Bi se upokojili na ladji in se vsakih nekaj dni zasidrali v drugem pristanišču? Da, križarjenja so povezana s številnimi stroški. Ampak ali je življenje na krovu potniške ladje res dražje od življenja v skupnosti za starejše? Je mogoče z oddajanjem stanovanja plačati najem kabine na ladji ali pa kabino celo kupiti? Spoznajte ljudi, ki nameravajo preostanek življenja preživeti na ladjah za križarjenje.
Angelyn Burk se je v križarjenje zaljubila, ko se je leta 1992 prvič vkrcala na mega ladjo, ki je plula po Karibih. Zdaj, ko se je 53-letnica upokojila, nameravata z možem Richardom za vedno odpluti v sončni vzhod tako, da se bosta upokojila na krovu ladje za križarjenje.
Družina Burk je nazadnje živela v Seattlu, od maja 2021 pa je par neodvisen od lokacije. Kako si bosta privoščila upokojitev na potniški ladji? Angelyn, nekdanja računovodkinja, in Richard sta preračunala, da lahko na dan za življenjske stroške porabita 100 dolarjev (okoli 91 evrov). Če bi bilo treba, pa lahko ta znesek dvigneta na 135 dolarjev na dan.
Letos bosta na križarjenju preživela 86 dni. Povprečno bosta na dan za oba odštela 89 dolarjev oziroma 81 evrov, gre pa za ponudbe, v katere je vključeno vse (t. i. all-inclusive). “V to je vključena soba, pa tudi hrana, zabava, prevoz, napitnine, pristaniške pristojbine in davki,” je pojasnila za CNN in dodala, da je to v okviru njunega proračuna. Zaradi pogostosti potovanj ima par številne ugodnosti in velike popuste. Med drugim bosta obiskala Mehiko, Kostariko, Kanado, Aljasko, Japonsko, Indonezijo in Vietnam.
“Potovanja načrtujem tako, da poskušava na isti ladji ostati čim dlje, dokler je to stroškovno učinkovito,” je povedala Angelyn. Zakonca nameravata večino časa v pokoju preživeti na ladjah. Prednosti selitve na morje so po njenih besedah očitne: “Kje drugje vas letovišče popelje v različne države, medtem ko se sproščate ob bazenu ali spite v udobni postelji?”
Morda sem brez doma, a moraš videti mojo jahto
Odločitev posameznikov, da se bodo na krovu ladje upokojili ali bodo od tam delali, je redka, a ni nova. Pred pandemijo, ki je prekinila dolgotrajna bivanja na ladjah za križarjenje, sta imeli družbi Crystal Cruises (sicer bankrotirala na začetku letošnjega leta) in Royal Caribbean Group vsaj dva potnika, ki sta več let zapored živela na krovu ladje.
Eden od njih je tudi Mario Salcedo, ki še vedno dela med križarjenji. Salcedo, ki je poznan tudi kot Super Mario, že več kot dve desetletji živi na ladjah podjetja Royal Caribbean. CNN ga je poskušal doseči, a Salcedo intervjujev ne daje več.
“Vsi gostje imajo pri nas občutek doma, zlasti tisti, ki večino leta preživijo na naših ladjah,” je dejal višji podpredsednik družbe Mark Tamis. “Eden mojih najljubših gostov Super Mario ima ‘pisarno’ na zgornji palubi vsake ladje, na kateri pluje. Na voljo mu je tudi internetna storitev VOOM, tako da lahko dela kjerkoli na svetu,” je pojasnil.
Slavna je tudi “Mama” Lee Wachtstetter, ki je več let preživela na krovu ladje Crystal Serenity. V spominih Morda sem brezdomna, a moraš videti mojo jahto je podrobno opisala nekatere svoje prigode s križarjenj, tudi morilski val v Sredozemlju in prigodo, ko jo je na Tajskem ugrabil voznik tuk-tuka.
Videti svet od doma
Cruise Critic je marca 2017 na spletni strani za križarjenje bralce vprašal, ali bi se upokojili na morju. V anketi je 59 odstotkov anketiranih izjavilo, da bi se radi upokojili na morju ali pa to vsaj poskusili za nekaj let. 27 odstotkov vprašanih je izbralo odgovor morda, če bi bila cena prava.
“To je lahko res navdihujoče,” pravi glavna urednica Cruise Critic Colleen McDaniel. “Od svojih bralcev ves čas slišimo, da bi jih zanimala upokojitev na krovu potniške ladje,” je dodala. Opozorila je, da je upokojitev na ladji tudi priročna. Ljudje o tem razmišljajo, saj jim omogoča, da vidijo svet od doma, poskrbljeno je za vse obroke, storitve so odlične, poskrbljeno pa je tudi za na primer pranje perila. Številnim, ki se želijo dolgoročno preseliti na krov, je privlačna tudi skupnost. Člani posadke so lahko za mnoge dolgoletne potnike kot družina, je rekla McDaniel.
Tudi pomoč za starejše ali življenje v skupnosti za starejše ni poceni
Še ena prodajna točka je cenovna dostopnost križarjenj v primerjavi z življenjem na kopnem. “Pomoč za starejše ni poceni. Odvisno od tega, kje bivate, lahko stane na tisoče in tisoče dolarjev na mesec,” je povedala McDaniel. “Križarjenje je torej lahko stroškovno veliko ugodnejši način upokojitve,” je dodala.
88-letna Malcolm Myers, ki je nekoč na ladji Seven Seas Voyager preživela deset zaporednih mesecev, je dejala, da luksuzno bivanje na potniški ladji sicer ni poceni, a so povprečni stroški primerljivi s tistimi, ki jih plača za življenje v dražji skupnosti za starejše na Floridi. “Če bi se morala preseliti v dom za starejše ali bi potrebovala bolj celovito oskrbo, bi bili stroški življenja na ladji ugodnejši,” je dejala Myers. Izpostavila je tudi zabavne dogodke, predavanja, restavracije in zdravstveno oskrbo.
Colleen McDaniel je sicer opozorila, da čeprav ladje za križarjenje imajo zdravstvene kapacitete, te niso enake kot v bolnišnici. “Na krovu lahko naredijo le toliko,” je rekla in potnikom svetovala, naj si uredijo ustrezno zdravstveno zavarovanje za primer, če bi potrebovali obravnavo na kopnem.
Ogromno zanimanja za križarjenja
Urednica Cruise Critic McDaniel je spomnila, da številne ladje ponujajo križarjenja, dolga okoli 30 ali 40 dni. Na njih lahko potniki spoznajo daljše bivanje na ladji in ugotovijo, ali jih upokojitev na krovu res pritegne. Urednica meni, da obstaja povezava med ljudmi, ki so na krovu pripravljeni preživeti več kot 100 noči, in ljudmi, ki bi jim lahko bila upokojitev na ladji prikladna.
Rezervacije križarjenj po svetu so v razcvetu, pravi predsednik agencije za rezervacije luksuznih križarjenj Amazing Cruises iz Miami Beacha Ralph Bias. Prihodki agencije in število rezervacij so se v letih 2020 in 2021 podvojili, letos pa skoraj potrojilo. “2023 bo naše najmočnejše leto. Prednjačita World Cruises in Grand Voyages, ki predstavljata približno 50 odstotkov naših prihodkov,” je pojasnil.
Potovanje okoli sveta v 180 dneh na krovu Oceania Cruises je bilo pred kratkim razprodano v rekordnem času. Potovanje so razprodali v 30 minutah, gre za rekordno prodajo v enem dnevu, so sporočili iz podjetja. Zaradi velikega povpraševanja Viking Cruises v letih 2023/2024 prvič ponuja dve sočasni svetovni križarjenji. Potniki bodo na krovu Viking Sky in Viking Neptune v 135 dneh obiskali 57 pristanišč v 28 državah.
Tudi za potnike, ki ne želijo križarjenja po svetu, obstaja ponudba – nekatere ladje za križarjenje postankov v pristaniščih ne ponavljajo. “Lahko rečete, da želite tri mesece bivati na Seabourn Ovation tako, da se pristanišča ne ponavljajo,” je pojasnil Bias. “Imam stranke, ki hkrati rezervirajo mesece in mesece križarjenja,” je dodal.
Potniška ladja, prilagojena prebivalcem
Suzanne Lankes je upokojenka iz Monterey Baya v Kaliforniji, s potniškimi ladjami je na 55 potovanjih obiskala ves svet. Zamisel o upokojitvi na ladji se ji je prvič porodila, ko je v pristanišču na Karibih zagledala luksuzno mega jahto The World s 165 rezidencami. Ko je na njej želela kupiti stanovanje, je ugotovila, da to presega njen proračun. “Želeli so, da dokažem, da imam na računu osem milijonov dolarjev. Brez tega se z mano niso želeli niti pogovarjati,” je rekla in dodala, da je bila močno razočarana.
Ko je izvedela za ugodnejšo možnost, je postala ena prvih, ki so kupili stanovanje na krovu stanovanjske skupnosti na morju Storylines MV Narrative, ki bo izplula 2024.
Na ladji bo 524 stanovanj in drugih objektov, tudi 20 restavracij in barov, izobraževalni program za otroke, kino, vrt ter obsežna ponudba wellnessa in fitnesa. Trenutno se prodajajo stanovanja z od eno do štirimi sobami, za od 12- do 24-letni najem pa je treba odšteti od pol milijona do osem milijonov dolarjev. Po besedah soustanovitelja Alisterja Puntona bodo predvidoma razprodani pred koncem letošnjega leta.
Lankes je leta 2019 kupila enosobno stanovanje z balkonom. Letne pristojbine, ki se gibljejo od 65.000 do 200.000 dolarjev (od 59.000 do 183.000 evrov), odvisne pa so od velikosti enote in zasedenosti, bo plačala z denarjem, ki ga bo zaslužila z oddajanjem svojega stanovanja v Kaliforniji.
Rezidenco na krovu Storylines je kupil tudi Marty Finver iz Lake Worth na Floridi. Veseli se, da bo manj časa porabil za rezervacije križarjenj in več za samo plovbo ter ogled novih krajev. Menjava potniških ladij je lahko zelo naporna, je dejal Finver, ki je od leta 2004 na morju preživel več kot 3.750 dni. “Ne glede na to, kako previdni ste, bodo vedno vrzeli med križarjenji. To s seboj prinese dodatne stroške, na primer nočitve v hotelih in nakup letalskih kart, pa tudi druge nevšečnosti,” je rekel.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje