Poskus uvedbe omrežja 5G po Združenih državah Amerike je povzročil pravo zmešnjavo. Letalska industrija in regulatorji v prometu so zaskrbljeni zaradi novih anten 5G, ki bi motile letalske višinomere, ki so bistvenega pomena za pristajanje letal v slabem vremenu. Toda brezžični operaterji in telekomunikacijski regulatorji pravijo, da ni razloga za strah.
Oblasti so bile več tednov neodločne. Vse skupaj je vrhunec doseglo ta teden, ko so nekatere velike mednarodne letalske družbe odpovedale nekaj poletov v ZDA, saj so regulatorji, telekomunikacijski velikani in letalske družbe presegli rok za dosego dogovora. Operaterja AT&T in Verizon zdaj spet odlašata z načrti za vklop svojih novih anten 5G v bližini določenih letališčih. Regulatorji še vedno iščejo rešitve. In veliko stvari ostaja nejasnih.
Predsednik Emirates sir Tim Clark je v sredo za CNN povedal, da se letalska družba do včeraj zjutraj ni zavedala nekaterih morebitnih težav z uvedbo 5G, in okoliščine označil za “ene najbolj malomarnih, najbolj neodgovornih”, kar jih je doživel v svoji letalski karieri.
Spodaj je pregled vsega, kar že vemo – in česar ne vemo.
V čem je pravzaprav težava?
Telekomunikacijska podjetja so v zadnjih nekaj letih omrežje 5G uvedla na različnih lokacijah po Združenih državah Amerike, kar zagotavlja naslednjo generacijo hitrosti prenosa podatkov prek mobilnih telefonov. V sredo sta Verizon in AT&T svoja omrežja 5G vklopila v C-pasu – to je pomemben pas radijskih frekvenc, ki bo spremenil internet, kakršnega poznamo do zdaj.
Žal je frekvenčni pas C v bližini frekvenc, ki jih uporabljajo radarji za merjenje višine v letalih. To je instrument, ki pilotom pove, kako visoko je njihovo letalo in je ključnega pomena za pristanek letala ob nizki vidljivosti.
Zvezna komisija za komunikacije (FCC) je lani na dražbi prodala spekter C-pasu ameriškim brezžičnim operaterjem – posel, vreden dobrih 71 milijard evrov.
Toda letalske družbe so opozorile na nevarne posledice za letalski promet in celotno gospodarstvo zaradi skrbi, da bi tehnologija C-pasu lahko motila radarske višinomere, ki jih piloti uporabljajo za pristajanje ob slabi vidljivosti. (Letalske družbe so ocenile, da bo vsak dan po uvedbi omrežja do tisoč motenj poletov).
V torek so Emirates, Air India, All Nippon Airways, Japan Airlines, Lufthansa in British Airways najavili spremembe na nekaterih letih. Kot kaže, so bili mednarodni prevozniki nepripravljeni in so morali hitro ukrepati.
Tudi domači ameriški prevozniki so povedali, da spremljajo razmere.
V združenju Airlines for America so v sredini izjavi dejali, da “zaradi dogovorov, ki jih je Bela hiša včeraj dosegla z AT&T in Verizon (za odložitev uvedbe 5G na večjih letališčih), na tisoče letal varno vzleta in pristaja na letališčih države”.
V Zvezni upravi za letalstvo (FAA) so pojasnili, da so več letalom odobrili, da letijo v bližini stolpov 5G, ne pa vsem na vseh letališčih.
“Tudi če jih odobrimo, so lahko leti na nekaterih letališčih še vedno okrnjeni,” so dejali v FAA. Ta še naprej sodeluje s proizvajalci, da bi pojasnili, kako se podatki radarskih višinomerov uporabljajo v drugih sistemih za nadzor letenja. Potniki bi morali pri svojih letalskih prevoznikih preveriti najnovejše vozne rede.”
V United Airlines so dejali, da v sredo pričakujejo “manjše motnje”, vendar so “zadovoljni, da je Bidnova uprava dosegla kompromis z AT&T in Verizonom, da bi se izognila množičnim odpovedim”.
Kakšni bodo nadaljnji ukrepi?
Prometni regulatorji so zaskrbljeni, da bi 5G lahko motil nekatere instrumente v letalih, v skrbeh so tudi številne skupine letalske industrije – kljub zagotovilom zveznih telekomunikacijskih regulatorjev in brezžičnih operaterjev.
Vključila sta se tudi proizvajalca letal Boeing in Airbus, ki sta ministra za promet Peta Buttigiega v decembrskem pismu opozorila, da bo uvedba 5G povzročila motnje, ki lahko “škodljivo vplivajo na varno delovanje letal”.
Decembra je FAA izdal nujne spremembe, s katerimi je pilotom prepovedal uporabo potencialno prizadetih višinomerov okoli letališč, ki bi jih uporabili ob slabi vidljivosti. To novo pravilo bi lahko v določenih okoliščinah preprečilo pristanek na nekaterih letališčih, ker piloti ne bi mogli pristati samo z instrumenti, vplivalo pa bi na več kot 6.800 ameriških letal in na desetine proizvajalcev letal.
Letalska industrija je naredila vse, da bi brezžični operaterji še dodatno odložili uvedbo 5G. Sprva je bila uvedba načrtovana za 5. december 2021.
Toda vprašanje ni bilo nikoli v celoti rešeno. Tako je ta teden nastal kaos, saj so imele letalske družbe težave s ponovnim rezerviranjem ali odpovedjo poletov. Nato sta AT&T – ki je lastnik WarnerMedia, matične družbe CNN – in Verizon obljubila, da bosta odložila uvedbo 5G okoli nekaterih letališč.
Uradnik Bele hiše je za CNN v torek povedal, da se uprava dogovarja s FAA, FCC, brezžičnimi operaterji, letalskimi družbami in proizvajalci letalske opreme, da bi našli rešitev, ki še vedno omogoča uvedbo 5G, ne da bi bila pri tem ogrožena varnost letov.
Toda Faye Malarkey Black – vodja regionalnega združenja letalskih prevoznikov (RAA), ki zastopa letalske družbe, ki večinoma letijo na podeželju Amerike – je na Twitterju objavila pritožbe, da RAA ni bil vključen v nobeno od razprav. Objavila je tudi, da “nobeni regionalni floti letalskih prevoznikov ni bilo dovoljeno pristati pri slabi vidljivosti na letališčih, na katerih so antene za omrežje 5G. Današnje lepo vreme rešuje podeželsko Ameriko pred resnimi motnjami zračnega prometa.”
FAA je odgovoril le, da “pregleduje podatke o testiranju višinomerov, ki se uporabljajo v regionalnih letalih”.
Na novinarski konferenci v sredo popoldne je predsednik Joe Biden novinarjem povedal: “Ne ukvarjamo se s 5G. Dejstvo je, da imamo dve podjetji, ki se s tem ukvarjata — dve zasebni podjetji. Pred sabo imata vladno regulativo. To, kar sem jaz storil, je, da sem si prizadeval, da bi ljudje iz 5G podjetij počakali in spoštovali to, kar so zahtevali letalski prevozniki, dokler jim jih ne uspe posodobiti,” je dejal, očitno govoreč o višinomerih.
Faye Malarkey Black pa je v intervjuju za CNN imela drugačen ton. Povedala je, da se ji zdijo “skrb vzbujajoči vsi ti zmagoslavni govori o tem – da je bil to velik posel in kriza rešena. Kriza ni bila rešena. Kriza je bila rešena za urbana središča.”
Zakaj se to dogaja le v ZDA in ne v tujini?
Evropa je uvedla 5G brez kakršnegakoli vpliva na letalstvo, kar je povsem v nasprotju z ozračjem v Združenih državah Amerike. Razlika je v nekaterih ključnih tehničnih podrobnostih.
Brezžični operaterji v Evropi so uvedli novo storitev 5G v območju od 3,4 do 3,8 GHz. ZDA uvajajo storitev 5G v spektru radijskih valov s frekvencami med 3,7 in 3,98 GHz, kar je hitrejši razpon in je nekoliko bližje spektru, ki ga uporabljajo radarski višinomeri, ki je med 4,2 in 4,4 GHz.
In po mnenju FAA je to preblizu, da bi se sprostili.
Druge države uporabljajo tudi druge taktike za preprečevanje motenj, na primer omejevanje postavitve anten 5G v bližini letališč, in zahtevajo, da so nagnjene navzdol, da se omejijo morebitne motnje v letalih.
O tem, kako odpraviti težave Združenih držav, je Nicholas Calio, predsednik in izvršni direktor Airlines for America, za CNN izjavil: “Rešitev je pravzaprav določiti, kje je pasovna širina, količina porabljene energije, nagib anten, postavitev anten. Obstajajo taktike, ki jih je mogoče uvesti, za to pa bo potreben čas. Rešitev je lahko skoraj takojšnja, ampak jo je treba narediti postopoma, anteno za anteno.”
Kdo je kriv?
To ni povsem jasno.
AT&T in Verizon sta v torek v izjavah večino krivde pripisala Zvezni upravi za letalstvo.
“Zaskrbljeni smo zaradi nezmožnosti FAA, da naredi tisto, kar je storilo skoraj 40 držav – to je varna uvedba tehnologije 5G brez motenj v letalskih storitvah. Pozivamo ga, da to stori pravočasno,” je v izjavi dejala tiskovna predstavnica AT&T Megan Ketterer.
Verizon je v ločeni izjavi dejal, da “FAA in našim nacionalnim letalskim družbam ni uspelo v celoti rešiti postavitev 5G po letališčih, čeprav je to omrežje varno in popolnoma operativno v več kot 40 drugih državah”.
Predsednik družbe Emirates sir Tim Clark o tem, kaj vidi kot težavo, ni okleval – krivdo je pripisal strukturi ameriškega sistema in dejal, da je ta položaj “eden najbolj malomarnih, najbolj neodgovornih”, ki jih je doživel v svoji karieri.
Dodal je, da bi bilo treba “tveganja in nevarnosti” že oceniti.
Katera letališča so prizadeta?
Ne vemo. Ko je FAA decembra izdal ukaz, je ta vključeval seznam letališč, ki bi morala imeti varnostne pasove za 5G. Vendar ni jasno, ali sta AT&T in Verizon odložila uvedbo 5G na vseh ali na nekaterih lokacijah.
Prav tako ni jasno, do kdaj nameravajo odložiti uvedbo in ali bo treba te antene na koncu spremeniti, preden jih bo mogoče vklopiti.
Česa še ne vemo?
Še vedno ne vemo natančno, kaj vse je tema teh pogajanj. Med številnimi glasovi za mizo so FCC, FAA, letalske družbe, proizvajalci letal, mobilni operaterji in industrijske skupine – in narava njihovih trenutnih težav ni povsem jasna. Ne vemo, kdo si za kaj prizadeva. Ne vemo, ali bo treba opraviti več testiranj.
In kar je morda najbolj skrb vzbujajoče, ne vemo, kdaj bo vse to rešeno.
Avtorji: Jackie Wattles, Pete Muntean and Gregory Wallace/CNN
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje