Ko so rekli, da samo iz hladilnika še ni skočil, je Vučić storil tudi to

Svet 03. Apr 202206:00 > 04. Apr 2022 09:41 0 komentarjev
Aleksandar Vučić na TV Pink
Posnetek zaslona/TV Pink

V Srbiji je danes supervolilni dan. Potekajo namreč predsedniške volitve, pa parlamentarne, ki so že devete predčasne od uvedbe večstrankarskega sistema, in še lokalne volitve v Beogradu in v 13 drugih srbskih mestih in občinah v Srbiji. Vučić, ki ima v Srbiji absolutno oblast, cilja na zmago v prvem krogu, ob njegovi kampanji, v kateri je v srbske domove vstopal iz hladilnika, pa so se muzali mnogi. A stvari so se zresnile, ko je srbski notranji minister dejal, da so danes v Srbiji mogoči celo nemiri v organizaciji "nekaterih strank in tujih organizacij".

V Srbiji gre danes lahko na volišča nekaj več kot 6,5 milijona volilnih upravičencev, prvi neuradni izidi supervolilnega dne pa bi morali biti znani med deveto in deseto uro zvečer. Najbolj napeta bo gotovo volilna tekma za poslance beograjske mestne skupščine, kjer se po dolgem času absolutne Vučićeve prevlade opoziciji nasmiha možnost za vsaj politični prevzem prestolnice. Stavnice so sicer tudi v Beogradu v prid Vučićevi Srbski napredni stranki (SNS), a opozicijski voditelji pravijo, da jim lahko uspe, če na volišča v prestolnici pride najmanj 900.000 od skupno 1,6 milijona volivcev. 

V bitki za Beograd nekdanji vaterpolist in ugledni profesor

Kandidat za beograjskega župana koalicije Združeni za zmago Srbije je upokojeni profesor Vladeta Janković (81), ki je svojo politično pot začel leta 1990 v Demokratski stranki (DS), dve leti pozneje je bil eden od ustanoviteljev, nato pa dolgoletni podpredsednik Demokratske stranke Srbije (DSS), ki jo je več kot dve desetletji vodil nekdanji predsednik Zvezne republike Jugoslavije Vojislav Koštunica. Po spremembah 5. oktobra 2000 je Janković šel v diplomacijo, najprej kot veleposlanik v Združenem kraljestvu, nato pa v Vatikanu. DSS je zapustil leta 2017 in od takrat ni bil več politično aktiven. Kandidat SNS za beograjskega župana je proslavljeni vaterpolist Aleksandar Šapić, nekdanji član Demokratske stranke. Od 2009 do 2012 je bil tesni sodelavec takratnega beograjskega župana, Dragana Đilasa, ki je zdaj eden od voditeljev največjega opozicijskega bloka.

Brez kančka dvoma pa je, kako se bo razpletlo na predsedniških in parlamentarnih volitvah. Stavnice kažejo, da bo v prvem krogu volitev zmagal dosedanji srbski predsednik in šef SNS Aleksandar Vučić, ki ga je podprl tudi njegov “politični oče” Vojislav Šešelj, pa tudi Socialistična partija Srbije. Favorit za drugo mesto na predsedniških volitvah je kandidat koalicije Združeni za zmago Srbije (Ujedinjeni za pobedu Srbije), nekdanji šef generalštaba srbske vojske Zdravko Ponoš, od preostalih pa izstopa še kandidatka Milica Đurđević Stamenkovski, mlada predsednica desničarske stranke Zavetnici.

Po javno dostopnih predvidevanjih bo udeležba med 53- in 57-odsotna. Vučićeva SNS naj bi na parlamentarnih volitvah zbrala 53,1 odstotka glasov, opozicijski blok Združeni za zmago Srbije pa lahko računa na približno 16,5 odstotka glasov. Po nekaterih ocenah bo Socialistična partija Srbije Ivice Dačića dosegla 7,85 odstotka, zeleno-leva koalicija “Moramo” pa 5,1 odstotka glasov. Za las naj bi parlamentarni prag prestopili še koalicija Upanje (NADA) in stranka Zavetnici.

Da opozicija na predsedniških volitvah nima skoraj nobenih možnosti, meni tudi profesor na Fakulteti za politične vede v Beogradu Dušan Spasojević: “Na parlamentarnih volitvah bi opozicijske stranke (ki so pred dvema letoma bojkotirale zaradi razmer v Srbiji, ki so posledica Vučićeve absolutne oblasti in prevlade) lahko dosegle rezultat, ki bi jim dal pomemben vpliv v parlamentu, medtem ko bi se v Beogradu opozicija morda lahko vključila celo v boj za oblast. Je pa okoli triodstotnega praga preveč volilnih list in je težko bolj jasno oceniti možnosti opozicije.” 

Vlada je po njegovih besedah vojno v Ukrajini izkoristila za dodatno krepitev svojega sporočila o tem, da zagotavlja mir, stabilnost in kontinuiteto, medtem ko se je opozicija izogibala trenutno najpomembnejši temi, torej vojni v Ukrajini.  Po Spasojevićevih besedah je opozicija ostala pri tem, da je v kampanji poudarjala kritike režima in distanciranje v odnosu do Vučića.

Vučićevi mediji v polnem zamahu

Večina medijev v Srbiji je pod neposrednim nadzorom Vučića. In v kampanji je bil povsod. S plačanimi oglasi, fotografijami, članki, posnetki in prispevki, ki so ga prikazovali, kako reže trakove, odpira prenovljene bolnišnice, polaga temeljni kamen za nove tovarne, predaja ključe novim lastnikom stanovanj … Vučič je imel do 30. marca 15 promocijskih in 18 drugih aktivnosti, štiri javne nagovore v neposrednih prenosih večine TV-postaj, ki so pod njegovim nadzorom, in kar 16 gostovanj oziroma velikih televizijskih intervjujev. Srbi bi rekli: samo še iz hladilnika ni skočil. Ampak je na koncu storil tudi to; v promocijskem videu, ob katerem so se mnogi muzali. 

Prvotni slogan Vučića in njegove stranke “Dejanja govorijo zase” so spremenili, ko se je začela vojna v Ukrajini. Spremenil se je v “Mir, stabilnost, Vučić”. In prav to je v zadnjem mesecu verjetno največkrat izrečena fraza v Srbiji, slišati jo je celo na radijskih postajah, ki običajno vrtijo le glasbo. Slogan krasi tudi veliko število panojev, ki so pravzaprav na vsakem vogalu. Po ocenah nevladne organizacije Transparentnost Srbija je SNS samo v predsedniško in parlamentarno kampanjo na televiziji, če ne štejemo zadnjih štirih dni, vložila približno štiri milijone evrov, kar je trikrat več kot preostali kandidati skupaj. Podobno je tudi pri drugih vrstah oglaševanja.

Minister za notranje zadeve: Na dan volitev so možni nemiri

Minister za notranje zadeve Aleksandar Vulin je štiri dni pred volitvami dejal, da ima informacije, ki naj bi jih pridobila ministrstvo za notranje zadeve in BIA (srbska varnostno-obveščevalna agencija). In sicer da se več skupin, ki jih organizirajo politične stranke v Srbiji in tuje organizacije, pripravlja na volilni dan, da naj bi poskusile ogroziti volitve in jih celo preprečiti. “Razpolagamo z informacijami, da bodo poskušali vdreti na volišča, razbiti volilne skrinjice, pokazati ponarejene volilne listine. Na to bo pripravljenih in organiziranih veliko služb,” je povedal Vulin na izredni tiskovni konferenci.

Kot poudarja organizacija, je plačano oglaševanje s številnimi gostovanji, največkrat aktualnega predsednika države, s promocijskim učinkom Vučiću omogočilo popolno medijsko dominacijo tudi v času te kampanje. Poleg tega so po poročanju Transparentnosti nekateri mediji njegovo pojavljanje zapakirali v izredno novico, čeprav je šlo za volilno kampanjo. Prevladoval je tudi na naslovnicah dnevnih časopisov. Če upoštevamo kandidate in liste skupaj, so bili Vučić, javni funkcionarji in kandidati njegove stranke in liste kar 468-krat na naslovnicah, v 86 odstotkih prikazani pozitivno. Predsedniški kandidat Zdravko Ponoš in vsi ostali z liste Združeni za zmago Srbije so imeli 112 objav, od tega sta bili več kot dve tretjini negativni.

Namesto tekmovanja s politikami in programi je volilno kampanjo zaznamovala izrazitejša zloraba institucij in njihovih finančnih virov, kar je povečalo neenakost med vladajočimi in opozicijskimi strankami, je ugotovila opazovalna misija neodvisne organizacije CRTA.V kampanji in pred njo se je okrepila praksa nezakonitega vplivanja na voljo volilcev. CRTA je navedla, da so vsi zaznani primeri pritiskanja na volilce, ali s prisilo ali ustrahovanjem ali v obliki kupovanja glasov, povezani izključno z vladajočimi strankami in (njihovimi) institucijami državnega sistema.

Profesor Spasojević po volitvah pričakuje vrnitev opozicije v institucije in zato povsem drugačno dinamiko. “SNS bo imela prvič relevantnega in organiziranega nasprotnika. Ko k temu dodamo še zunanjepolitični pritisk, ki bo naraščal, zaradi Ukrajine ali pomanjkanja demokracije v Srbiji, je jasno, da nas čaka drugačna politična dinamika. Vendar bo SNS imela še zmeraj prednost, zato korenitih sprememb ne bi pričakoval, razen v primeru velikega zaostrovanja zunanjepolitičnih okoliščin,” pravi. 

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!