Kitajsko podjetje hitre mode Shein po eni strani navdušuje kupce, saj ponuja raznovrstno blago po nizkih cenah, po drugi pa se spopada s kritikami zaradi kršitev delavskih pravic svojih zaposlenih in izkoriščanja. Svojo podobo je želelo izboljšati s pomočjo vplivnežev, ki jih je povabilo v svoj proizvodni obrat na Kitajskem. In modni vplivneži so na svojih profilih na družbenih omrežjih objavljali, da je tam vse "super" in "normalno". Nanje se je vsul plaz kritik.
Šest modnih vplivnežev se je po nekajdnevnem izletu v mesto Guangdžov na Kitajskem, kjer so si ogledali, kako v tovarnah in skladiščih nastajajo in pakirajo oblačila ter modne kose kitajskega proizvajalca oblačil Shein, na družbenih omrežjih razgovorilo, kako razvito podjetje je Shein (izgovori se She-in). Navdušeni so bili nad delovnimi razmerami. Ena od vplivnic je obisk opisala kot “eno od potovanj, ki mi je najbolj spremenilo življenje”.
Modna vplivnica in model Dani Carbonari, ki ji na platformi Instagram sledi 481.000 ljudi, na TikToku pa skoraj 300.000, je po vrnitvi iz Guangdžova na Instagramu zapisala, da ji je obisk Sheinove tovarne dal priložnost, da je na lastne oči “videla celoten proces izdelave oblačil Shein od začetka do konca”.
Po ogledu proizvodnega obrata se je glede partnerstva s Sheinom počutila “bolj samozavestno kot kadarkoli prej”, a je po izbruhu ogorčenih očitkov sledilcev objavo izbrisala.
“Niso se potili delavci, ampak mi”
Še vedno pa je na TikToku na ogled mini serija dnevnega poročanja iz Kitajske vplivnice Destene Sudduth. Ko je obiskala “inovacijski center”, od koder vzorce pošljejo v manufakturo, je navedla, da sta število delovnih ur in dolžina odmora podobna ameriškim, svoje izjave o tem, kako “normalno” je vse skupaj, pa je podkrepila z izjavo, da so bili delavci precej “sproščeni, sedeli so in sploh se niso potili, mi smo bili tisti, ki smo se potili, ko smo hodili po stavbi”.
Delavcem naj bi celo zastavila nekaj vprašanj. “Veliko jih je bilo ob vprašanju o delu otrok in svincu v oblačilih zmedenih in presenečenih,” je povedala. “Naši otroci ne delajo v tovarnah, naša oblačila pa strogo testirajo,” naj bi ji odgovarjali delavci. V naslednjem videu je razkrila, da ji je zaposlena v skladišču povedala, da imajo po kosilu čas za popoldanski spanec. “Kako noro je to?” je komentirala vplivnica.
Ena od vplivnic se je na družbenih platformah predstavljala kot “raziskovalna novinarka”. V objavljenem posnetku je povedala, da je dobila priložnost, da je eno od zaposlenih vprašala, kakšne so delovne razmere v tovarni, in da je od nje dobila iskren odgovor, da je vse v redu. Delovne razmere naj bi bile po poročanju vplivnežev normalne, več pohval pa si je podjetje zaslužilo tudi zaradi čistoče tovarne in “veliko robotike”.
Internet je izbruhnil v očitkih, da so vplivneži v svojih objavah le sledili navodilom službe za stike z javnostmi in da je bil njihov obisk izpeljan po skrbno pripravljenem scenariju, ki so mu zvesto sledile tudi njihove plačane objave.
Iz nizkocenovnega kitajskega trgovca z oblačili, ki ga je leta 2008 v kitajskem mestu Nandžing ustanovil v ZDA rojen podjetnik Chris Šu, je Shein hitro zrastel v globalnega spletnega giganta. Po podatkih Bloomberga je samo v dveh letih prodaja podjetja narasla z 10 milijard dolarjev (leto 2020) na neverjetnih 100 milijard dolarjev (2022).
Pod Sheinovo blagovno znamko je na Kitajskem registriranih več kot 6.000 tovarn, vsak dan pa na spletno stran in aplikacijo vnesejo več tisoč novih kosov. Najpomembnejši doprinos k takim številkam odigra zelo nizka cena oblačil, ki so namenjena najstnicam in ženskam v dvajsetih letih ter jih pošiljajo v 150 držav po svetu, tudi v Slovenijo, piše revija Time.
Za globalni razcvet Shein izdelkov skrbi skrbna oglaševalska kampanja. Shein je po podatkih tednika Time vložil več milijonov v oglaševalske kampanje na Googlu in Facebooku in naročil celo resničnostni šov, ki ga je vodila Khloe Kardashian.
V središču tržne strategije pa so tako imenovani “shein hauli”: gre za videoposnetke vplivnežev na družbenih omrežjih, v katerih pred svojimi sledilci odpakirajo pakete Sheinovih izdelkov.
Novinarske ugotovitve: V podjetju je šlo narobe vse
Delovna etika kitajskega podjetja je šolski primer tega, kaj vse lahko gre v podjetju narobe, piše The New York Times. Podjetje je bilo obtoženo nevzdržnih delovnih razmer, visoke stopnje strupenih kemikalij v oblačilih, kopiranja izdelkov neodvisnih oblikovalcev in napačnega ravnanja s podatki o strankah.
Britanska televizijska postaja Channel 4 je lansko leto v dve Sheinovi tovarni v Guangdžovu pod krinko poslala snemalca, njegove ugotovitve pa so – milo rečeno – razburile.
V tovarni podjetja, ki se je v letu 2022 povzpelo na vrh lestvice najbolj priljubljenih modnih znamk in je po poročanju portala Money.co.uk v številu iskanj v Googlu prehitel velikana, kot sta Nike in Adidas, v spletni prodaji pa celo Zaro, dnevno kršijo kitajsko delovno zakonodajo.
Snemalec je v eni od tovarn odkril, da delavci za izdelavo 500 kosov oblačil dnevno prejmejo minimalno plačo, 4.000 juanov na mesec, kar znaša približno 508 evrov, in da jim je plačilo prvega meseca odtegnjeno. V drugi tovarni so delavci za izdelavo enega kosa prejeli plačilo v vrednosti štirih centov.
Zaposleni v obeh tovarnah so delali tudi 18 ur na dan, na mesec pa so imeli na voljo le en prost dan. V eni od tovarn so si ženske lase umivale kar med odmorom za kosilo, delavci pa so, če so se zmotili pri izdelavi oblačili, ostali brez dveh tretjin dnevne plače. V tovarni naj ne bi bilo niti enega zasilnega izhoda, na oknih pa so pritrjene rešetke.
Predstavniki podjetja: Videoposnetki in komentarji so “avtentični”
Po kritikah na spletu se je v ponedeljek za NBC News po elektronski pošti oglasil tiskovni predstavnik družbe in zapisal, da je potovanje, na katero so se podali vplivneži, znak transparentnosti družbe, s katero so izbranim vplivnežem omogočili, da s sledilci delijo svoja spoznanja.
“Njihovi videoposnetki in komentarji so avtentični, mi pa spoštujemo in podpiramo perspektivo in mnenje vsakega vplivneža o njegovi izkušnji,” je še pisalo v sporočilu. “Veselimo se, da bomo še naprej zagotavljali večjo preglednost svojega poslovnega modela in poslovanja na zahtevo.”
“Priložnost” le za – Shein
Ameriška novinarka Taylor Lorenz, ki spremlja tehnologijo in družbena omrežja, meni, da za Sheinovo odločitvijo, da namesto novinarjev na ogled tovarne povabijo vplivneže, stoji pomemben razlog. Pri vplivnežih obstaja veliko večja verjetnost, da ne bodo videli onkraj ustvarjenih razmerij moči in bodo preprosto sledili skrbno ustvarjeni PR-podobi podjetja.
Vplivneži so obisk tovarne videli kot “priložnost”, a Lorenz meni, da ta priložnost nečesa, kar naj bi služilo kot vpogled v realno stanje podjetja, ni bila ustvarjena zanje in njihove sledilce, temveč za – podjetje.
Po mnenju Lorenz je bilo naivno tudi ravnanje sledilke, ki je svoj telefon pomolila pred zaposleno in jo povprašala po delovnih razmerah.
Da bi izbrana ženska, ki je najbrž zaposlena prekarno, lahko o svoji izkušnji spregovorila iskreno, in to v posnetku, ki ga bodo videli milijoni, v tovarni, kjer zraven nje stojijo PR-ovci njenega delodajalca, je nerealno pričakovati, meni Lorenz.
Model iz Savdske Arabije
Čeprav drzen in manipulativen, Sheinov primer ni edina doslej razkrita praksa, v kateri plačani vplivneži prodajajo dogovorjeno podobo svojega začasnega delodajalca.
Že leta 2019 je Savdska Arabija najela vplivneže, ki so z objavljanjem fotografij s potovanja po državi promovirali sponzorirano vsebino in na izbrane lokacije vabili turiste. Pri tem so gladko zanemarili desetletja kršenja človekovih pravic in restriktivno politiko države do žensk, opozarja Lorenz.
Ko so ljudje prepoznali, da jih vplivneži vlečejo za nos in so zato še plačani, je bil odziv podoben temu, kar danes gledamo pri Sheinu. Vplivneži so objave izbrisali, vse glasne sledilce, ki so njihovo dejanje okrcali, so preprosto blokirali in ob tem izgubili le malo sledilcev, turizem v Savdski Arabiji pa cveti, še navaja novinarka.
Vse N1ajboljše: Kaj se dogaja v zakulisju N1?
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje