Smo v podnebni krizi, ki jo bomo iz leta v leto bolj čutili. Emisije toplogrednih plinov bi morali vsako leto znižati za skoraj pet odstotkov. Kako bodo politične stranke to zagotovile? Na vprašanja voditelja Mihe Orešnika so v soočenju odgovarjali Tanja Fajon (Socialni demokrati), Zdravko Počivalšek (Konkretno/Povežimo Slovenijo), Marjan Šarec (Lista Marjana Šarca) in Jožef Horvat (Nova Slovenija). Ta del soočenja smo na N1 odprli z nagovorom dr. Žige Zaplotnika, najbolj vidnega slovenskega razlagalca podnebnih sprememb in njihovih učinkov na okolje in ljudi.
Predsednica Socialnih demokratov (SD) Tanja Fajon je dejala, da je promet velik onesnaževalec, tudi s fosilnimi gorivi, in da lahko pri prometu “zelo veliko naredimo”. “Slovenke in Slovenci imamo izjemno veliko svojih osebnih vozil. Zagotavljati trajnostno mobilnost: to pomeni na eni strani krepiti javni potniški promet, primestni, mestni, tudi železnice, prehod s tovornim prometom na železnice s cest,” je povedala.
V N1 SOOČENJE je poudarila, da moramo narediti jasen energetski koncept, kako bomo zagotavljali varno in čisto okolje, cenovno dosegljive tudi obnovljive vire energije, denimo sončne elektrarne. Priložnosti vidi tudi v kolesarskih poteh, hrbtenica trajnostne mobilnosti pa, je dejala, da je sodoben sistem javnega potniškega prometa. Izpostavila je še gradnjo hitre železnice Maribor–Ljubljana–Koper.
“Sonce, veter, voda,” pa je kot vire energije, na katerih moramo graditi prihodnost, izpostavil Zdravko Počivalšek iz stranke Konkretno. “Vendar je to dolgoročno. Kratkoročno moramo realizirati zaprtje Teša 6.” Dejal je, da je leto 2033 ključni trenutek, “do takrat moramo najti zamenjavo za ta vir energije, da bomo lahko postali do 2050 ogljično nevtralni”. Povedal je še, da brez drugega bloka jedrske elektrarne ne bomo rešili problema. “Jedrska energija ni del problema, ampak del rešitve.”
Ključna lokacija delovnih mest
Kaj pa promet, ki ga je vse več in zaradi izpustov prispeva ogromno k segrevanju podnebja? Tretjino izpustov CO2 v Sloveniji povzroči prav promet. Počivalšek je dejal, da je “edini odgovor na to bolj skladen in enakomeren razvoj za vso Slovenijo, ker želimo povsod po Sloveniji zagotavljati dobro plačana delovna mesta za mlade”. Vsak dan se namreč na delo v Ljubljano pripelje čez 100 tisoč ljudi. “Ključni in prvi korak je, da omogočimo, da čim več ljudi dela tam, kjer živijo. Da negujemo slovenski način življenja, ker je privilegij živeti na deželi, na vasi, na drugi strani pa, da so komunikacije in promet samo na tistem področju, kjer je to najnujnejše.”
Z njim se strinja Jožef Horvat iz Nove Slovenije, tudi on podpira skladen regionalni razvoj. “Zakaj se mora toliko ljudi voziti v Ljubljano?” se je spraševal. Kar zadeva e-mobilnost, je dejal Horvat, imamo zapisano, da bomo imeli do leta 2030, “to je praktično jutri, 200 tisoč električnih avtomobilov.” Poudaril je, da je treba v ta namen okrepiti omrežja, imeti pametna omrežja in da trenutno omrežje ni dovolj stabilno, da bi zdržalo obremenitve takega števila električnih avtomobilov. Za to je okrivil (nekdanje) direktorje elektropodjetij.
Horvat je še spomnil, da smo lani izdali za eno milijardo obveznic, ki so namenjene izključno investicijam v trajnostni razvoj in da je ta vlada poskrbela za investicije v železnice, “kot jih že dolgo ni bilo, če sploh kdaj”. Glede termoelektrarne pa je dejal: “Ni možnosti, da bi Teš 6 zaprli do leta 2030. Teš 6 bomo zaprli žal šele, ko bomo imeli jedrsko alternativo.” Obljube o predčasnem zaprtju so populistične, je še dejal.
Marjan Šarec je povedal, da v LMŠ niso za širitev mestnih vpadnic. “Bolj stavimo na razvoj železniškega prometa in javnega prometa,” je dejal in razložil, da se ljudje zdaj ne vozijo z javnim prometom tudi zato, “ker ni ugoden, je časovno potraten, vozila so stara”. Zavzel se je za posodobitev železniške infrastrukture in to, da “je treba spraviti tovor z avtocest na železnice” ter “seveda tudi zmanjšati izpuste”. Časovnih rokov za te ukrepe ni želel postaviti.
Šarec pri tem stavi na mlade, ki “ne gojijo kulta avtomobila, kot je to značilno za nekoliko starejšo generacijo”. Po njegovem mnenju je za mlade danes car-sharing (souporaba avtomobila) nekaj normalnega, prav tako kolo. Zato se zavzema za širitev kolesarskih poti. Ključno pa je, da je javni promet konkurenčen individualnemu prevozu, sicer je vse, kot po Šarčevih besedah pravi Greta Thunberg, “bla bla bla”.
Pri energetiki je Šarec dejal, da je treba Teš 6 zapreti. Ampak do kdaj? “Takrat, ko bo možno,” je odgovoril Šarec. “Teša 6 ne moremo kar zapreti, če nimamo alternative.” Treba se je tudi pogovoriti, ali potrebujemo drugi blok NEK ali več manjših reaktorjev po vzoru Francije.
O zaprtju Teša je Zdravko Počivalšek zaključil, da se je “pomembno zavedati, da ga lahko zapremo šele takrat, ko bomo za to imeli alternativo. Samo s sončnimi celicami in paneli ne moremo nadomestiti Teša 6, kot pravijo nekateri, tudi pretendenti za visoke politične položaje.”
Gosti sicer tudi tokrat dlje od načelnih stališč in splošnih obljub niso prišli. Konkretnih zavez in časovnic tako javnost žal ni dobila.
Spremljajte volitve 2022 na n1info.si. #volitve #volitve2022 #n1slovenija
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje