Dr. Ana Bojinovič Fenko: Sankcije EU kot izraz podpore beloruski opoziciji

Svet 25. Maj 202111:30 > 11:56 0 komentarjev
Protesti v Varšavi
Dawid Zuchowicz/Agencja Gazeta/REUTERS

Nove sankcije, ki jih bo Evropska unija predvidoma v kratkem sprejela zoper Belorusijo zaradi nedeljske preusmeritve letala in aretacije do beloruskih oblasti kritičnega novinarja Romana Protaseviča, naj bi bile usmerjene tudi zoper beloruski letalski sektor.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je po včerajšnjem zasedanju Evropskega sveta sporočila, bodo sankcionirani posamezniki, ki so sodelovali pri “ugrabitvi” letala, “gospodarski subjekti, ki financirajo režim” beloruskega predsednika Aleksandra Lukašenka, in beloruski letalski sektor.

Voditelji so se na včerajšnjem vrhu Evropskega sveta zavzeli za uvedbo prepovedi preletov zračnega prostora Unije za beloruske letalske družbe in preprečitev njihovega dostopa do letališč v EU. Podrobnosti o sankcijah bodo v teh dneh usklajevali na ministrski ravni, sankcije pa morajo pred uvedbo podpreti vse države EU.

“Uvedba ciljnih sankcij zoper beloruske gospodarske subjekte pomeni, da se ekonomska sredstva uporabijo za doseganje političnih ciljev, kot je spoštovanje demokratičnih načel oziroma proces demokratizacije. Če sankcije prizadenejo prebivalce države (v tem primeru potnike beloruske letalske družbe), njihovo nezadovoljstvo lahko vpliva na odločevalce (torej Lukašenkovo vlado),” je pojasnila strokovnjakinja za območje EU s FDV dr. Ana Bojinovič Fenko.

“Nasprotniki beloruskega predsednika Lukašenka svoje zahteve že izražajo na protestih, EU pa jim z uvedbo sankcij sporoča, da jih podpira. Če se Unija ne bi odzvala, bi to okrnilo njeno vlogo promotorke liberalnih vrednot v svetu,” je dodala.

Unija jeseni uvedla sankcije

Avgusta lani so v Belorusiji potekale predsedniške volitve, ki po mnenju beloruske opozicije in Evropske unije niso bile poštene. Približno 84 odstotkov glasov volivcev je po uradnih izidih zbral Lukašenko, ki nekdanjo sovjetsko republiko vodi od leta 1994. Po predsedniških volitvah so se v Belorusiji začeli množični protesti proti dolgoletnemu voditelju, ti pa so bili zatrti s silo. Strokovnjaki Združenih narodov s področja človekovih pravic so že na začetku septembra opozorili na več kot 450 primerov mučenja in neustreznega ravnanja s pridržanimi osebami.

Roman Protasevič
REUTERS

Evropska unija, ki se te dni dogovarja za uvedbo dodatnih sankcij, je jeseni po predsedniških volitvah in nasilju nad protestniki sprejela sankcije zoper več deset predstavnikov Belorusije. Seznam sankcioniranih oseb – sankcije vključujejo zamrznitev finančnih sredstev v EU in prepoved potovanja – je Unija pozneje razširila. Na seznamu se je tako znašlo 88 oseb in sedem organizacij, med njimi tudi Lukašenko.

Sporočilo Rusiji

Sankcije Belorusiji prav tako prenašajo sporočilo Rusiji, je povedala dr. Bojinovič Fenko. Rusija in Belorusija sta tesni zaveznici – “Rusija je ključna trgovinska partnerica in pomemben izvozni trg za beloruske proizvode”, navajajo na spletni strani beloruskega zunanjega ministrstva. Izvoz Belorusije v Rusijo po podatkih Observatorija za ekonomsko kompleksnost (OEC) je leta 2019 predstavljal 42 odstotkov vsega izvoza.

“V trenutni situaciji sankcije Unije Rusiji ne dosegajo namena oziroma ga ne dosegajo v celoti, njihov umik pa ne pride v poštev, saj bi s tem Unija priznala neuspeh. EU lahko do Belorusije uveljavi bolj rigorozne, ciljne sankcije, s tem pa Rusiji pokaže, da lahko tudi njo čaka podobno. Ko EU tudi prek uvedbe sankcij podpira demokratizacijo v Belorusiji, Rusiji prav tako sporoča, da mora spoštovati željo beloruskih prebivalcev, ki si želijo živeti v demokraciji,” je povedala profesorica s FDV.

Kot je dodala, je za Unijo pomembno, da se odloči za sankcije, pri katerih bo Rusija težje nadomestila izgube Belorusije. Tak primer je letalski trg EU, do katerega ne bodo imeli dostopa beloruski letalski prevozniki, če bo Unija uresničila svoje napovedi. Po podatkih portala FlightConnections beloruska državna letalska družba Belavia leti v 31 držav, od tega v 15 držav Unije (20 destinacij) in Veliko Britanijo. Ta je – enako kot Francija in Litva na svojem ozemlju – Belavii že odvzela dovoljenje za pristanek na londonskem letališču Gatwick.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!