Strojevodje v Nemčiji so začele najdaljšo, šestdnevno stavko. Država pa se med tem že spopada z obsežnimi posledicami, ki jih ima stavka. Uničeni so potovalni načrti, dobavne verige so dodatno obremenjene, gre za nov udarec za gospodarstvo, ki je že tako oslabljeno.
Sindikat strojevodij GDL je četrto stavko od novembra lani začel v sredo ponoči, saj ni zadovoljen z najnovejšo ponudbo Deutsche Bahna glede plač in delovnega časa. Zaposleni v tovornem prometu so stavko začeli že v torek zvečer.
Deutsche Bahn je v torek sindikat pozval k pogajanjem in iskanju kompromisov. “Zdaj je na mizi vse,” je po poročanju CNN dejala tiskovna predstavnica družbe Anja Broker. Zaposlenim ponujajo povišanje plače za do 13 odstotkov in skrajšanje delovnega časa. Trenutno ponujajo, da bi se plače avgusta zvišale za 4,8 odstotka, aprila 2025 pa še za dodatnih pet odstotkov. Nato bi se lahko zaposleni januarja 2026 odločili za skrajšanje delovnega časa na 37 ur ob enaki plači ali za dodatno 2,7-odstotno povišanje plače.
Sindikat je ponudbo zavrnil. “S tretjo in domnevno boljšo ponudbo je Deutsche Bahn še enkrat dokazal, da ne omahuje pri konfrontaciji. O kakršnikoli želji po dogovoru ni sledu,” sporočilo sindikata povzema Euronews. Želijo si skrajšanja delovnega časa z 38 na 35 ur na teden brez znižanja plače.
Zahtevajo tudi povečanje plače za 555 evrov na mesec in enkratni bonus kot nadomestilo za inflacijo, v višini 3.000 evrov.
Potniki: “Zdaj me je potrpljenje minilo”
Že kupljene vozovnice za potovanja v času stavke bodo ostale veljavne in jih bo mogoče uporabiti v prihodnje, je pojasnila državna železniška družba Deutsche Bahn. Potniki pa imajo tudi možnost, da vozovnico prekličejo in dobijo povrnjeno kupnino.
V času stavke bodo vlaki vozili po izrednem voznem redu, število voženj bo močno okrnjeno, piše Euronews. Deutsche Bahn je sporočil tudi, da bodo uporabili daljše vlake in tako prevoz omogočili več potnikom. Vendar ljudi pozivajo, naj se med stavko izogibajo nepotrebnim potovanjem. Potnikom priporočajo, naj 24 ur pred potovanjem preverijo, ali je to še vedno predvideno, in rezervirajo sedeže na daljših progah.
Nekateri potniki so razočarani nad odločitvijo strojevodij. “Vedno sem bila razumevajoča do vseh vrst stavk. Toda zdaj me je potrpljenje minilo,” je na glavni železniški postaji v Berlinu za CNN povedala Ilse Terwey. “V tej situaciji nihče ne zmaguje, ampak vsi izgubljajo. Izgubljajo potniki, izgublja gospodarstvo, izgublja Deutsche Bahn.”
Vpliv stavke na posamezne zvezne države je različen, saj ponekod regionalne, mestne in primestne prevoze izvajajo zasebna podjetja. Tako recimo v zvezni deželi Severno Porenje – Vestfalija stavka vpliva na polovico voženj. Iz Hamburga pa na primer poročajo o povečanih zastojih na avtocestah, saj so potniki vlake zamenjali z vožnjo z avtom. Na večjo gnečo bi lahko vplival protest kmetov, piše Deutsche Welle.
Stavka nemško gospodarstvo stane do 100 milijonov dnevno
Najdaljša stavka v tridesetletni zgodovini Deutsche Bahna povečuje pritisk na nemško gospodarstvo, ki se že sedaj spopada z visokimi stroški energije, zamudami v dobavni verigi, visokimi obrestnimi merami ter šibkim domačim in tujim povpraševanjem. Po podatkih državnega statističnega urada se skoraj petina vsega tovora v Nemčiji prevaža po železnici, piše CNN.
Nemški minister za promet Volker Wissing je stavko označil kot “uničujočo”, saj povzroča dodaten pritisk na dobavne verige, ki se že tako soočajo z motnjami zaradi napadov hutijevskih upornikov na trgovske ladje v Rdečem morju. Da gre za stavko proti nemškemu gospodarstvu, je dejala tudi tudi tiskovna predstavnica upravitelja nemških železnic Deutsche Bahn.
Michael Groemling iz kölnskega inštituta za gospodarske raziskave meni, da lahko zaustavitev vlakov po državi gospodarstvo stane do 100 milijonov evrov dnevno, pri čemer je opozoril, da stroški ne bodo naraščali linearno. Zaradi motenj v pomorskem prometu in težav pri cestnem prometu grobe ocene, kot je navedel Groemling, kažejo, da bi stavka lahko v skrajnem primeru stala vse do milijarde evrov.
Glavni ekonomist Commerzbank Joerg Kraemer meni, da bi lahko stavka prometni sektor stala 30 milijonov evrov dnevno, vendar bodo stroški stavke bistveno višji, “če bodo morale tovarne zaradi težav pri oskrbi zmanjšati proizvodnjo”. Dodal je, da stavka nervira javnost in škodi “že tako načetemu ugledu Nemčije kot poslovne lokacije”.
Generalna direktorica združenja nemške industrije BDI Tanja Goenner je prav tako pozvala sindikat, naj “pride k pameti”, saj da stavka škoduje gospodarstvu.
Politiki iz konservativne opozicijske stranke CDU/CSU med tem pozivajo k sprejetju strožje zakonodaje, da v prihodnje stavk takšnega obsega ne bi bilo. “Najpomembnejše je, da se pred stavko zaposlenih v kritični infrastrukturi zaključi arbitražni postopek,” je povedala poslanka CDU Gitta Connemann. Podprl jo je tudi generalni sekretar bavarske sestrske stranke CDU, CSU Martin Huber.
Nemške dobavne verige so že zdaj v težavah zaradi krize v Rdečem morju. V začetku tega meseca je Tesla sporočila, da bo z 29. januarjem za dva tedna prekinila proizvodnjo v tovarni blizu Berlina. Napadi na kontejnerske ladje so namreč na pomembni trgovski poti povzročili zamude pri dobavi sestavnih delov.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!