Ali veste, da je bila prva avtocesta na svetu zgrajena v naši bližini, in to skoraj 50 let prej, preden je svojo prvo avtocesto dobila Slovenija?
Prvo avtocesto so zgradili v Italiji. V promet je bila predana pred stotimi leti – septembra 1924 – in je povezovala mesti Milano in Varese na severu Italije.
Avtocesta, ki jo je odprl italijanski kralj Vittorio Emanuele III., je danes del italijanskega avtocestnega omrežja in nosi oznako A8. Imenovali so jo Autostrada dei Laghi (Avtocesta jezer), ker je turistom močno olajšala potovanje do Lago Maggiore, Lugana in Coma.
To je bil tudi prvi odsek italijanskega avtocestnega omrežja, ki se je razvijalo zelo hitro, in nadaljuje glavno italijansko avtocesto, ki vodi do Rima, A1 – Milano-Rim-Neapelj ali bolj popularno Autostrada del Sole (Sončna avtocesta), piše N1 Srbija.
Prva avtocesta in prve cestninske postaje
Najzaslužnejši za izgradnjo prve avtoceste na svetu je bil milanski inženir Piero Puricelli, ki si ni le vizionarsko zamislil in zasnoval ceste samo za avtomobile, ampak tudi uredil vse birokratske in pravne vidike gradnje. Prva moderna avtocesta je bila zgrajena v 15 mesecih. Imela je po dva vozna pasova v vsako smer, ločena z dvojno črto. Avtocesta je bila široka 11 in 14 metrov z odstavnimi pasovi. Na avtocesti so bile tudi prve cestninske postaje na svetu, cestnina pa je stala takratnih 10 lir.
Čeprav je Autostrada dei Laghi nedvomno prva zgrajena avtocesta na svetu, so podobno idejo leta 1909 uresničili tudi v Nemčiji, ko so v Berlinu med Grunewaldom in Wannseejem zgradili cesto s pasovi, ločenimi z zelenim pasom, a namenjeno le testiranju vozil. Prva avtocesta v Nemčiji je bila odprta leta 1932, in sicer odsek Köln-Bonn. Leta 1956 je avtocesto dobila še Danska, Velika Britanija pa 13-kilometrski odsek leta 1958. Prva avtocesta na Japonskem je bila predana v promet leta 1965, še piše N1 Srbija.
Slovenija je prvo avtocesto, kot smo poročali, dobila 29. decembra 1972, ko je bil odprt odsek primorske avtoceste med Vrhniko in Postojno. Prvi odsek slovenske avtoceste so začeli graditi konec maja 1970, gradnja sodobne štiripasovnice v dolžini 32 kilometrov pa je bila končana v dveh letih in sedmih mesecih. To je bila tudi prva avtocesta v nekdanji Jugoslaviji. Danes slovensko avtocestno omrežje, ki ga upravlja in vzdržuje Dars, obsega 624,9 kilometra avtocest in hitrih cest, 143,4 kilometra priključkov, 22,3 kilometra razcepov in 40,8 kilometra drugih cest.
V članku z naslovom Pred pol stoletja odprli prvo avtocesto v Sloveniji in Jugoslaviji si lahko ogledate, kako je potekala gradnja prve avtoceste v Sloveniji in Jugoslaviji.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje