RTV in sporne oglasne “oddaje”: Se bo z novim vodstvom kaj spremenilo?

Slovenija 17. Sep 202405:20 0 komentarjev
Natalija Gorščak
Predsednica uprave RTV Natalija Gorščak in direktor Radia Slovenija Mirko Štular (Foto: Žiga Živulović jr./BOBO)

Bo RTV Slovenija pod novim vodstvom in z višjim RTV prispevkom nehala predvajati sporne oglasne "oddaje", zaradi katerih zdravstveni inšpektorji kaznujejo podjetja, ki z zavajajočimi zdravstvenimi trditvami zavajajo javnost? Kdo je pristojen za nadzor nad televizijskim in kdo nad radijskim oglaševanjem?

RTV Slovenija je v zadnjih tednih doživela dva pomembna mejnika. Svet RTV je v začetku meseca uradno potrdil Natalijo Gorščak za naslednico Zvezdana Martiča na mestu predsednice uprave, vlada pa se je konec avgusta uklonila pozivom in potrdila zvišanje RTV prispevka na 14 evrov mesečno.

Glede na to, da smo v minulih mesecih v dosjeju o zavajajočem oglaševanju prehranskih dopolnil kar nekaj prostora posvetili predvajanju spornih in zavajajočih oglasov v programih RTV Slovenija, nas je zanimalo, ali se utegne z novim vodstvom na tem področju kaj spremeniti.

In ali bi povišanje prihodkov na račun višjega RTV prispevka lahko pokrilo finančno luknjo, ki bi nastala ob ukinitvi predvajanja tovrstnih oglasnih oddaj?

RTV
Foto: Žiga Živulović jr/BOBO

Vprašanja za RTV

Vprašanja smo sprva poslali neposredno predsednici uprave Nataliji Gorščak, ki pa nas je napotila na službo za odnose z javnostmi. Vprašali smo jih:

  • Kakšno je mnenje nove generalne direktorice glede predvajanja oglasnih oddaj in TV prodajnih oken v programih RTV SLO, v katerih prodajalci prehranskih dopolnil dajejo zavajajoče in, kot izhaja iz odločb Zdravstvenega inšpektorata, pogosto tudi nezakonite obljube glede njihovih izdelkov?
  • Ali bo nova generalna direktorica uvedla kakšno spremembo v politiki RTV SLO s področja predvajanja tovrstnih oglasov?
  • Ali predvideno povišanje RTV prispevka pokrije morebiten izpad oglaševalskih prihodkov, ki bi ga utrpeli z odpovedjo predvajanja oglasnih oddaj in TV prodajnih oken?

“Realnost je takšna …”

“Realnost je takšna, da moramo, tako kot vsi drugi mediji, tudi mi del sredstev poiskati na tržišču,” so nam odgovorili z RTV. “Oglaševanje je vir prihodka, ki omogoča, da lahko nemoteno izvajamo svoje naloge in poslanstvo. Prihodki iz oglaševanja so ključni za našo vzdržnost in neposredno prispevajo k produkciji programov. Navkljub dvigu RTV-prispevka to povišanje ni takšno, da bi se lahko odpovedali oglaševanju.”

oglas Biostile
Oglasna “oddaja” podjetja Biostile na 1. programu TV SLO ta ponedeljek (Foto: posnetek zaslona/RTVSLO)

“Kot smo vam že pojasnili, so oglasi pred predvajanjem na naših programih tehnično in vsebinsko pregledani. Pri vsebinski presoji se opiramo na notranja pravila RTV Slovenija, Oglaševalski kodeks in drugo zakonodajo. Za resničnosti objav pa odgovarja naročnik oglasa. Glede oglaševanja prehranskih dopolnil nas zdravstveni inšpektorat o svojih ukrepih ni obvestil ali nam prepovedal predvajanja kateregakoli oglasa.”

Iskanje dodatnih sredstev na trgu je, kot so zapisali, nujno za preživetje javnega medijskega servisa in je neposredno povezano s kakovostjo in obsegom programa. “Omejevanje oglaševanja ni izvedljivo, če ne bo vzpostavljen sistem stabilnega in zadostnega financiranja, ki bi nadomestil izpad prihodkov iz tega naslova.”

Tu lahko preberete naš odmevni dosje o podjetju Biostile: Imperij Herte Kosmina: Ne ustavijo je niti kazni za zavajanje.

Tu pa članek o tem, katera so še druga podjetja, ki od zdravstvenega inšpektorata dobivajo največ kazni. Med njimi so tudi nekatera zelo znana slovenska podjetja.

tabelete prehranska dopolnila
Foto: Profimedia

Kdo je pristojen za nadzor nad radijskim oglaševanjem?

Nedavno smo v okviru serije člankov o zavajajočem oglaševanju prehranskih dopolnil opisali našo “kafkovsko” potovanje od inšpekcije do inšpekcije v iskanju državnega organa, ki bi RTV Slovenija lahko preprečil predvajanje zavajajočih oglasnih “oddaj” za prehranska dopolnila.

Tarča tovrstnih oglasov, zamaskiranih kot TV in radijske oddaje, so praviloma starejši, ki jim prodajalci prehranskih dopolnil z lažnimi obljubami o odpravi njihovih številnih zdravstvenih težav zlahka osušijo denarnico.

V članku smo zmotno navedli, da je Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) pristojna za nadzor tako televizijskega kot radijskega oglaševanja. Kot so nas po objavi članka opozorili na AKOS, imajo pristojnost nadzora “le za televizijske programe in avdiovizualne medijske storitve na zahtevo”. Zagotavljajo, da doslej z ukrepi Zdravstvenega inšpektorata niso bili seznanjeni in da bodo “v nadaljevanju v skladu s svojimi pristojnostmi ukrepali”.

AKOS
Foto: Srdjan Živulović/BOBO

Pristojnost nadzora nad oglaševanjem v radijskih programih pa je v pristojnosti Inšpektorata za kulturo in medije (IRSKM).

Kršitev zakona je “izjemno težko dokazati”

Zato smo glavno medijsko inšpektorico Sonjo Trančar vprašali, ali bi v primeru predvajanja zavajajočih oglasnih oddaj na Radiu Slovenija inšpektorat lahko ukrepal proti RTV Slovenija. Med denarnimi kaznimi, ki jih je zdravstveni inšpektorat izrekel podjetju Biostile zaradi zavajajočega oglaševanja prehranskih dopolnil, se jih namreč nekaj nanaša tudi na radijske oglasne “oddaje”.

“Ali bi IRSKM na podlagi zakona o medijih lahko ukrepal proti Radiu Slovenija v zvezi z domnevno zavajajočimi oglasnimi oddajami, je treba preverjati za vsak primer posebej,” nam je odgovorila. “Pri tem je treba upoštevati dejstvo, da zakon o medijih pojma zavajajoče oglaševanje ne pozna. V 47. členu je določeno, da se z oglaševanjem ne sme “škoditi interesom uporabnika”, kar pa je v morebitnem postopku o prekršku v resnici izjemno težko dokazati.”

Prepovedi predvajanja zakon ne predvideva

Kot je še zapisala Trančar, za kršitev določbe o oglaševanju v škodo uporabnika v zakonu tudi ni določen noben inšpekcijski ukrep v smislu prepovedi oglaševanja, ki bi ga lahko izrekel pristojni inšpektor.”Kršitev je določena le kot prekršek, za katerega je predpisana globa.”

Kar zadeva radijske in televizijske oddaje, v katerih se oglašujejo prehranska dopolnila, pa je pristojni organ Zdravstveni inšpektorat RS, ki je tudi že ukrepal, je še zapisala Trančar. “Veljavni zakon o medijih v 48. členu nedvoumno določa, da oglaševanje tobačnih izdelkov, zdravil in medicinskih pripomočkov ter zdravstvenih storitev urejajo posebni zakoni. Torej zakon o medijih tega področja tega področja sploh ne ureja.”

Za morebitno učinkovitejše preganjanje spornih praks prodajalcev prehranskih dopolnil bo tako treba počakati na spremembe zakonodaje s področja regulacije prehranskih dopolnil, ki jih snujejo na ministrstvu za zdravje.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!