Skupina Lego, ki že več kot 90 let ustvarja ikonične lego kocke, je v lanskem letu, ki so ga zaznamovale vojna v Ukrajini, energetska kriza in inflacija, zabeležila rekordno poslovanje in 17-odstotno rast prihodkov. Leto so zaključili z več 1,8 milijard evrov čistega dobička in ostali vodilno podjetje v industriji igrač. Podjetje, ki je bilo leta 2004 na robu bankrota, je postalo zgled ponovnega vzpona. Danes je prisotno v več kot 130 državah, po svetu zaposluje več kot 27 tisoč ljudi, lego kocke so "oživele" tudi v filmih, imajo "svoja" tekmovanja, prisotne so v skoraj vsakem domu. Vsakomur, ki jih ima doma, pa je dobro znana tudi posebna oblika bolečine, ki jo povzročijo, ko stopiš nanje. Kako je na ikonični kocki nastal sinonim za igro in imperij, ki ga je leta 1932 začel graditi izdelovalec lesenih igrač?
Skupina Lego je ta teden objavila podatke o poslovanju. V lanskem, jubilejnem letu, ko so praznovali 90 let od ustanovitve, so zabeležili več kot 1,8 milijard evrov čistega dobička in več kot 8,6 milijard prihodkov, s čimer so utrdili vodilni položaj v industriji z igračami. Kljub težavam na trgu, ki so jih povzročali predvsem inflacijski pritiski zaradi cen materialov in transporta ter makroekonomski in geopolitični izzivi, ki jih je povzročila vojna v Ukrajini.
“Močni poslovni rezultati kažejo, da je Legov sistem igre bolj pomemben in mamljiv kot kadarkoli doslej,” je v sporočilu za javnost ob predstavitvi poslovanja v letu 2022 zapisal direktor podjetja Niels B. Christiansen. Konec lanskega leta so po svetu zaposlovali več kot 27 tisoč ljudi, kar je približno 4 tisoč več kot leto prej, in slabih 10 tisoč več kot leta 2018. Podjetje ima trenutno 904 trgovine in pet proizvodnih tovarn po vsem svetu, samo lani so odprli 155 novih trgovin, v naslednjih treh letih nameravajo razširiti proizvodnjo na sedem tovarn.
Po podatkih portala statista.com je Lego vodilno podjetje, ki izdeluje igrače na svetu. Največje tržne deleže ustvarjajo v Evropi (22,9 %), Južni in Severni Ameriki (22%), precej nižje pa v Aziji, (9,9%) navaja portal.
Gradnja imperija iz lego kock
Zgodba podjetja Lego se je začela leta 1932, ko je Danec Ole Kirk Kristiansen začel izdelovati lesene igrače za otroke. Ime je podjetje dobilo štiri leta pozneje, gre pa za skovanko danskih besed leg in godt, kar v prevodu pomeni igrati se dobro. Že leto po koncu druge svetovne vojne je Kristiansen kupil prvi stroj za oblikovanje plastike in leta 1949 predstavil prvo različico lego kock, ki je predstavljala temeljno zasnovo za kocko, kot jo poznamo še danes. Njegov sin Gotfred Kristiansen se je nekaj let pozneje domislil sistema, ki deluje na principu: več, kot imaš, več lahko zgradiš; in leta 1985 so lego kocke dokončno patentirali. Od takrat klasična lego kocka izgleda enako.
Že konec 60-ih let prejšnjega stoletja je Lego v Billundu, kjer je še danes sedež podjetja, odprl prvi tematski park. Duplo kocke, namenjene najmlajšim, saj so dovolj varne za igro, je uvedlo leta 1969. Lego minifigure oz. “človečki” naj bi po številčnosti že prehitevali ljudi. Podjetje jih je prvič predstavilo leta 1978. Istega leta je na trg poslalo svoje prve tematske sestave, kot so gradovi, mesta, vesolje, ki še danes ostajajo med najbolj priljubljenimi.
V 80-ih letih prejšnjega stoletja je začel Lego ustvarjati posebno linijo kock za izobraževanje, ki so jo leta 1998 nadgradili s sistemom za zgodnje učenje robotike. Leta 2014 so lego junaki prvič osvojili filmska platna.
Skorajšnji propad in zgodba o uspehu
“Leta 2004 je skupina Lego morala narediti radikalne korake v boju s svojo najtežjo finančno krizo doslej,” piše v uvodu finančnega poročila skupne Lego za leto 2004, ko je bilo podjetje na robu bankrota. Prav pretirana diverzifikacija in širitev v druge panoge naj bi mu prinesli velike izgube. Podjetje je bilo takrat primorano prodati nekatere investicije, kot na primer Legoland zabaviščne parke, in prestrukturirati svoje delovanje, se reorganizirati in spremeniti strategijo. Fokus so vrnili na lego kocko, manj so se ukvarjali s širjenjem lovk v druge industrije, kot je filmska, zabaviščna, moda itd. Sedež podjetja so takrat zapustili in upravo prestavili v bližnjo tovarno na Danskem, del proizvodnje pa so preselili v tujino, kjer je cenejša. Leta 2006 so v podjetju ugotovili, da so bili poslovni rezultati uspešni, čeprav v tistem letu na trg niso poslali novega filma. Leta 2013 so čisti dobički podjetja predstavljali manj kot pol lanskih. Ponovni vzpon poslovanja je bil počasen, a vztrajen.
Kot še navaja Guradian po obisku Lega leta 2017, so vodilni po skorajšnjem bankrotu razpolovili količine zalog s 13 tisoč na šest tisoč kock, podjetje se je začelo povezovati s svojimi kupci in ljubitelji, da bi bolje razumelo njihove želje, začeli so izkoriščati vse potenciale interneta za trženje ter uvajati več proizvodov, ki so jih bolj kupovala tudi dekleta in odrasli. Do leta 2011 so namreč bazo Legovih kupcev v 90 odstotkih predstavljali fantje.
Leta 2016 je skupina znova zabeležila visoko, rekordno rast, ki ji je sledil padec v letu 2017, a od takrat prodaja in dobički znova rastejo. Tudi leta 2018 je Lego kljub izzivom na trgu igrač, dosegel boljše rezultate kot leto prej, ki jih nadgrajuje vse od takrat. Ponovni vzpon podjetja in utrditev na vrhu v industriji je postal zgled, o katerem pišejo mediji in strokovnjaki po vsem svetu. Po zgodbi lego kock naj bi se zgledovala podjetja, kot so Sony, Adidas in drugi, še poroča Guardian.
Forbes je leta 2020 podjetje Lego uvrstil na 92. mesto svojega seznama 100 najbolj cenjenih podjetij v ZDA, pri čemer so prehiteli multinacionalke, kot so Huawei, FedEx in Volkswagen. So tudi edino podjetje, ki se primarno ukvarja s proizvodnjo igrač, na tem seznamu.
Podjetje ostaja v družinskih rokah
V minulih letih se je podjetje, ki mu danes predseduje ustanoviteljev pravnuk, posvetilo predvsem rasti, investicijam v digitalizacijo in maloprodajo, utrjevanju položaja na trgu in uvajanju alternativnih oblik izdelave plastike, kot so deli, izdelani iz plastike iz sladkornega trsa, recikliranih plastenk, ter modernizaciji proizvodnih objektov, da bi bili čim bolj prijazni okolju ter promociji vključevanja drugačnosti. Pred tremi leti so celo ustvarili posebne Braillove kocke za otroke z okvaro vida. V sporočilu za javnost se je skupina pohvalila tudi s tem, da bosta novi tovarni v ZDA in Vietnamu ogljično nevtralni ter da so lani več kot polovico lego škatel izdelali iz obnovljivih materialov.
Podobno kot kocke, ki se pogosto prenašajo iz roda v rod, Lego ostaja v rokah ustanoviteljeve družine. Skupina Lego je v 25-odstotni lasti Lego fundacije in 75-odstotni lasti podjetja Kirkbi, to pa je v lasti družine Kristiansen. Po skorajšnjem zlomu in prestrukturiranju se je družina umaknila z vodilnega direktorskega položaja v upravni odbor. 44-letni Thomas Kirk Kristiansen, ki je pred tremi leti prevzel to mesto od svojega očeta, je na Forbesovi lestvici najbogatejših Zemljanov zasedel 267. mesto, deli pa si ga s svojima sestrama in očetom. Zasebno investicijsko podjetje Kirkbi na spletni strani navaja, da je cilj podjetja “graditi trajnostno prihodnost za družinsko lastništvo skozi generacije” ter “navdihovati in razvijati graditelje prihodnosti”.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!