Velika novost v javnem potniškem prometu: “Prilagodili smo se potniku”

Slovenija 27. Maj 202416:08 3 komentarji

Potniki, ki uporabljajo javni avtobusni promet, bodo kmalu lahko potovali z nekoliko manj skrbmi. S 1. julijem bo namreč v veljavo stopil nov vozni red, ki je bolj prilagojen potnikom. Med drugim uvaja nove linije in skrajšuje potovalni čas. Direktor Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa Miran Sečki je za N1 povedal, da obenem uvajajo nov sistem nadzora nad prevozniki, ki predvideva finančne kazni.

Na N1 smo pred kratkim pisali o gneči na nekaterih medkrajevnih avtobusnih linijah proti Gorenjski, zaradi katere marsikateri potnik ostane brez prevoza. A to se bo kmalu spremenilo, so danes povedali na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo (MOPE).

S 1. julijem bodo namreč v veljavo stopili novi vozni redi, ki bodo bistveno bolj prilagojeni potrebam potnikov, je povedal direktor Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), ki deluje v okviru ministrstva, Miran Sečki.

“V zadnjem času se je pojavilo kar nekaj informacij, da določene medkrajevne povezave niso najustreznejše, da dijaki in šolarji ostajajo na avtobusnih postajah. S 1. julijem bo to bistveno drugače,” je napovedal direktor družbe, ki jo je MOPE ustanovilo z namenom izboljšanja javnega prometa – tako avtobusnega kot železniškega.

Sečki je dodal, da je ministrstvo po medijskih objavah o polnih avtobusih proti Gorenjski že dvignilo standard dostopnosti, po njegovi oceni zato težav na relaciji ni več.

Novost: finančna kazen za prevoznika

Sečki je za N1 ob robu izjave povedal, da DUJPP uvaja nov nadzorni organ, ki bo bdel nad izvajanjem javnega potniškega prometa. Zdaj je nadzor nad prevozi in upoštevanjem voznega reda v rokah koncesionarjev, DUJPP pa uvaja “nadzor nad nadzorniki”, je dejal Sečki. Dodal je, da bodo prevoznike lahko tudi finančno kaznovali.

Pristojno ministrstvo je lansko jesen pogodbe za izvajanje javne službe v linijskem prevozu potnikov podpisalo s štirimi izbranimi koncesionarji, in sicer s podjetji Arriva, Avtobusni promet Murska Sobota, Javno podjetje Ljubljanski potniški promet in Nomago.

Kaj se bo (še) spremenilo?

Kaj pa novi vozni redi? Direktor DUJPP Sečki je povedal, da bodo z njim “občutno povečali” možnosti prevoza za potnike. S 1. julijem uvajajo dodatne avtobuse na že obstoječih linijah, nekatere bodo spremenili, ponekod pa uvedli nove linije, ki bodo potnikom prijaznejše.

Avtobusne povezave med Ljubljano in Bohinjem (ki peljejo tudi skozi turistično priljubljeni Bled) danes na primer vodijo po regionalni cesti skozi Kranj, novi vozni redi pa uvajajo povezave, ki bodo med Bledom in Ljubljano peljale po avtocesti. Po ocenah ministrstva se bo potovalni čas za potnike iz smeri Bohinja, Bleda in Radovljice skrajšal za približno 20 minut.

Čas bodo pridobili tudi potniki iz Tržiča in Preddvora, ki so namenjeni v Ljubljano. Trenutno iz Tržiča oziroma Preddvora do prestolnice skorajda ni direktnih avtobusnih linij, potniki morajo v Kranju prestopiti, kar je časovno zamudno. Z novimi voznimi redi bo ministrstvo uvedlo linije brez prestopa. Več povezav bo tudi med Kranjem in Ljubljano.

Povečalo se bo število avtobusnih povezav med prestolnico in Primorsko. Med Ljubljano in Koprom bodo uvedli intervalno linijo na eno uro. Število odhodov iz Ljubljane proti Obali se bo povečalo s 24 na 32. Turistične linije bo DUJPP podaljšala do Izole oziroma Pirana, je tudi povedal Sečki.

Do ustanovitve DUJPP so avtobusne in železniške vozne rede sestavljali koncesionarji. Na ministrstvu menijo, da bodo novi vozni redi prijaznejši potnikom. “Ne da koncesionarji niso upoštevali potreb potnikov, ampak kakšne stvari tudi niso bile namenjene samo njim,” je komentiral Sečki. Novi vozni redi še ni znani, saj potekajo še zadnja usklajevanja z občinami. Predvidoma jih bodo javnosti pokazali v sredini junija.

Novi avtobusni vozni redi so v DUJPP kar najbolj prilagodili tudi trenutno veljavnim voznim redom potniških vlakov, saj si želijo vzpostaviti integracijo med tema dvema sredstvoma javnega potniškega prometa. Da MOPE pripravlja nove vozne rede, smo sicer na N1 poročali že pred slabim letom.

Kaj pa železnice?

Čeprav je DUJPP od Slovenskih železnic prevzela tudi železniški potniški promet, bo na boljše železniške povezave treba še nekoliko počakati. Kot je pojasnil Sečki, namreč Slovenske železnice vozne rede sprejemajo leto in pol vnaprej. Zadnjega so sprejele s koncem leta 2023, DUJPP pa voznih redov tako že približno eno leto ne bo spreminjala.

Tovorni vlak
Foto: Žiga Živulović jr./BOBO

Prav tako je železniški potniški promet nekoliko manj fleksibilen glede odhodov in prihodov vlakov, saj se mora prilagoditi tovornemu prometu, mednarodni vlaki pa tudi meddržavnemu voznemu redu. Sečki je napovedal integracijo potniškega avtobusnega in železniškega prometa z letom 2026.

Tudi na področju voznega reda vlakov je sicer DUJPP že ustanovila delovno skupino, ki bo spremljala, kje so potrebne spremembe in ali je morebiti na kateri od prog možna uvedba taktnega voznega reda.

Vlada je družbo ustanovila julija 2022, s 5. novembrom lani pa je prevzela pristojnosti za upravljanje javnega potniškega prometa. Z družbo je prvič združila upravljanje železniškega in avtobusnega potniškega prometa, kar je po napovedih prvi korak k bolj integriranemu potniškemu prometu. Družba je prevzela taktični del javnega potniškega prometa, torej načrtovanje, organiziranje in nadziranje.

Uvedba taktnih voznih redov ni tako preprosta

Na smiselnost uvedbe taktnega voznega reda so prejšnji teden spomnili v Koaliciji za trajnostno prometno politiko. Menijo, da je uvedba taktnega voznega reda mogoča že danes.

Na ministrstvu pa so z napovedmi nekoliko bolj previdni in pravijo, da uvedba ni tako preprosta, a da so prve korake v tej smeri naredili že z novim voznim redom.

“Taktni vozni red je vedno naša želja. Proti Primorski uvajamo enourni interval avtobusnih povezav, v Zasavju bo polurni interval med Trbovljami in Hrastnikom,” je povedal Sečki.

Poudaril je tudi, da si želijo na DUJPP potniku zagotoviti ponudbo, ki bo cenovno ugodna in uporabna. “Vse je usmerjeno k potniku, ki ne sme razmišljati, kdaj ima prevoz, ampak da ve, da ima vsako uro ali na 15 minut vlak oziroma avtobus.”

Če se novi vozni redi ne bodo izkazali za najučinkovitejše, jih bo DUJPP glede na potrebe potnikov še dodatno prilagodil. “Sistem bo fleksibilen, prilagajal se bo potrebam potnikov.”

Še pred novim sistemom avtobusnih prevozov je pod okriljem Nacionalnega centra za upravljanje prometa zaživela nova spletna stran z informacijami o voznih redih simo.si. Prek te spletne strani so uporabnikom na voljo podatki o vseh voznih redih in načrtovalec poti, po napovedih ministrstva bo kmalu na voljo tudi v obliki aplikacije za pametne telefone.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje