Danes popoldne naj bi v Narodnem muzeju Slovenije odprli razstavo del izjemnih slikarjev 19. in 20. stoletja. Kot navajajo, so med njimi slike Pabla Picassa, Paula Cezanna, Henrija de Toulouse-Lautreca, Joana Mirója ... Na razstavi naj bi bilo na ogled 160 umetniških del iz zasebne zbirke družine Boljkovac. "Gre za v nebo vpijoče ponaredke," pravijo naši sogovorniki, likovni kritiki. In velik škandal za narodni muzej, ki terja odstop direktorja. Če bi to bile originalne slike, bi bile skupaj vredne več kot milijardo evrov. Po objavi našega članka so razstavo odpovedali.
Za danes je Narodni muzej Slovenije Metelkova napovedoval odprtje razstave, poimenovane Popotovanja. “Na razstavi je na ogled 160 umetniških del iz zasebne zbirke družine Boljkovac. Širša javnost si tako lahko ogleda del pomembne svetovne dediščine, ki jo sicer za domačimi zidovi hranijo zasebni zbiralci,” so v vabilu zapisali pri narodnem muzeju.
Razstava slikarskih mojstrov 19. in 20. stoletja prikazuje vrhove umetniških smeri, ki so prevladovale v posameznih obdobjih. Gre za vrhunska svetovna imena slikarstva: Pablo Picasso, Edgar Degas, Henri Matisse, Henri de Toulouse-Lautrec, Joan Miró, Joseph William Turner, Edvard Munch, Kazimir Malevič, Marc Chagall …
Toda žal to ni razstava izjemnih slik, ampak velik škandal, so dejali naši sogovorniki, likovni kritiki, ki so vsi po vrsti prepričani, da so to ponaredki. “Gre za v nebo vpijoče ponaredke,” je za N1 komentiral priznani umetnostni zgodovinar in likovni kritik Brane Kovič. “Da vidite, da to niso originali, sploh ni treba, da ste umetnosti zgodovinar, dovolj je, da se malo zanimate za umetnost,” je prepričan. Dodal je, da je “naravnost grozljivo, da so dela razstavljena v Narodnem muzeju Slovenije, ki prav letos obeležuje 200-letnico”. Odgovorni v muzeju bi morali ob tem, ko jim nekdo ponudi tako zbirko, preveriti avtentičnost del, torej ali imajo ustrezne certifikate, je še dodal.
Podobno meni umetnostni zgodovinar, nekdanji direktor Mestne galerije Ljubljana in sodni izvedenec s področja likovne umetnosti Aleksander Bassin. “Kako si lahko narodni muzej dovoli kaj takega, gre za škandal,” je dejal. Tudi on je prepričan, da gre za ponaredke. “Morda bi lahko bila v Sloveniji kakšna grafika katerega od navedenih avtorjev, zagotovo pa ni slik.”
“Situacija je izjemno neprijetna,” meni višji kustos v Moderni galeriji dr. Marko Jenko. “Vsekakor preseneča, da se kolegi iz Narodnega muzeja, kolikor je pač meni znano, pred samo razstavo niso posvetovali z nikomer od svojih stanovskih kolegov ali s komer koli, ki se spozna na umetnost 20. stoletja, ne nazadnje tudi z restavratorji in sodnimi izvedenci. Stvar je namreč tako srhljivo očitna, da si je ta spodrsljaj težko pojasniti. Lahko zgolj ugibam, a sumim, da gre za sprego naivnosti in ihte v privabljanju obiskovalcev. Ponaredki so bili, so in vselej bodo med nami — to ni nič novega — danes so forenzično lahko celo enaki originalom, tudi spremljajoče dokumente, na primer o lastništvu ali provenienci se ponareja, zato je previdnost res vselej na mestu, in to še zdaleč ne samo pri tujih umetnikih. A kaj, ko v tem primeru že minimalno vešče oko nemudoma zazna res veliko senco dvoma,” je zapisal za N1.
Po Kovičevem mnenju bi moral ob takem škandalu direktor takoj odstopiti. Spomnimo, direktor narodnega muzeja je Pavel Car, položaj je zasedel v času vlade Janeza Janše. Po izobrazbi je diplomirani računalničar in doktor zgodovine. Dolga leta se je ukvarjal z zbiranjem odlikovanj in uniform. Do njegovega imenovanja so bili kritični številni kulturniki in umetniki, saj naj ne bi imel potrebnih znanj za vodenje tako pomembnega muzeja.
Slike so muzeju za razstavo posodili iz zasebne zbirke družine Boljkovac. V vabilu na razstavo so pri muzeju zapisali, da “posebno mesto na razstavi zavzema delo slikarke Saše Boljkovac, ki ni bila le mati dvema otrokoma, temveč tudi “mati” zbirki slik in drugih umetniških predmetov ter trdna opora možu Niku in njegovemu zbirateljskemu duhu”.
Če bi bile to originalne slike, bi bile skupaj vredne več kot milijardo evrov, je prepričan Brane Kovič. “Vsaka od njih je vredna od nekaj sto tisoč do nekaj milijonov evrov,” je povedal.
Koordinator razstave je Andrej Šemrov, ki sicer v muzeju vodi numizmatični kabinet, je strokovnjak za stare novce, bankovce, medalje. Pričakovali smo tudi odziv muzeja, kjer so nam najprej zgolj na kratko odgovorili, “da gre za originale”, pozneje pa so nam sporočili le, da so razstavo odpovedali. Direktor muzeja Car je prepričan, da so vsa umetniška dela originalna in avtentična.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje