Z novim letom bodo začele veljati poostrene omejitve za povprečne izpuste novih avtomobilov, ki jih bodo morali v skladu z evropsko zakonodajo dosegati proizvajalci avtomobilov v EU. A industrija opozarja, da ciljev najverjetneje ne bodo zmogli doseči. Električni avtomobili se preprosto ne prodajajo dovolj dobro.
Evropska avtomobilska industrija je v težavah, saj prodaja stagnira, prodaja baterijskih električnih vozil pa celo upada. Hkrati kitajski avtomobilski proizvajalci prevzemajo globalni primat v segmentu električnih avtomobilov, evropskim pa jim ne uspe konkurirati s ceno. Ker naj bi bila to posledica neupravičenih državnih subvencij, je Evropska unija nedavno uvedla carine na kitajske avtomobile.
Kazni, zmanjševanje proizvodnje, prodaja z izgubo?
Z novim letom se bodo razmere za evropsko avtomobilsko industrijo še zaostrile. Veljati namreč začnejo nove, strožje omejitve glede izpustov novih avtomobilov, ki jih določa zakonodaja EU.
Te določajo, koliko smejo znašati povprečni izpusti CO2 vseh prodanih avtomobilov proizvajalcev. Če tega cilja proizvajalci ne izpolnijo, jim grozijo visoke denarne kazni.
Evropsko združenje proizvajalcev avtomobilov ACEA je zato pred dnevi Evropsko komisijo pozvalo, naj jim še pred koncem leta ponudi rešilno bilko v obliki razrahljanih zahtev glede izpustov.
“Brez jasne politične izjave Komisije do konca leta avtomobilska industrija tvega izgubo do 16 milijard evrov investicijskega potenciala, bodisi zaradi plačevanja kazni, zmanjševanja proizvodnje, povezovanja s tujimi konkurenti ali prodaje električnih avtomobilov z izgubo,” je za spletno stran ACEA dejal njen predsednik Luca de Meo, sicer tudi predsednik uprave skupine Renault.
Evropska komisija čaka na januar
Komisija pod vodstvom Ursule von der Leyen je sicer konec novembra napovedala, da bo z januarjem 2025 začela strateški dialog o prihodnosti evropske avtomobilske industrije. A pri ACEA so prepričani, da to ni dovolj.
Določena zagotovila, ki bi jim omogočala načrtovanje poslovanja, potrebujejo še pred koncem letošnjega leta, so zatrdili. Komisija jih za zdaj ni uslišala.
“Trmasto vztrajanje bi lahko povzročilo nepopravljivo škodo”
Kot opozarjajo v ACEA, proizvajalci sami zaostrenih ciljev glede izpustov ne morejo doseči. Odvisni so namreč od “dobre volje” kupcev avtomobilov.
Po podatkih ACEA je prodaja baterijskih električnih vozil v EU letos upadla za 5,4 odstotka. Delež baterijskih električnih avtomobilov med vsemi prodanimi avtomobili se trenutno giblje okoli 13 odstotkov. To je približno 10 odstotnih točk manj, kot bi bilo potrebno za doseganje zaostrenih ciljev glede izpustov.
“Članice ACEA so se zavezale vlaganjem v prehod v zeleno mobilnost v višini 250 milijard evrov in kot vsi, si tudi mi želimo, da bi bili pri tem uspešni,” je dejal de Meo. “Žal pa moramo biti iskreni in oceniti, da ta prehod ne poteka po načrtih in da bi trmasto vztrajanje pri veljavni zakonodaji povzročilo potencialno nepopravljivo škodo.”
Električni avtomobili v Evropi predragi
Nedavno poročilo Mednarodne agencije za energijo sicer ugotavlja, da najpomembnejša ovira pri širšem prodoru baterijskih električnih avtomobilov ostaja njihova sorazmerno visoka cena, ki je pogosto višja od primerljivih avtomobilov s klasičnimi motorji.
Na Kitajskem številni proizvajalci ponujajo majhne električne avtomobile, ki so povečini tudi že cenejši od njihovih klasičnih “bratrancev”. Posledično je bilo v prvi polovici letošnjega leta kar 95 odstotkov prodanih majhnih avtomobilov električnih.
Za razliko od Kitajske pa so evropski avtomobilski proizvajalci bolj nagnjeni k ponujanju večjih in dražjih električnih modelov. V letih 2022 in 2023 je bil po podatkih IEA povprečen električni avto v Evropi kar za 40 odstotkov dražji od klasičnih avtomobilov.
Problem: SUV manija in carine
Proizvodnja električnih avtomobilov bi morala biti zaradi padanja cene baterij vse cenejša. A ker proizvajalci ponujajo vse več velikih SUV modelov, se to ne pozna dovolj v znižanju končne cene.
Če so nižje cene glavni pogoj za širši razmah baterijskih električnih vozil, potem carine na kitajske električne avtomobile, ki jih je nedavno uvedla EU, ne bodo imele dobrega učinka, opozarjajo v IEA.
“Carine bi lahko omejile ponudbo cenovno dostopnih modelov /…/, pa tudi zmanjšale konkurenčni pritisk na evropske proizvajalce, da bi povečali svojo ponudbo cenejših modelov.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje