Država napoveduje strožje ukrepanje na področju zavajajočega oglaševanja prehranskih dopolnil, na katero smo letos s serijo člankov opozorili na N1. Če so se do zdaj proti sporni praksi borili le zdravstveni inšpektorji, se jim bosta po novem aktivno pridružila tudi AKOS in medijski inšpektorat.
Glavna novost nadzora nad oglaševanjem prehranskih dopolnil v medijih je, da se bosta po novem vanj aktivno vključila tudi Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) in pa Inšpektorat RS za kulturo in medije. Ti dve instituciji namreč do zdaj sploh nista ukrepali proti medijem zaradi kršitev na področju oglaševanja prehranskih dopolnil, čeprav jima zakonodaja to dopušča.
Kot so pojasnili na današnji novinarski konferenci, do nedavnega namreč s kršitvami, ki jih je v zvezi z oglaševanjem prehranskih dopolnil ugotavljal zdravstveni inšpektorat, niso bili seznanjeni in niso imeli podlage za ukrepanje. Sami namreč nimajo kadrov, ki bi lahko presojali spornost in škodljivost zavajajočih zdravstvenih trditev v oglasih.
Na izrečene ukrepe zdravstvenega inšpektorata, ki je do zdaj prodajalcem prehranskih dopolnil skupno izrekel že za več kot milijon evrov kazni, so postali pozorni šele po tem, ko smo jih nanje z novinarskimi vprašanji opozorili na N1. To jih je tudi spodbudilo k povezovanju in medsebojnemu obveščanju.
Razpršene pristojnosti nadzora
Velika težava nadzora nad trgom prehranskih dopolnil je, da je odgovornost razpršena med več institucij.
Zdravstveni inšpektorat nadzira in ukrepa zgolj proti podjetjem, ki prehranska dopolnila prodajajo. Inšpektorat za kulturo in medije ima pristojnost ukrepanja proti izdajateljem radijskih programov ter tiskanih in elektronskih medijev, če objavljajo sporne oglasne vsebine.
AKOS pa je v takem primeru pristojen za nadzor nad izdajatelji televizijskih programov in avdiovizualnih vsebin na zahtevo.
Najprej korenček, potem šele palica
Kot sta na novinarski konferenci povedala predstavnik AKOS Tomaž Gorjanc in glavna medijska inšpektorica Sonja Trančar, so vsem izdajateljem medijev že poslali poziv k doslednemu spoštovanju zakonodaje, sledila bo preventivna akcija, v prihodnje pa bodo aktivnosti stopnjevali tudi z uvedbo prekrškovnih postopkov proti kršiteljem.
Po besedah Tomaža Gorjanca na AKOS pri izdajateljih televizijskih programov ugotavljajo pomanjkanje poznavanja zakonodaje in zavedanja, da so odgovorni za oglase, ki jih predvajajo.
„Želimo jim pomagati in jih opolnomočiti za samostojno presojo skladnosti z zakonodajo. Nato pa bo AKOS stopnjeval aktivnosti in ukrepal zoper kršitelje.“
Sporne oglase prijavite zdravstvenemu inšpektoratu
Kršitev s področja oglaševanja prehranskih dopolnil sicer pristojni še vedno ne bodo ugotavljali s sistemskim nadzorom medijskih vsebin, temveč se bodo morali postopki še naprej začeti tako kot do zdaj – na podlagi prijave.
Kot je dejala zdravstvena inšpektorica Andreja Mojškrc, naj ljudje, če zaznajo sporne vsebine, te prijavijo zdravstvenemu inšpektoratu, oni pa bodo nato obvestili druge pristojne institucije. “Mi smo vstopna točka.”
Preberite še nekaj člankov iz našega dosjeja iz rubrike Poglobljeno, na podlagi katerega je do teh sprememb sploh prišlo:
Zavajajočih 10: Črni seznam slovenskih prodajalcev prehranskih dopolnil
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje