Odkar je bil s spremembo zakona o voznikih močno poenostavljen postopek pridobivanja vozniškega dovoljenja za vožnjo z motorjem do 125 kubičnih centimetrov oziroma kategorijo A1, trgovci z motornimi vozili opažajo, da se za nakup tovrstnih motorjev zanima vedno več ljudi. Povečano povpraševanje pa sovpada z velikimi težavami v dobavah, ki se vlečejo še od koronavirusnega obdobja. Mnogi morajo tako za želen model motorja čakati več mesecev, tudi pol leta.
S prvim junijem so začele veljati spremembe zakona o voznikih, ki so poenostavile postopek pridobivanja vozniškega dovoljenja za vožnjo z motorjem do 125 kubičnih centimetrov oziroma kategorijo A1. Po novem lahko imetniki vozniškega dovoljenja kategorije B, ki niso mladi vozniki, opravijo najmanj šest ur vožnje z motorjem in že bodo pridobili vozniško dovoljenje za kategorijo A1, s katerim se bodo lahko vozili po Sloveniji. Tisti, ki želijo z motornim vozilom do 125 kubičnih centimetrov potovati tudi v tujino, pa morajo opraviti še zdravniški pregled, teoretični del vozniškega izpita, najmanj sedem ur vožnje in nato še praktični del vozniškega izpita.
Odkar je sprememba v veljavi, v šoli vožnje, ki jo upravlja Avto-moto zveza Slovenije (AMZS), že opažajo velik interes za pridobitev vozniškega dovoljenja za kategorijo A1 na omenjene načine, je za N1 potrdil vodja AMZS Šole vožnje Manuel Pungertnik.
Prav tako je več interesa tudi za nakup motornih vozil do 125 kubičnih centimetrov, a kot opozarjajo trgovci z motornimi vozili, pa so zaloge zaradi velikih težav v dobavi, ki se vlečejo še od koronavirusnega obdobja, omejene. “Trenutno je povpraševanje po 125 kubičnih motorjih A1 razreda večkratnik tistega, kar je bilo pred spremembo zakona. Sovpada pa ravno z večjimi težavami pri dobavah vse robe,” je za N1 potrdil vodja prodaje v AS Domžale Moto centru Sergej Petkovšek. “Deloma smo se lahko pripravili, ampak priznavamo, da je povpraševanje trenutno večje od števila motociklov tega razreda, ki jih lahko dobavimo,” je opisal.
“Zgodba se je pretežno začela in se nadaljuje zaradi covida. Gre za pomanjkanje sestavnih komponent, ABS-modulatorjev, elektronik, polprevodnikov … Mogoče je vplivala tudi vojna v Ukrajini, saj so le veliki dobavitelji kablov in drugih materialov in surovin,” je opisal razloge za dobavno krizo. Petkovšek pravi, da je ponudba pri njih sicer zelo bogata, kar pomeni, da določene modele lahko ponudijo iz zaloge, za določene modele pa morajo kupci počakati tudi do pol leta – odvisno od dobav in povpraševanja.
Da je dobava motornih vozil močno okrnjena, so nam potrdili tudi v podjetju TC Motoshop v Ljubljani, podobno pa je dejal tudi Mitja Krajnc iz podjetja Moto Utrip v Mariboru. “Odkar je bil zakon potrjen oziroma je stopil v veljavo, je povpraševanja kar precej. Težava pa je z zalogami,” je dejal.
Kot je povedal Krajnc, se na večje povpraševanje po motornih vozilih niso mogli pripraviti, saj zaloge po navadi naročujejo za leto dni vnaprej. “Lani smo naročali za letos in dejansko nismo vedeli – niti ni vedel noben uvoznik – ali bo zakon sprejet ter na kakšen način bo sprejet. Zaradi tega so zdaj zamude,” je opisal. Kupci, ki se zanimajo za motor do 125 kubičnih centimetrov, morajo tako na svoje vozilo počakati mesec dni ali dva, nekateri tudi dlje. “Zdaj čakamo. Strankam povemo, da so dobavni roki dolgi, vozila pridejo, ne moremo pa zagotoviti, kdaj,” je dejal.
Do 1. junija so morali posamezniki, ki so želeli pridobiti vozniško dovoljenje A1, opraviti teoretični izpit in zdravniški pregled (če je od zadnjega zdravniškega pregleda minilo več kot tri leta). Po opravljenem teoretičnem izpitu so morali opraviti najmanj dvajset ur vožnje in končno izpitno vožnjo pred komisijo izpitnega centra. Po oceni AMZS je celotna cena izpita za motorje do 125 kubičnih centimetrov znašala vsaj sedemsto evrov.
Kategorija A1 je kategorija vozniškega dovoljenja, s katerim lahko vozite motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja in masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW.
V AMZS so skrajšani postopek pridobivanja vozniškega dovoljenja za kategorijo A1 pozdravili – bili so namreč tudi eden od pobudnikov spremembe – so pa opozorili na nekaj varnostnih dilem predvsem pri postopku pridobivanja izpita, ki velja le v Sloveniji. Zanj mora voznik namreč opraviti le šest ur vožnje z motorjem. “Smo kot družba že tako zreli, da bodo kandidati v šoli vožnje res kakovostno odvozili svoje ure? Ali ne bodo nekateri iskali poznanstev in pravico do vožnje pridobivali le s plačilom,” se je vprašal vodja AMZS Šole vožnje Pungertnik.
“Srčno upam tudi, da bodo kandidati, ki bi želeli na hitro, zgolj z denarnico v roki, pridobiti pravico do vožnje, ostali pred vrati šol vožnje, ki ne bodo popustile pod pritiskom dobička. Upam tudi, da bodo šole vožnje svojo obvezo poučevanja vzele resno: da bodo kandidate v tistih nekaj urah poučevanja zares temeljito pripravile na vse pasti, ki jih pred voznike motociklov postavlja nepredvidljiv promet. Še vedno menim, da bi bila za vse motoriste koristna obvezna udeležba na enem od tečajev varne vožnje, a to bomo morali očitno prihraniti za prihodnje pobude,” je zapisal v nedavni Motoreviji AMZS.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje