Državna komisija za splošno maturo zavrača pozive Dijaške skupnosti Celje (DSC) k spremembam kriterijev ocenjevanja in vrednotenja na splošni maturi. Dijaška organizacija je v dopisu potožila nad "izjemno zahtevnim nivojem matematike", komisija za splošno maturo pa pravi, da do zdaj ni bilo zaznanih nobenih odstopanj, ki bi zahtevala večje posege sistemske narave. Predlog dijakov za znižanje meje za pozitivno oceno pri matematiki pa je po njihovih navedbah "popolnoma neuresničljiv".
Dijaki zaključnih letnikov so v zadnjem mesecu pisali pisne izpite iz splošne in poklicne mature, ustni izpiti še potekajo. Dijaška skupnost Celje je ob tem na Državni izpitni center (RIC) in ministrstvo za vzgojo in izobraževanje naslovila dopis, v katerem poziva k temeljitim spremembam splošne mature in kriterijev ocenjevanja ter vrednotenja. Kot so zapisali v dopisu, dijaki letos tožijo nad izjemno zahtevnim nivojem matematike, ki naj ne bi bila primerljiva s pisnimi izpiti zadnjih let.
Kaj na predlagane spremembe pravijo v Državnem izpitnem centru? Posredovali so nam odgovora Državne komisije za splošno maturo in Državne komisije za poklicno maturo, ki so ga naslovili na celjsko dijaško organizacijo. Odgovora najdete na dnu članka.
Pri pripravi mature je več varovalk
V Državni komisiji za splošno maturo so za N1 povedali, da so celovit odziv z vsemi pojasnili že dan po prejemu poziva posredovali Dijaški skupnosti Celje.
V njem so osvetlili delovanje maturitetnega sistema priprave izpitnih gradiv, ki že v procesu priprave in odločanja o nalogah oziroma vprašanjih vključuje več varovalk, da bi bili naloge in vprašanja za dijake skladni z učnimi načrti predmetov, po katerih teče pouk v gimnazijah.
"Pojasnjeno je tudi, da so vnaprej pripravljena navodila za ocenjevanje pred začetkom ocenjevanja ponovno pregledana in po usklajenem mnenju državne predmetne komisije ter ocenjevalcev (ki so v veliki večini učitelji predmeta, ki maturante poučujejo) še dodatno prilagojena. Ocenjevalci se udeležijo posebnega izobraževanja, da lahko svoje delo opravijo skladno z navodili in tako zagotovijo enako obravnavo kandidatov."
V Državni komisiji za splošno maturo so dodali, da dokler ocenjevanje poteka, ni mogoče na noben način posegati v ocenjevalne kriterije. "Šele po zaključenem ocenjevanju, ko so znane ocene za vse dele posameznega izpita (interni deli z nalogami, poročili, nastopi, pisni izpiti za vse izpitne pole, ustni izpiti), je opravljen natančen pregled dosežkov kandidatov in se pravi razprava o morebitni potrebi za spremembe meja za ocene," so pojasnili.
Predlog dijakov je "popolnoma neuresničljiv"
Kot so zapisali v komisiji, pa tovrstne odločitve niso stalnica, ampak posebnost v sistemu in so tudi relativna redkost. Že odmik za 1 odstotek od oblikovanega predloga po njihovih navedbah se šteje kot opazna sprememba. Predlog DSC za znižanje meje za pozitivno oceno pri matematiki s 50 na 45 odstotkov je zato po njihovem mnenju popolnoma neuresničljiv. "Še bolj nerealistično je pričakovanje znižanja meje za pogojno pozitivno oceno na 30 odstotkov, saj je ta meja predpisana z doseženim rezultatom 80 odstotkov od siceršnje meje za pozitivno oceno in si je ni mogoče kar preprosto zaželeti."
Dodajajo, da o kriterijih tako v obdobju, ko ocenjevanje še teče, ni mogoče razpravljati in sprejemati odločitev "na zalogo". "O tem bo tekla razprava v posameznih državnih predmetnih komisijah v prvih dneh julija in bo zaključena z odločitvijo Državne komisije za splošno maturo, ki bo imela takrat na voljo prav vse rezultate za vse predmete in vse kandidate. Sistemske odločitve je mogoče sprejemati samo po zakoniti poti (Zakon o maturi, Pravilnik o splošni maturi in drugi podzakonski akti). Oblikovanje kriterijev ter njihovo določanje in morebitno spreminjanje je uveljavljeno za vse predmete na splošni maturi," pojasnjujejo.
O pisanju maturitetnega eseja iz slovenščine, ki naj bi po navedbah lokalne dijaške organizacije sprožal lapsuse pri dijakih, pa pri Državni komisiji za splošno maturo pravijo, da je bilo že bilo oblikovano stališče Državne predmetne komisije za splošno maturo za slovenščino, težava (če jo je sploh mogoče tako poimenovati) je bila zaznana pred začetkom ocenjevanja in z moderacijo navodil ter ustreznimi usmeritvami dela ocenjevalcev, tako da kandidati niso in ne bodo zaradi nje oškodovani.
"Izbira odlomkov, uporabljenih ob naslovih in navodilih za pisanje posameznih esejskih nalog, je v izključni domeni matične državne predmetne komisije. Državna komisija za splošno maturo v tovrstne odločitve ne posega, saj so sestavni del strokovne avtonomije. Če bi se ob analizi ocenjevanja izkazalo, da so potrebni kakšni posegi v določitev meja med ocenami, bi bilo to opravljeno z vso potrebno skrbnostjo, previdnostjo in natančnostjo. Glede na informacije šol, ocenjevalcev in tudi maturantov ne pričakujemo posebnosti in izkazane potrebe za posege," so dodali.
O slušnem razumevanju pa so zapisali, da je sestavina maturitetnega izpitnega preverjanja znanja sestavni del splošne mature, ne le pri angleščini, ampak tudi pri drugih tujih jezikih.
"Glede na to, da maturanti ne pridobijo zgolj maturitetne ocene iz predmeta, temveč tudi mednarodno veljavni certifikat o obvladanju angleščine na ravni B2, so v izpitno preverjanje vključena tista znanja in veščine, ki so skladna z učnim načrtom za angleščino v gimnazijah in so za pridobitev certifikatov usklajena tudi v mednarodnem okolju. Slušno razumevanje je sestavni del in odraža zmožnost sledenja avtentičnemu govoru v tujejezičnem okolju. Izpit iz angleščine je bil umeščen v koledar splošne mature 30. 5. 2025, v tem času nismo prejeli nobenih informacij od ocenjevalcev, s šol ali tudi od maturantov, ki bi nakazovale kak opazen problem ali celo potrebo po posegih v ocenjevalne kriterije."
Zakaj ni več prilagoditev za covidne generacije
V Dijaški skupnosti Celje so tudi omenili, da matura letos (pa tudi lani) ne vsebuje več prilagoditev za covidne generacije, čeprav sta obe generaciji (2005 in 2006) v prvem (in drugem) letniku še bili deležni šolanja od doma in karanten.
"Prilagoditve, povezane z epidemijo covida-19, generaciji na splošni maturi 2024 in 2025, niso bile več uporabljene, ker po skupni oceni Državne komisije za splošno maturo, Državne komisije za poklicno maturo, ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Državnega izpitnega centra ter drugih maturitetnih organov, tudi po uskladitvi stališč z Dijaško organizacijo Slovenije to ni bilo več potrebno. Odločitev je dobila svojo potrditev tudi v rezultatih splošne mature 2024, ki niso odstopali od rezultatov mature pred epidemijo covida-19," so dodali v Državni komisiji za splošno maturo.
Do zdaj niso zaznali nobenih odstopanj
V Državni komisiji za splošno maturo dodajajo, da bo primerljivost izpitnih gradiv in dosežkov mogoče ocenjevati in se o njej izrekati po zaključenem spomladanskem izpitnem roku splošne mature 2025. Do zdaj ni bilo zaznanih nobenih odstopanj, ki bi zahtevala večje posege sistemske narave, pravijo.
"Državna komisija je skrbno in natančno preučila informacije, stališča in pričakovanja DSC ter se na njih tudi odzvala v najkrajšem možnem času, skladno s svojimi pristojnostmi. O potrebi po kakršnihkoli spremembah za generacijo 2025 bo mogoče razmišljati po končanem ocenjevanju in pridobitvi ter analizi rezultatov, ko bodo na voljo vsi podatki o dosežkih maturantov," so še dodali.
Po dopisu so prejeli tudi pritožbe za poklicno maturo
Tudi v Državni komisiji za poklicno maturo so zapisali, da vse podane pripombe na izvedbo maturitetnih izpitov resno obravnavajo, vendar za to potrebujejo celotne in verodostojne podatke o opravljenih in ocenjenih izpitih, saj samo na tej osnovi lahko presodijo, ali so potrebne kakršnekoli spremembe pri ocenjevanju tekoče mature in pripravi izpitnih gradiv za v prihodnje.
Ob tem so izpostavili "zanimiv časovni potek dogodkov". Kot so dejali, so dopis Dijaške organizacije Celje prejeli 16. junija, težavnost izpita iz matematike pa pri poklicni maturi ni bila problematizirana. "Šele po pozivu DSC, ko so kandidati s tega področja izrazili kritiko glede težavnosti matematike na splošni maturi, so na elektronske naslove Državnega izpitnega centra začele prihajati posamezne pritožbe kandidatov na poklicni maturi z enako ali zelo podobno vsebino kot pritožbe kandidatov na splošni maturi."
Kljub temu pa o pripravi izpitnih pol iz tega predmeta pojasnjuje, da je Državna predmetna komisija za poklicno maturo za matematiko letos pred začetkom ocenjevanja povabila vse učitelje matematike, ki ocenjujejo na spomladanskem izpitnem roku poklicne mature 2025, na razširjeno sejo – razlago navodil za ocenjevanje, ki je bila 11. 6. 2025, in tudi na tem dogodku niso bili seznanjeni s kakršnimikoli težavami. "Iz informacij, doslej posredovanih Državni komisiji za poklicno maturo, ni bilo mogoče ugotoviti, da bi se v spomladanskem izpitnem roku poklicne mature 2025 pri predmetih poklicne mature pojavili tako izjemni problemi, da bi bili kandidati pri poklicni maturi 2025 zaradi njih v opazno slabšem položaju kot pretekle generacije."
*****************************
Preberite odziva, ki sta ga komisiji naslovili na Dijaško skupnost Celje:
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje