Slovenski trg je preplavilo poceni uvoženo meso, kar v škripce spravlja domače kmete, ki vse glasneje opozarjajo, da je slovenska živinoreja zaradi naraščajočega uvoza pred propadom. Kakšne so rešitve za slovenskega kmeta, kakšno meso Slovenci pravzaprav jemo in kako potrošnika prepričati, da bo posegal po domačem - pa čeprav je dražje za kakšen evro? V oddaji N1 STUDIO smo gostili agrarnega ekonomista, kmeta iz Savinjske doline in direktorico direktorata za kmetijstvo.
Trg v Sloveniji je preplavilo poceni meso iz tujine. Po besedah enega od naših gostov v državo dnevno uvozimo 12 velikih vlačilcev mesa in mesnih izdelkov, kar je na leto približno 4.200 vlačilcev.
Strokovnjaki opozarjajo, da je uvoženo meso velikokrat vprašljive kakovosti, po drugi strani pa domače meso visoke kakovosti izvažamo. V zadnjih tednih prav uvoz zbija cene mesa v Sloveniji, to pa v težave spravlja domače kmete, ki menijo, da gre za načrtno zniževanje odkupnih cen goveda. Država medtem še ni povsem našla ravnovesja med pozivi, da je treba jesti manj mesa, in pozivi kmetov, da je treba živinorejo rešiti pred propadom. Kako torej naprej?
V oddaji N1 STUDIO smo gostili agrarnega ekonomista z biotehniške fakultete dr. Aleša Kuharja, kmeta iz Savinjske doline Roka Sedminka in direktorico direktorata za kmetijstvo na ministrstvu za kmetijstvo Mašo Žagar.
Cene govejega mesa v Sloveniji precej padajo, medtem so po drugih evropskih državah občutno višje. Sedminek poleg obsežnega uvoza kot “krivca” za to vidi tudi nepripravljenost slovenskih kmetov. Največ mesa trenutno uvozimo iz Poljske. “Je pa zanimivo, da je odkupna cena govedine na Poljskem višja kot pri nas, a v naše trgovine prihaja po nižjih cenah.” Agrarni ekonomist srž problema vidi v majhnosti slovenskega trga in slabi povezanosti med rejci in mesnopredelovalno industrijo. Zakaj je Slovenija “magnetna destinacija dumpinškega uvoza”?
Sogovornika se strinjata, da Slovenija potrebuje strategijo, ki bo ohranjala kmetijstvo in pripomogla k robustnosti celotne verige. Agrarni ekonomist Kuhar vidi ključ do dolgoročnega uspeha v povezovanju. “Lahko prepričujemo potrošnike, a ljudje zaradi trenutnega stanja gledajo na ceno, ne pa na poreklo,” pa meni Sedminek, ki doda, da bi morala vlada razmisliti o ustanovitvi slovenskega paradnega trgovca, s tem bi potrošnikom ponudila lokalno pridelane izdelke na enem mestu.
Pred časom smo v N1 STUDIO gostili okoljskega znanstvenika z Inštituta za okoljske študije z univerze v Amsterdamu dr. Žigo Maleka, ki meni, da bi z zmanjšano porabo mesa pripomogli slovenskemu kmetu. S trditvami Maleka, ki je lani spregovoril tudi za Poglobljeno, se gosta v studiu ne strinjata. “To je preveč romantično,” pravi Aleš Kuhar.
“Meso ima svoj pomen,” je zatrdil Rok Sedminek in dodal, da je meso – predvsem perutnina – cenejša od zelenjave. Se pa strinja z okoljskim znanstvenikom, da je pestrost hrane nujna. “Tako raznolikih produktov – od zelenjave, sadja, mesa – mnogi na svetu nimajo. Je pa težava, ker najboljše meso tudi izvažamo.” Po njegovih besedah je težava še, da kmet z domačimi izdelki ne prodre v jedilnice osnovnih šol in drugih zavodov. Ali so Sedminka zmotili pozivi premierja Goloba, da je treba jesti manj mesa?
Ali vlada pripravlja ukrepe, s katerimi bi meso domačega porekla približali potrošnikom? Maša Žagar z direktorata za kmetijstvo pravi, da to že počnejo z raznimi programi in shemami kakovosti. Šibko točko pa vidi v povezovanju. “Promocija ne pomaga, če potrošnik na koncu nima česa izbrati,” je izpostavila. “Moramo izboljšati domače razmere,” je dejala in dodala, da je pomembno poudarjanje lokalnega porekla, ki “ni samo bolj dozorelo, bolj zdravo in boljše, ampak ima različne pozitivne učinke”.
Odziv Hoferja na izjavo Roka Sedminka
Po objavi so se na razpravo gostov odzvali v trgovskem podjetju Hofer, kjer jih je zmotila izjava Roka Sedminka, “da prek Hoferja v Slovenijo prihajajo nemški viški mesa”. Kot so zapisali, ta izjava ni resnična. Poudarjajo, da se kot odgovorno in lokalno prisotno podjetje zavedajo, da sodelovanje z lokalnimi pridelovalci poleg krajših dobavnih poti in nižjih transportnih stroškov prinaša tudi več svežine za kupce: “Zato si prizadevamo, da ponujamo čim več izdelkov slovenske proizvodnje in slovenskih dobaviteljev. Tako je pri Hoferju večina dobaviteljev mesa iz Slovenije, s čimer podpiramo tudi slovensko gospodarstvo. Ob tem bi še poudarili, da nikakor ne drži, da trgovinah Hofer ponujamo viške mesa ter zbijamo cene. S široko mrežo domačih in tujih dobaviteljev dobro sodelujemo in vzdržujemo fer odnose, z rednimi kontrolami kakovosti pa zagotavljamo, da kupcem ponujamo kakovostne izdelke.”
Celotno oddajo N1 STUDIO si lahko ogledate v spodnjem posnetku.
Oddajo lahko tudi poslušate.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje