“Kako mi lahko turistična agencija še zaračuna za gorivo, če pa cene padajo?”

Slovenija 30. Jul 202215:53 > 18:27 2 komentarja
letališče
Piroschka van de Wouw/REUTERS

Tako sem besen, da najraje ne bi niti odpotoval, nam je povedal bralec, ki nam je sporočil, da morata z ženo za počitnice v Grčiji, ki sta jih rezervirala in plačala pred komaj 14 dnevi, doplačati še vsak po 60 evrov zaradi dražjega kerozina. "Pa kako je to mogoče, ko pa cene nafte na svetovnih trgih padajo," se je jezil bralec in povedal tudi, da je isti znesek, torej 60 evrov po osebi, pri isti turistični agenciji za pot v Grčijo morala plačati tudi njegova znanka, le da ona pred približno šestimi tedni. Je takšna poslovna praksa poštena? Je sporna ali ne? In kako je v takšnih primerih potrošnik zavarovan? Pritožb, ki smo jih predali pristojnemu inšpektoratu, je nekaj, pojasnjujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije, vendar ni vsak tak primer sporen, še dodajajo.

Poklical nas je bralec, ki je bil besen. Z ženo sta namreč pred 14 dnevi pri turistični agenciji Kompas rezervirala in plačala počitnice v Grčiji, kamor odpotujeta čez približno dva tedna. Iz agencije so jima v teh dneh poslali obvestilo, da morata doplačati še vsak po 60 evrov dodatka za (letalsko) gorivo.

“Pa kako je to mogoče, ko pa prav v zadnjem obdobju cene nafte na svetovnih trgih padajo. Poleg tega je moja znanka prek iste agencije prav tako potovala v Grčijo, le da pred šestimi tedni in je prav tako morala doplačati 60 evrov po osebi. Meni se zdi, da je to čisto zaslužkarstvo brez utemeljenih razlogov,” je še bentil bralec.

Razumel bi, je še dodal, da bi moral kaj doplačati, če bi počitnice rezerviral in plačal že pred meseci, stvari so se res spremenile, ampak plačal sem jih pred 14 dnevi in z ženo odpotujeva kmalu. Tega pa res ne razumem, je zaključil.

Logično bi namreč bilo, da bi bila cena v primeru tako kratkoročnega zakupa počitnic všteta že v samo ceno aranžmaja in se ljudje zaradi obvestil, da morajo gorivo še dodatno doplačati, po tem, ko so počitnice že plačali, verjetno ne bi tako jezili.

“Cene letalskega goriva se spreminjajo, o spremembah nas letalski prevozniki obveščajo na tedenski ravni. Če bi lahko vnaprej predvideli višino doplačila za gorivo, bi le-to že upoštevali v osnovni kalkulaciji aranžmaja ob izidu letošnje ponudbe, to je bilo ob koncu leta 2021,” so povedali na Kompasu.

V času, ko so sklepali pogodbe z letalskimi ponudniki, kar je bilo lani jeseni, je bila cena tone letalskega kerozina 700 ameriških dolarjev, zdaj je več kot 1.300 ameriških dolarjev, so še dodali.

Plaža v Grčiji
PROFIMEDIA

A glede na to, da sta tako naš bralec kot njegova znanka v razmaku kar nekaj tednov dobila enako obvestilo (da morata doplačati 60 evrov po osebi), smo Kompas vprašali tudi, kako torej zaračunavajo višino dodatka, če trdijo, da se cene spreminjajo tedensko, doplačilo pa, kot kaže izkušnja našega bralca, ostaja enako.

Kompas odgovarja, da je v pogodbi z letalskim prevoznikom navedeno, da “se za vsake tri odstotke podražitve goriva za en odstotek dvigne cena najema letala”. Ob tem so še pojasnili, da v celotni ceni aranžmaja cena letalske vozovnice predstavlja okoli 40 odstotkov cene: “Zato lahko rečemo, da tovrstni dvig cene goriva zahteva dvig cene aranžmaja za okoli deset do štirinajst odstotkov.”

Cena se lahko spremeni celo med vašimi počitnicami

“To, da morajo kupci turističnih aranžmajev doplačati še dodatek za gorivo, je nekaj, kar se trenutno dogaja povsod po svetu. Slovenija ni tukaj nobena izjema,” pravi Mišo Mrvaljević, generalni sekretar Združenja turističnih agencij Slovenije, in dodaja, da vse letalske družbe zahtevajo od turističnih agencij, da imajo v pogodbi klavzulo, ki določa, da lahko pride do določenih podražitev pri letalskih prevozih zaradi dražjih cen goriva na svetovnih trgih.

“Cena prevoza se razlikuje od letališča do letališča. Vsekakor pa se lahko celo za čas trajanja dopusta spremeni. Če ste plačali en znesek za let do destinacije, se lahko čez 14 dni cena povratnega letalskega prevoza že podraži,” razlaga Mrvaljević.

Cena dodatka za gorivo je odvisna tudi od destinacije. Kot pravi Relaxov predstavnik za odnose z mediji Jože Režonja, dobivajo od začetka letošnjega leta višje račune za plačilo storitev, ki morajo morati plačati vnaprej.

“Več kot polovico tega stroška krije turistična agencija, preostali del stroškov pa pade na kupce. Mi jih s tem seznanimo že ob samem nakupu aranžmaja, kupci pa to bolj ali manj razumejo,” razlaga Režonja in poudarja, da odkar so prisiljeni zaračunavati dodatek za gorivo, še niso imeli primera, da bi kupci njihovih aranžmajev zaradi tega odpovedali potovanje.

Egipt
PROFIMEDIA

Mrvaljević dodaja, da se je treba zavedati tudi, da na ceno goriva vpliva tudi gibanje valutnih tečajev. “Odkupni tečaji za gorivo so v dolarjih. Razmerje med dolarjem in evrom pa se je v zadnjih mesecih spreminjalo na škodo evra. Kljub temu, da so se cene naftnih derivatov v zadnjem času vseeno nekoliko znižale, je za isto količino goriva vseeno treba odšteti več evrov,” je razložil.

Cene čarterskih poletov so se po besedah Mrvaljevića zvišale za okoli deset odstotkov, rednih letalskih prevozov pa ponekod tudi za več kot 100 odstotkov.

Kako so, če so, potrošniki zavarovani?

Zakon o varstvu potrošnikov v 57. členu določa, da če povišanje cene presega osem odstotkov že dogovorjene cene turističnega paketa, lahko potrošnik v razumnem roku, ki ga določi organizator potovanja, odstopi od pogodbe, ne da bi moral plačati odstopnino.

To so nam potrdili tudi na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), kjer so v odgovoru na naše vprašanje, kaj lahko pri nepričakovani podražitvi cene stori potrošnik, povedali tudi, da v primerih, ko povišanje cene ne presega osmih odstotkov, potrošnik od pogodbe ne more odstopiti.

Trstična agencija sme povišati ceno potovalnega aranžmaja tudi po tem, ko je pogodba že sklenjena, dodaja v ZPS, a “le če je ta možnost določena v pogodbi in če ta vsebuje tudi določilo, da je potrošnik upravičen tudi do znižanja cene, ter če pogodba vsebuje način izračuna spremembe cene”.

ZPS še poudarja: “Turistična agencija mora o povišanju cene jasno in razumljivo obvestiti potrošnika vsaj 20 dni pred začetkom turističnega paketa. Obvestilo mora vsebovati obrazložitev povišanja in izračun povišanja.”

Doslej so na ZPS zabeležili že kar nekaj pritožb potrošnikov, nekatere pa so zaradi domnevnih kršitev turističnih agencij tudi predali tržnemu inšpektoratu.

Na tisoče odpovedanih poletov

Kot smo že poročali, je nemški letalski prevoznik Lufthansa samo ta teden zaradi stavke letališkega osebja odpovedal več kot tisoč letov z letališč v Frankfurtu in Münchnu, na tleh pa je ostalo več kot 134 tisoč potnikov. Gre le za eno od serij odpovedi poletov Lufthanse, ki se s tem problemom sooča praktično že celotno letošnje poletje. Po zadnjih podatkih so bili primorani odpovedati že okoli šest tisoč letov, med drugim tudi lete iz Ljubljane.

EasyJet letalo, A319
PROFIMEDIA

S težavami pomanjkanja osebja na letališčih pa se ne sooča samo Lufthansa, pač pa tudi številni ponudniki nizkocenovnih poletov. Britanski EasyJet je tako v drugem četrtletju zabeležil kar 134 milijonov evrov izgube. Se pa je v primerjavi z leti 2020 in 2021, ko so bila potovanja zaradi svetovne zdravstvene krize močno omejena, vseeno povečalo število potnikov; v primerjavi z lanskim tretjim četrtletjem jih je kar sedemkrat več.

Zaradi pomanjkanja osebja, predvsem na letališčih Heathrow in Gatwick v Združenem kraljestvu, so bili v EasyJetu primorani zmanjšati število letov, vodstvo letališča Heathrow pa je čez poletje uvedlo tudi najvišje dovoljeno dnevno število potnikov.

Letalska industrija je sicer – česar bi se morali v času izrazitih podnebnih sprememb pri svojih potrošniških izbirah zavedati vsi – eden najhitreje rastočih virov izpustov toplogrednih plinov.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje