S falconom na Dunaj: na Twitterju burni odzivi, v koaliciji pa tišina

Slovenija 05. Jan 202305:22 49 komentarjev
Klakočar Dunaj
Parlamentsdirektion/Johannes Zinner

Potem ko je predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič pojasnila okoliščine svojega obiska na Dunaju, kamor je letela z vladnim falconom, so se na družbenih omrežjih precej kritično odzvali nekateri politični analitiki in komentatorji. Eden od njih je celo ocenil, da je to zrelo za odstop. Koalicijski partnerji medtem molčijo, smo pa z ministrstva za obrambo, ki upravlja falcon, dobili podatke o uporabi letala v zadnjih treh letih. Ti kažejo, da gre za eno najkrajših poti s tem vladnim letalom, a ni bila edina.

Predsednica državnega zbora (DZ) in podpredsednica vladajoče stranke Gibanje Svoboda (GS) Urška Klakočar Zupančič je po razkritju, da je na novoletni obisk na Dunaj odletela z vladnim letalom falcon, dejala, da to v ničemer ne odstopa od prakse njenih predhodnikov in nekaterih drugih najvišjih politikov v državi. Na vprašanje o visokem ogljičnem odtisu pa je dejala, da se temu ni mogoče izogniti, “razen če bi vsi potovali s kočijami”.

Preberite še: Predsednica državnega zbora na Dunaj s falconom: Naj vsi potujemo s kočijami?

Na družbenem omrežju Twitter je završalo. Politični analitik in kolumnist N1 Luka Lisjak Gabrijelčič je tako med drugim zapisal, da se bo predsednica DZ “kmalu izkazala za balast, ki bo vse bolj bremenil vladajočo stranko”. Ocenil pa je tudi: “Lahko se brez vsakega omembe vrednega dosežka igraš kraljico ljudskih src in se lahko voziš z vladnim letalom na elitne dogodke v tri ure oddaljeno mesto. A oboje hkrati bolj težko.”

Zgodovinar in urednik revije Razpotja se je tudi strinjal s filozofom in sogovornikom iz N1 podkastov Tadejem Troho, ki je zapisal, da je to zrelo za odstop predsednice DZ. Lisjak Gabrijelčič celo meni, da “sploh ne bi smela biti na tem položaju”.

Tudi pravnik in kolumnist Matjaž Gruden je tvitnil, da bi bilo “verjetno pametneje”, če bi se Klakočar Zupančič uporabi falcona izognila. Izkušen politik mora namreč po njegovi oceni razmišljati, kakšen odziv bodo imela njegova dejanja v javnosti. Prav tako ga ne prepriča argument predsednice DZ, da so enako ravnali tudi njeni predhodniki: “Upanje, da boste drugačni, vas je pripeljalo na oblast.”

Za komentar smo poprosili tudi koalicijski partnerici Gibanja Svoboda – SD in Levico. Vse tri stranke so namreč pred parlamentarnimi volitvami obljubljale zeleni prehod in zmanjšanje ogljičnega odtisa, kar so zapisale tudi v koalicijsko pogodbo, Socialni demokrati in Levica pa so v prejšnjem mandatu celo pozivali k razglasitvi podnebne krize. Tokrat smo dobili zgolj odgovor, da ravnanja predsednice DZ ne komentirajo.

Iz vrst SD se je za zdaj javno oglasil le nekdanji poslanec Jan Škoberne, ki je poobjavil zapis Tadeja Trohe o odstopu in sarkastično zapisal, da so predhodniki aktualne vlade “med drugim zanikali podnebne spremembe in se jim je zato potovanje z zasebnimi letali na bizarno kratkih relacijah morda zdelo povsem upravičeno”. “Ampak zdaj je menda vse drugače?”

Kratke poti s falconom tudi v preteklosti, a ta je ena od najkrajših

Z ministrstva za obrambo, ki upravlja falcon, smo medtem prejeli podatke o uporabi letala v zadnjih treh letih. V letu 2020 je bilo z njim opravljenih 120 poletov, leta 2021, ko je Slovenija predsedovala svetu EU, 355 poletov in leta 2022 144 poletov, pri čemer je bilo letalo od sredine februarja do konca junija 2022 na generalnem servisu in so polete namesto s falconom opravljali z letalom Slovenske vojske (SV) turboletom. Naročniki letov so bili kabinet predsednika vlade, urad predsednika republike, državni zbor, različna ministrstva in generalštab SV.

S seznama za lansko leto izhaja, da so poleti s falconom večinoma trajali od 90 do 120 minut, najpogosteje pa so delegacije letele v Bruselj in Strasbourg in nekatera druga evropska mesta. Najkrajša poleta sta trajala zgolj 30 in 35 minut, a je šlo v tem primeru za t. i. vezni let. To pomeni, da prazno letalo odleti na drugo letališče, kjer se potem vkrcajo potniki in nadaljujejo svojo pot.

Falcon
Foto: Slovenska vojska

30 minut je tako trajal polet iz Ljubljane v Maribor, od tam pa je delegacija takratnega predsednika republike Boruta Pahorja letela v Ženevo in nato na Džerbo v Tunizijo, kjer se je Pahor udeležil dvodnevnega vrha mednarodne organizacije za frankofonijo. 35 minut pa je trajal vezni let iz Ljubljane do Trsta, od tam je nato Pahorjeva delegacija letela v Rim na poslovilno srečanje z italijanskim predsednikom Sergiom Mattarello.

Najdlje, kar 680 minut (11 ur in 20 minut), pa je trajal polet delegacije generalštaba in poveljstva sil SV v Bamako, prestolnico Malija, kjer slovenska vojska sodeluje v misiji EU za usposabljanje oboroženih sil Malija.

Podatkov o trajanju poletov v letu 2021, ki je zadnje polno leto mandata vlade Janeza Janše, nismo prejeli, najbližje pa je falcon letel na relaciji Ljubljana–Dunaj (petkrat, povratni let je opravil tudi prejšnji predsednik DZ Igor Zorčič), v Budimpešto in Milano (tja je prazen falcon letel po okoljskega ministra Andreja Vizjaka, ki se je udeležil zasedanja pred okoljsko konferenco COP26), kar je v svoj zagovor povedala tudi sedanja predsednica DZ Urška Klakočar Zupančič. Njen polet je sicer trajal približno 30 minut, torej gre za enega od najkrajših v zadnjih treh letih.

Kljub prošnji pa od obrambnega ministrstva, ki ga vodi Marjan Šarec iz kvote GS, nismo prejeli nobenih podatkov o stroških letov. Je pa zanje v poslanskem vprašanju vlado zdaj zaprosila tudi vodja poslanske skupine SDS Jelka Godec.

Nogometaši Real Madrida zaradi 15-minutnega poleta razjezili navijače, na udaru tudi Ursula von der Leyen

Ob koncu leta 2022 je v svetu nogometa odmevalo dogajanje po tekmi španske La Lige, ko so se nogometaši Real Madrida z gostovanja pri Real Valladolidu vrnili s privatnim letalom, vrednim kar 340 milijonov evrov, polet pa je trajal pičlih 15 minut. Razburjeni navijači so jim prek družbenih omrežij očitali nepotrebne velike izpuste CO2, saj bi za pot s klubskim avtobusom do Madrida potrebovali zgolj dve uri. Podobno ostre kritike so letele tudi na nogometaše francoskega PSG, ko so na tekmo v 250 kilometrov oddaljeni Nantes potovali z letalom, čeprav bi jim pot s hitrim vlakom vzela približno dve uri. Novembra 2021 pa je bila hudih očitkov deležna tudi predsednica evropske komisije Ursula von der Leyen, ki je z Dunaja do 47 kilometrov oddaljene Bratislave letela z najetim letalom. Let je trajal le 19 minut, pot z vlakom pa bi ji vzela 45 minut.

Podrobnejše podatke za vsa tri leta si lahko ogledate na spodnjih povezavah:

Poleti s falconom 2020

Poleti s falconom 2021
Poleti s falconom 2022

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje