Na enem od bencinskih servisov je bila ugotovljena nepravilnost zaradi nespoštovanja z uredbo določene cene. 2Gre za zavezanca, ki je iste vrste kršitev storil že v preteklosti. Zaradi ugotovljene nepravilnosti je bil speljan tako upravni kot prekrškovni postopek,” so povedali na inšpektoratu.
Na Petrolu so nam včeraj popoldne povedali, da so imeli do torka do 12. ure več kot 70 inšpekcijskih pregledov. “Do tega trenutka ne razpolagamo s podatki, da bi bile ugotovljene ob inšpekcijskih nadzorih ugotovljene nepravilnosti. V družbi Petrol sicer odločno zanikamo govorice, da naj bi manipulirali s količino goriv in gorivo zadrževali namerno, da bi ga lahko prodajali po višji ceni,” so nam povedali včeraj pozno popoldne.
Za 60 odstotkov večja prodaja
Gospodarski minister Matjaž Han je v ponedeljek dejal, da je eden temeljnih ciljev povečanega nadzora nad naftnimi trgovci ugotoviti, ali so ti res imeli povečano povpraševanje ali morda drži očitek, da so manipulirali in zadrževali gorivo, ki bi ga potem od torka dalje prodajali po višji ceni. Inšpektorat potrjuje, da se je prodaja po napovedi spremenjene regulacije in podražitve goriva, ki jo je vlada napovedala teden dni pred uveljavitvijo, močno povečala. Težave s pomanjkanjem goriva so se pojavljale predvsem v notranjosti države, pri tem so izstopali manjši bencinski servisi.
“Za tri zaporedne konce tedna smo pridobili podatke o dobavljenih količinah goriva servisom. Povprečna dobavljena količina, ki velja za vse distributerje, je bila v zadnjem vikendu za 60 odstotkov večja kot pa pretekla dva konca tedna,” je dejala glavna inšpektorica But.
Na posameznih črpalkah je bila prodaja tudi 3- do 10-krat višja kot običajno, sporoča inšpektorat, ki je predstavil tudi dva konkretna primera. “Gre za dve manjši črpalki, kjer je bila povprečna dnevna prodaja sedem tisoč litrov dizla, medtem ko je bilo v nedeljo prodanega 23.600 litrov dizla. Običajna dobava goriva v tem bencinskem servisu je potekala na nekaj dni, v nedeljo pa je bila dobava goriva opravljena dvakrat. Še bolj izstopajoč je drugi primer manjšega servisa, kjer povprečna poraba dizla znaša 3 tisoč, v nedeljo pa je znašala prodaja 30 tisoč litrov,” je razmere predstavila But.
So bili ustrezno pripravljeni? Inšpektorat še preverja.
S strani vlade pa je priletel tudi očitek, da se trgovci na pričakovano povečano povpraševanje niso dovolj dobro pripravili. Premier Robert Golob je dogajanje označil za škandal in dejal, da jim oskrbo nalaga zakonodaja. Distributerji so jim pojasnili, da so zaradi povečane prodaje angažirali dodatne prevoznike velikih cistern, vendar kljub temu niso zmogli slediti povpraševanju, kar tržni inšpektorat še preverja.
Inšpektorat je danes z novinarji delil še ugotovitev, da naročanje goriva za posamezne bencinske servise poteka avtomatično preko dispečerske službe, ko gorivo v rezervoarju pade pod določen nivo. “Posledično prodajalci na bencinskih servisih ne vedo, kdaj jim bo novo gorivo dejansko dostavljeno in zanjo izvedo, ko je kamion napoten na njihov servis,” so dejali. Dodali so, da distributerji z gorivi najprej oskrbujejo svoje bencinske servise, kasneje franšizojemalce – slednji so tako bolj izpostavljeni občasnem pomanjkanju zalog.
Gospodarski minister Han: To je šola za vse
“To je bila šola za vse, do takšnih situacij ne sme več prihajati,” se je na ugotovitve inšpektorata prek Twitterja odzval gospodarski minister Matjaž Han, ki je ocenil, da lahko na podlagi poročila zaključimo, da “je bilo občasno kratkotrajno pomanjkanje na nekaterih bencinskih servisih po Sloveniji res kombinacija visokega povpraševanja potrošnikov ter zapletov pri logistiki in infrastrukturi trgovcev”.
Gorivo točili kljub obvestilu, da ga ni več
Največ prejetih prijav se je nanašalo na točilna mesta, kjer so bili izobešena obvestila, da goriva ni več, čeprav so si lahko nekatere stranke gorivo natočile. “Po izjavah, ki smo jih pridobili od vodij, ki upravljajo dotične bencinske servise, in na osnovi naših ugotovitev, mora v rezervoarjih ostati določena količina goriva, in sicer zaradi smeti, ki so na dnu in morebitne prisotnosti vode. Ta količina goriva je običajno omejena z višino. V času nadzora se je dalo pregledati, kolikšna je količina v pregledanem rezervoarju,” je poudarila But. Po njenih besedah je količina goriva pri večjih rezervoarjih tudi tisoč litrov ali več, kar je pomenilo, da so si lahko nekatere stranke natočile gorivo, kljub obvestilu, da goriva več ni.
“Na naše vprašanje, zakaj niso takšnih posameznih točilnih mest zablokirali, smo ugotovili, da prodajalci ne morejo zablokirati prodaje ene vrste goriva, lahko pa zablokirajo posamezno prodajno enoto. To pomeni, da če jim je zmanjkalo dizla in bi zablokirali ročke, bi zablokirali tudi bencin, ki pa so ga eventualno še imeli na zalogi. Seveda pa je ta blokada odvisna tudi od same starosti bencinskega servisa,” je dejala. Med inšpekcijskim nadzorom pa so naleteli tudi na primer enega od distributerjev, ki je potem, ko mu je zmanjkalo dizelskega goriva, po isti ceni prodajal kvalitetnejše dizelsko gorivo. “Zato, da bi prišel nasproti strankam,” je povedala But.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje