Na brniškem letališču je v torek že pristalo prvo od štirih letal za gašenje AirTractor, ki jih je vlada kupila po uničujočih požarih na Krasu. O tem, kdaj bodo letala začela gasiti, kdo jih bo upravljal, kje bodo zajemala vodo in ali bodo lahko preprečila, da bi se ponovili lanski apokaliptični prizori, je v oddaji N1 STUDIO spregovoril prvi mož uprave za zaščito in reševanje Leon Behin.
Po lanski katastrofi na Krasu je vlada kupila štiri letala za gašenje AirTractor. Ob podpisu pogodbe prejšnji mesec je obrambni minister Marjan Šarec napovedal, da bosta prvi letali v Sloveniji junija.
Eno pa je zdaj že pristalo na brniškem letališču, torej še prej, kot je bilo napovedano. Kot je v oddaji N1 STUDIO pojasnil vršilec dolžnosti generalnega direktorja uprave za zaščito in reševanje Leon Behin, pa razlog za hitro dobavo ni strah pred večjim požarom še v tem mesecu.
Četudi je prvi AirTractor že na brniškem letališču, pa še ni pripravljen, da samostojno vzleti. Sicer je že opravilo testni polet, v prihodnjih mesecih pa je treba letalo še registrirati, pridobiti licenco in izšolati pilote. Kdaj bo torej pripravljeno za letenje in gašenje, kdo ga bo pilotiral?
Behinov predhodnik Darko But, ki je oktobra 2022 s tega mesta odstopil, se je zavzemal za nabavo dodatnih helikopterjev, ne pa letal, saj da so helikopterji primernejši za gašenje v Sloveniji, medtem ko sosednja Hrvaška uporablja kanaderje, s katerimi nam je v zadnjih letih tudi večkrat priskočila na pomoč. Ob požaru na Krasu je bilo veliko strokovnih razprav o tem, kaj bi bilo najbolj primerno za Slovenijo, a uprava za zaščito in reševanje se je nato vendarle odločila za letala AirTractor.
Ne glede na tip zrakoplova za gašenje pa lahko že zdaj, vsaj po slovenski zakonodaji, v primeru požara vodo zajema iz katerega koli vodnega vira, četudi je ta na območju z naravovarstvenim statusom. To se po Behinovih besedah sicer že dogaja in se bo dogajalo tudi v prihodnje, cilj pa je, da se glede na lokalno specifiko vnaprej ve, ali bodo letalo polnili na letališču ali bo prišlo do zajema vode na nekem vodnem telesu. Na Krasu zaradi bližine morja pride v poštev tudi gašenje z morsko vodo, ki je za okolje sicer škodljiva, a kot je pomiril Behin, se bodo temu, če bo le mogoče, poskusili izogniti. “Zajemanje vode v morju je problematično tudi zato, ker se gašenje po navadi izvaja, ko piha in je valovito, zaradi česar je zajemanje vode s takimi zrakoplovi oteženo,” je še dodal.
Sistem gašenja z letali, ki ga doslej v Sloveniji ni bilo, bo sodil pod upravo za zaščito in reševanje. Za razliko od dosedanjih intervencij, ko je bila najprej na terenu gasilska enota, prva letala za gašenje pa šele po nekaj urah, ko se je požar pogosto že razširil, se bodo letala AirTractor na intervencijo podala takoj, ko se pojavi požar, na požarišče bodo prišla v 10 ali 15 minutah.
Bo pa Slovenija vsa štiri letala dala tudi v skupno floto Evropske unije za namene pomoči drugim državam pri gašenju požarov. Ali se torej lahko zgodi, da bi bila takrat, ko jih bomo potrebovali, v drugi državi in ne v Sloveniji?
Za nova letala pa za zdaj ni pričakovati novih hangarjev: “Nikoli nismo rekli, da bomo gradili nove hangarje, ker je to zelo velika investicija,” je pojasnil Behin. AirTractor je trenutno na Brniku, poleti se mu bo tam pridružilo še drugo letalo.
Na upravi za zaščito in reševanje si sicer želijo, da bi bilo eno letalo v požarni sezoni zaradi bližine požarno tveganih območij nameščeno v Divači ali Ajdovščini. Za preostali del sezone pa sta možni letališči Brnik in Cerklje ob Krki. Brnik je, kot je razložil Behin, zelo primerno letališče, saj se “z njega v praktično 20 minutah doseže vse konce, ki so v Sloveniji kolikor toliko požarno ogroženi, hkrati pa je omogočeno letenje v vseh vremenskih pogojih in ves dan, kar je za nas zelo pomembno.”
Celotno oddajo N1 STUDIO si lahko ogledate v spodnjem posnetku.
Oddajo lahko tudi poslušate.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje